TR EN

FOLK DANCES I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BSY227 FOLK DANCES I 3 3 2 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. MEHMET SOYAL
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencilere, halk oyunu gösterisini hazırlamak üzere; temel düzeyde planlama ve hazırlama becerisi kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; halk oyunları ve folklorun tanımı, halk oyunları türlerinin sınıflandırılması, halk oyunları türlerine göre oyun örneklerine ilişkin video gösterimleri, farklı yörelere ait kostümlerin tanıtılması, halk oyunlarında kullanılan temel adımlar, belirlenen yöre oyunlarının (İstanbul Kasabı, Atabarı, Henne, Yandım Ayşe'm) öğretilmesi ve uygulatılması, sahne düzenlemesi (koreografi) teknikleri ve uygulamaları konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Halk oyunlarında kullanılan temel kavramları açıklar.
Halk oyunlarına ait yöre kostümlerini tanır ve yöreye ait uygun kostümleri seçer.
Halk oyunlarında kullanılan temel adımları ve birkaç yöreye ait farklı oyunların adımlamalarını uygular.
Koreografi çalışmalarında temel düzeyde sahne düzenlemesi (koreografi) tekniklerini kullanır.
Halk oyunlarında kullanılan müziklerin melodik yapısını ve oyunun ritmik yapılarını temel düzeyde analiz eder.
Bir halk oyunları gösterisini sahnelenmek üzere genel hatlarıyla hazırlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, Halk oyunları ve folklorun tanımları, Halk oyunları türlerinin yörelere, cinsiyete ve bölgelere göre sınıflandırılması Anlatma yöntemi, gösteri ve soru-cevap tekniği
2 Görsel ve yazılı literatür tarama Halk oyunları türlerine ilişkin örnek video gösterimleri, Farklı yörelere ait halk oyunlarının tanıtılması (Yöre oyunları, müzikleri, çalgıları, kostümleri) Anlatma yöntemi, gösteri tekniği
3 Görsel ve yazılı literatür tarama Halk oyunlarında sahne düzenlemesi (koreografi) teknikleri ve uygulamaları Anlatma ve gösterip yaptırma yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
4 Video izleme Halk oyunlarında kullanılan temel adımların öğretilmesi ve uygulatılması (yürüme, koşma, sekme, atlama, sıçrama, çekme vs.) Gösterip yaptırma yöntemi, soru-cevap tekniği ve uygulamalı grup çalışmaları
5 Halk oyunları oyun müziklerinin dinlenmesi ve video izleme Halk oyunlarında kullanılan müziklerin ve oyun adımlarının ritmik yapılarının analizi Anlatma yöntemi, gösteri tekniği, eşli çalışma yöntemi, uygulamalı grup çalışmaları
6 Video izleme ve oyun müziğini dinleme İstanbul Kasabı ve Atabarı oyun adımlamalarının öğretilmesi ve müzik eşliğinde uygulatılması Gösterip yaptırma yöntemi, soru-cevap tekniği ve uygulamalı grup çalışmaları
7 Video izleme İstanbul Kasabı ve Atabarı oyunu için müzik eşliğinde sahne düzenlemesi uygulamaları Tartışma yöntemi, Uygulamalı Grup çalışmaları
8 - ARA SINAV -
9 Koreografi çizim çalışmaları ve video izleme İstanbul Kasabı ve Atabarı oyunu için müzik eşliğinde sahne düzenlemesi uygulamaları Uygulamalı Grup çalışmaları ve tekrar yöntemi
10 Video izleme ve oyun müziğini dinleme Yandım Ayşe'm oyun adımlamalarının öğretilmesi ve müzik eşliğinde uygulatılması Gösterip yaptırma yöntemi, soru-cevap tekniği ve uygulamalı grup çalışmaları
11 Koreografi çizim çalışmaları ve video izleme Yandım Ayşe'm oyunu için müzik eşliğinde sahne düzenlemesi uygulamaları Tartışma yöntemi, Uygulamalı Grup çalışmaları
12 Video izleme ve oyun müziğini dinleme Henne oyun adımlamalarının öğretilmesi ve müzik eşliğinde uygulatılması Gösterip yaptırma yöntemi, soru-cevap tekniği ve uygulamalı grup çalışmaları
13 Koreografi çizim çalışmaları ve video izleme Henne oyunu için müzik eşliğinde sahne düzenlemesi uygulamaları Tartışma yöntemi, Uygulamalı Grup çalışmaları
14 Koreografi çizim çalışmaları ve video izleme Henne ve Yandım Ayşe'm oyunlarının müzik eşliğinde sahne düzenlemesi uygulamaları Tartışma yöntemi, Uygulamalı Grup çalışmaları
15 Koreografi çizim çalışmaları ve video izleme Henne ve Yandım Ayşe'm oyunlarının müzik eşliğinde sahne düzenlemesi uygulamaları Uygulamalı Grup çalışmaları ve tekrar yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Ruhi SU(2000). Türk Halk Oyunları, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
Mesude Eğilmez(2006). Gelenekten Geleceğe Halkoyunları, Ütopya Yayınevi, İstanbul
Mustafa Kaya (2017). Türk Halk Oyunları - Fiziksel ve Zihinsel Boyutları, Ürün yayınları
Troya Folklor Araştırmaları Derneği/Folklor Dergileri http://www.troyafolklor.org/
Motif Halk Oyunları Derneği http://www.motifhalkoyunlari.com/motifler/defaulttr.asp?rsm=icsayfalar&ic=dergi
Kraus, R. G., Hilsendager, S. C., & Gottschild, B. D. (1991). History of the Dance in Art and Education. Benjamin-Cummings Publishing Company.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the concepts related to Physical Education and Sports Sciences.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to discuss training organization and its functioning with the knowledge gained in the subjects such as performance measurement, training plan preparation, talent selection and technical-tactical training.
3
2
Student will be able to describe and relate the concepts of physical education and sports science with the theories of training science.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the needs for sports activities of groups with different characteristics, such as age, gender, and persons with special needs.
4
2
Student will be able to analyze data and results for current applications in the field of Training science by using scientific research methods and techniques.
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
3
2
Student will be able to solve the problems related to sport sciences and coaching profession applications with a critical and inquisitive point of view, based on knowledge of the literature he/she has.
3
3
Student will be able to choose the appropriate training method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the training program by taking these differences into consideration.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to administer projects, activities, social and sports activities in collaborative group studies and to solve possible problems that might be encountered within the process.
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with coaching.
2
2
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
3
3
Student will be able to develop the teaching skills required by the profession according to different teaching methods.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
3
2
Student will be able to use his/her knowledge and competence in coaching practices more effectively with his/her social life and communication skills in sports activities, organizations and studies carried out at national and international levels.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to describe accepted ethical values and legal regulations in the field of sport sciences and in social life, and to apply the relevant articles in the legislation in case of need.
1
2
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to skills selection, performance development, physical activity for sports and special groups for all, and to solve these problems based on ethical values.
3
3
By using personality traits with the social skills required by the coaching profession; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
1
4
Student will be able to administer technical and tactical skills in the relevant performance sports and selected sports branches that he / she determines as his / her area of expertise, and to formulate specific training programs for the branch.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 7 2 14
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 2 8
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 2 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 125
Total Workload of the Course Unit 125
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0