TR EN

APPLIED OUTDOOR SPORTS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BSY362 APPLIED OUTDOOR SPORTS 6 3 2 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. MEHMET SOYAL
Instructor(s) of the Course Unit Doç.Dr. TANER ATASOY
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Öğrencilere; öğrencilere doğa sporlarının teoris ile ilgili bilgi vermek ve pratiğini gerçekleştirebilecek beceriyi kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği, doğal yaşam ve çevre koruma, doğada yaşama kavramı ve özellikleri, dağcılıkta yardımcı bilgiler, dağcılıkta karşılaşılan tehlikeler ve korunma, kamp malzemeleri ve kullanılmasında dikkat edilecek noktalar, doğa sporlarında giyim ve doğada beslenme ve çadır kurma alıştırmaları, dağcılık olarak sınıflandırılan faaliyetlerin anlamları - yürüyüş - hiking - kanyoning -kampçılık - kaya tırmanışı - buz tırmanışı - mix tırmanış – alpinizm, yürüyüş ve yürüyüş teknikleri ve uygulama çalışmalar, tırmanış ve iniş, tırmanışın temel öğeleri, tırmanış teknikleri ve yapay duvar tırmanış çalışmaları, kış dağcılığı, kampçılığı, karlı arazilerde ilerleme ve tırmanış teknikleri, kaya tırmanışı, tarihi, kaya tırmanış çeşitleri. kaya tırmanışı uygulama, spor kaya tırmanışı ve tırmanışla ilgili araştırmaların incelenmesi, kaya tırmanışı uygulama, dağ bisikleti kullanılan ekipman ve teknik çalışmaların teorisi, dağ bisikleti uygulaması, yüksek irtifa tırmanışı teorisi, yüksek irtifa tırmanışı uygulama konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Doğa sporlarına ilişkin temel kavramları tanımlar.
Doğa sporları uygulamalarına ilişkin genel bilgileri açıklar.
Doğa sporları uygulamaları ile ilgili ekipmanları kullanır.
Doğa sporlarına ilişkin temel teknikleri uygular.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Doğal yaşam ve çevre koruma, Doğada yaşama kavramı ve özellikleri Anlatım, soru- cevap, tartışma yöntemi
2 Yazılı kaynak tarama Dağcılıkta yardımcı bilgiler, dağcılıkta karşılaşılan tehlikeler ve korunma Anlatım, soru- cevap, tartışma yöntemi
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kamp malzemeleri ve kullanılmasında dikkat edilecek noktalar, doğa sporlarında giyim ve doğada beslenme ve çadır kurma alıştırmaları Anlatım, soru- cevap, tartışma yöntemi
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Dağcılık olarak sınıflandırılan faaliyetlerin anlamları - Yürüyüş - Hiking - Kanyoning -Kampçılık - Kaya tırmanışı - Buz tırmanışı - Mix tırmanış - Alpinizm Anlatım, soru- cevap, tartışma yöntemi
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Yürüyüş ve yürüyüş teknikleri ve uygulama çalışmalar Anlatım, soru- cevap, tartışma yöntemi
6 Literatür tarama Tırmanış ve iniş, Tırmanışın temel öğeleri, Tırmanış teknikleri ve yapay duvar tırmanış çalışmaları Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi
7 Literatür tarama Kış dağcılığı, kampçılığı, karlı arazilerde ilerleme ve tırmanış teknikleri Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama Kaya tırmanışı, tarihi, kaya tırmanış çeşitleri. Kaya tırmanışı uygulama. Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi
10 Literatür tarama Spor kaya tırmanışı ve tırmanışla ilgili araştırmaların incelenmesi. Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi
11 Literatür tarama Kaya tırmanışı uygulama. Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi
12 Literatür tarama Dağ bisikleti kullanılan ekipman ve teknik çalışmaların teorisi Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi
13 Literatür tarama ve sunum hazırlama Dağ bisikleti uygulaması Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi, uygulamalı grup çalışması
14 Literatür tarama ve sunum hazırlama Yüksek irtifa Tırmanışı teorisi Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi, uygulamalı grup çalışması
15 Literatür tarama ve sunum hazırlama Yüksek irtifa Tırmanışı uygulama Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi, uygulamalı grup çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the concepts related to Physical Education and Sports Sciences.
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to discuss training organization and its functioning with the knowledge gained in the subjects such as performance measurement, training plan preparation, talent selection and technical-tactical training.
1
2
Student will be able to describe and relate the concepts of physical education and sports science with the theories of training science.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the needs for sports activities of groups with different characteristics, such as age, gender, and persons with special needs.
3
2
Student will be able to analyze data and results for current applications in the field of Training science by using scientific research methods and techniques.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
2
2
Student will be able to solve the problems related to sport sciences and coaching profession applications with a critical and inquisitive point of view, based on knowledge of the literature he/she has.
1
3
Student will be able to choose the appropriate training method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the training program by taking these differences into consideration.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to administer projects, activities, social and sports activities in collaborative group studies and to solve possible problems that might be encountered within the process.
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with coaching.
1
2
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
2
3
Student will be able to develop the teaching skills required by the profession according to different teaching methods.
1

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
0
2
Student will be able to use his/her knowledge and competence in coaching practices more effectively with his/her social life and communication skills in sports activities, organizations and studies carried out at national and international levels.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to describe accepted ethical values and legal regulations in the field of sport sciences and in social life, and to apply the relevant articles in the legislation in case of need.
0
2
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to skills selection, performance development, physical activity for sports and special groups for all, and to solve these problems based on ethical values.
2
3
By using personality traits with the social skills required by the coaching profession; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
3
4
Student will be able to administer technical and tactical skills in the relevant performance sports and selected sports branches that he / she determines as his / her area of expertise, and to formulate specific training programs for the branch.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 125
Total Workload of the Course Unit 125
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0