Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
BSY354 | MANAGEMENT SOCIOLOGY | 6 | 2 | 2 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. MEHMET SOYAL |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı, öğrencilerin sosyolojik bakış açısı edinerek, temel sosyolojik kavramları hatırlaması ve açıklaması, Yönetim sosyolojisi temel kavramlar ve olguları değişim süreci içinde hem kurum olarak hem de etkileşim ağı olarak ayırt edebilmesi, dünyadaki anlam örüntü ve süreçleri sosyolojik bilgiyi kullanarak yorumlaması, sosyolojik bilginin üretilmesinde yöntem ve araştırmanın işlevini açıklaması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriğini; Yönetim ve sosyoloji ile ilgili temel kavramlar, Örgüt Kavramı, Örgüt Yapılarının Oluşması ve başlıca örgütsel yapı türleri, yönetim bilimlerinin diğer bilimlerle ilişkisi, yönetim işlevleri, merkezden ve yerinden yönetim sistemleri, yönetim yaklaşımlarının tarihsel gelişiminde sosyolojik etkiler, stratejik yönetim, risk yönetimi, kurum kültürü, Statünün Belirleyicileri, ekip çalışması ve sinerji, toplam katılım yönetimi ve etkin liderlik, bağlamı içinde ele alınması oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Sosyolojinin temel kavramlarını gündelik hayatla ilişkilendirir. |
Yönetim bilimi ve sosyoloji ile ilgili temel kavramları tanımlar. |
Yönetim bilimleri ile diğer bilimler arasında ilişki kurar. |
Yönetim yaklaşımlarının tarihsel gelişiminde sosyolojik etkileri tartışır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Yönetim ve Sosyoloji ile ilgili temel kavramlar ve tanımlar | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
2 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Örgüt Kavramı, Örgüt Yapılarının Oluşması ve başlıca örgütsel yapı türleri | Anlatım, soru cevap, tartışma ve gösteri yöntemi |
3 | Konuya ilişkin makale okuma | Yönetim Bilimlerinin diğer bilimlerle ilişkisi | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
4 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Yönetimin İşlevleri (Fonksiyonları) | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
5 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Yönetimde Merkezden ve Yerinden Yönetim Sistemleri | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
6 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Yönetim yaklaşımlarının tarihsel gelişiminde sosyolojik etkiler | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
7 | Konuya ilişkin makale okuma | Stratejik yönetim uygulamaları | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Stratejik Yönetim ve Risk Yönetimine bakış açısı. Kurumsal Risk Yönetimi | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
10 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Kurum Kültürü | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
11 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Statünün Belirleyicileri | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
12 | Konuya ilişkin makale okuma | Ekip çalışması ve sinerji | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
13 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Toplam katılım yönetimi ve etkin liderlik | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
14 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Spor yönetiminde çalışma alanları | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
15 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Spor yönetiminde çalışma alanları | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Atabek, Ümit (1991), Örgüt ve İletişim, Yayınlanmamış doktora tezi, A.Ü Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. (22–84). |
Eren, E. (2010). Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası. Beta Yayın. 8. Baskı, İstanbul. |
Barutçugil, İ. (2013). Stratejik Yönetim 101. Kariyer Yayınları, İstanbul. |
Dinçer, Ö. (2013). Stratejik Yönetim Ve İşletme Politikası. Alfa Yayıncılık, İstanbul. |
Ülgen, H. ve Mirze, K. (2007). İşletmelerde Stratejik Yönetim. Arıkan, İstanbul. |
Önen, M.S.(2019) Yönetim ve Sosyoloji |
Sunay, H. Yönetimde Merkezden ve Yerinden Yönetim Sistemleri A.Ü. Spor Bilimleri Fakültesi Ders Sunum Notları. |
Yıldız, N, Örgüt Sosyolojisi A.Ü. Ders Sunum Notları. |
Alıç, Mehmet. "Örgütler." Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi 1.1 (1995): 6-39 |
Teçim, V. Stratejik Yönetimin Özellikleri Dokuz Eylül Üniversitesi Ders Sunum Notları. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to identify the concepts related to Physical Education and Sports Sciences.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to discuss training organization and its functioning with the knowledge gained in the subjects such as performance measurement, training plan preparation, talent selection and technical-tactical training.
|
||||||
2 |
Student will be able to describe and relate the concepts of physical education and sports science with the theories of training science.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to identify the needs for sports activities of groups with different characteristics, such as age, gender, and persons with special needs.
|
||||||
2 |
Student will be able to analyze data and results for current applications in the field of Training science by using scientific research methods and techniques.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
|
||||||
2 |
Student will be able to solve the problems related to sport sciences and coaching profession applications with a critical and inquisitive point of view, based on knowledge of the literature he/she has.
|
||||||
3 |
Student will be able to choose the appropriate training method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the training program by taking these differences into consideration.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to administer projects, activities, social and sports activities in collaborative group studies and to solve possible problems that might be encountered within the process.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with coaching.
|
||||||
2 |
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
|
||||||
3 |
Student will be able to develop the teaching skills required by the profession according to different teaching methods.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
|
||||||
2 |
Student will be able to use his/her knowledge and competence in coaching practices more effectively with his/her social life and communication skills in sports activities, organizations and studies carried out at national and international levels.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to describe accepted ethical values and legal regulations in the field of sport sciences and in social life, and to apply the relevant articles in the legislation in case of need.
|
||||||
2 |
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to skills selection, performance development, physical activity for sports and special groups for all, and to solve these problems based on ethical values.
|
||||||
3 |
By using personality traits with the social skills required by the coaching profession; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
|
||||||
4 |
Student will be able to administer technical and tactical skills in the relevant performance sports and selected sports branches that he / she determines as his / her area of expertise, and to formulate specific training programs for the branch.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 9 | 4 | 36 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 125 |
Total Workload of the Course Unit | 125 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |