Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
BSY229 | ARTISTIC GYMNASTIC I | 3 | 3 | 2 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. MEHMET SOYAL |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. ENSAR YILDIRIM-Öğr.Gör. HARUN TAŞER-Öğr.Gör. KAMURAN YİĞİT |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı, öğrencilere; Artistik cimnastik aletlerini kullanarak temel teknik hareketlerini ve kendi belirlediği bir alet üzerinde özel teknik hareketlerini uygulayabilecek beceriyi kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, cimnastiğin tarihçesi ve yarışma kuralları, Erkek ve Bayan artistik cimnastik aletleri tanım ve teknik özellikleri, Yer,kulplu beygir,halka, atlama masası,parallel, barfiks, asimetrik parallel, denge aletleri üzerinde yapılan hareketler basamaklama ve ön çalışmaları konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Cimnastik ile ilgili temel kavramları tanımlar. |
Artistik cimnastik branşı yarışma kurallarını açıklar ve uygular. |
Artistik jimnastik branşında kullanılan malzemeleri tanır ve kullanır. |
Uzmanlaşmaya yönelik seçtiği cimnastik aleti üzerinde temel teknikleri uygular. |
Artistik cimnastik aletlerini kullanarak ön çalışmaları, basamaklamaları ve teknik alıştırmaları uygular. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Artistik Cimnastiğin (AC) oluşumu (T) | Anlatım ve gösteri yöntemi |
2 | Video izleme, basılı kitap inceleme | AC'in tarihi be onu oluşturan özellikler (T). Temel duruş, ekstremitelerin genel pozisyonları ve oturuş (U) | Gösteri yöntemi ve uygulama çalışmaları |
3 | Video izleme, basılı kitap inceleme | Cimnastikçlerin vücut kompozisyonu ve antropometrisi (T) Cimnastik kartları (T, U) | Gösteri yöntemi ve uygulama çalışmaları |
4 | Video izleme, basılı kitap inceleme | Cimnastikçilerin motor becerileri (artistik cimnastikte baskın olan motor beceriler) (T, U) | Gösteri yöntemi ve uygulama çalışmaları |
5 | Video izleme, basılı kitap inceleme | Fiziksel hazırlık (T). On ve arka akrobatik elementler (Kadın, Erkek), sıçrama, yuvarlanma, dönüşler (E), dönüş ve sıçramalar (K) (U) | Gösteri yöntemi ve uygulama çalışmaları |
6 | Video izleme, basılı kitap inceleme | Fiziksel hazırlık (T). Kuplu beygir'de destek pozisyonları, sallınım, çapraz hareketler, bir beygirde çember ve dönüşler, counter-spindles (U) | Gösteri yöntemi ve uygulama çalışmaları |
7 | Video izleme, basılı kitap inceleme | Cimnastiğin psikolojik boyutu (T). Halkada on ve arka salınımlar, halka tutuşu ve baş-aşağı hareketler (U) | Gösteri yöntemi ve uygulama çalışmaları |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Video izleme, basılı kitap inceleme | Yeni hareketlerin öğrenme metodolojisi (T) Atlama masası on handspring (E), kartvil girişler (yurchenko) (E,K) (U) | Gösteri yöntemi ve uygulama çalışmaları |
10 | Video izleme, basılı kitap inceleme | Yeni hareketlerin öğrenme metodolojisi (T). Paralelde destekli salınımlar, düz kollar ile salınım, baş-aşağı hareketler ve bitirişler | Gösteri yöntemi ve uygulama çalışmaları |
11 | Video izleme, basılı kitap inceleme | Yeni hareketlerin öğrenme basamaklaması (T). Barfikste düz kollar ile salınım, barfiks üzerinde hareketler (barfikse yakın) ve bitirişler | Gösteri yöntemi ve uygulama çalışmaları |
12 | Video izleme, basılı kitap inceleme | Artistik Cimnastikte yardım şekli (T). Asimetrik paralel ve tek barda düz kollar ile salınım, bar üzerinde hareketler (barfikse yakın) ve bitirişler (U) | Gösteri yöntemi ve uygulama çalışmaları |
13 | Video izleme, basılı kitap inceleme | Cimnastik hareketlerinin analizi ve ilgili motor beceriler (T). Dengede on ve arka akrobatik elementler ve bitirişler (U) | Gösteri yöntemi ve uygulama çalışmaları |
14 | Video izleme, basılı kitap inceleme | Genel ve özel antrenman programlarının hazırlanması (T) | Gösteri yöntemi ve uygulama çalışmaları |
15 | Video izleme, basılı kitap inceleme | Genel ve özel antrenman programlarının hazırlanması (T) | Gösteri yöntemi ve uygulama çalışmaları |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Mengütay S.(1998) Artistik Cimnastik - Temel Teknik Hareketlerin Öğretim Yöntemleri Ve Yardım Şekilleri, Marmara Üniversitesi Yayınları, İstanbul |
Suveren C. (2018) Gösteri Cimnastiği,Gazi yayınevi, İstanbul |
Massimo J. (2012) Gymnastics Psychology, Morgan James Publishing, U.S. |
Fink H, McVey B, and Stan A. (2015) Womens Artistic gymnastics: Technical manual (level 1). Fédération internationale de gymnastique. |
Fink H, (2015) Mens Artistic gymnastics: Technical manual (level 1). Fédération internationale de gymnastique. |
Fink H, Hofmann D. (2015) Age Group Development and Competition Program for Men’s Artistic Gymnastics. Fédération internationale de gymnastique. |
Fink H, Hofmann D. Ortiz Lopez L. (2015) Age Group Development and Competition Program for Women’s Artistic Gymnastics. Fédération internationale de gymnastique. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to identify the concepts related to Physical Education and Sports Sciences.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to discuss training organization and its functioning with the knowledge gained in the subjects such as performance measurement, training plan preparation, talent selection and technical-tactical training.
|
1 | |||||
2 |
Student will be able to describe and relate the concepts of physical education and sports science with the theories of training science.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to identify the needs for sports activities of groups with different characteristics, such as age, gender, and persons with special needs.
|
2 | |||||
2 |
Student will be able to analyze data and results for current applications in the field of Training science by using scientific research methods and techniques.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
|
1 | |||||
2 |
Student will be able to solve the problems related to sport sciences and coaching profession applications with a critical and inquisitive point of view, based on knowledge of the literature he/she has.
|
2 | |||||
3 |
Student will be able to choose the appropriate training method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the training program by taking these differences into consideration.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to administer projects, activities, social and sports activities in collaborative group studies and to solve possible problems that might be encountered within the process.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with coaching.
|
3 | |||||
2 |
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
|
1 | |||||
3 |
Student will be able to develop the teaching skills required by the profession according to different teaching methods.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
|
2 | |||||
2 |
Student will be able to use his/her knowledge and competence in coaching practices more effectively with his/her social life and communication skills in sports activities, organizations and studies carried out at national and international levels.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to describe accepted ethical values and legal regulations in the field of sport sciences and in social life, and to apply the relevant articles in the legislation in case of need.
|
1 | |||||
2 |
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to skills selection, performance development, physical activity for sports and special groups for all, and to solve these problems based on ethical values.
|
1 | |||||
3 |
By using personality traits with the social skills required by the coaching profession; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
|
2 | |||||
4 |
Student will be able to administer technical and tactical skills in the relevant performance sports and selected sports branches that he / she determines as his / her area of expertise, and to formulate specific training programs for the branch.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 8 | 2 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 4 | 3 | 12 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 125 |
Total Workload of the Course Unit | 125 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |