Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
BSY233 | ICE SKATING I | 3 | 3 | 2 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. MEHMET SOYAL |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; öğrencilere, buz pateni branşına ait temel teknikleri uygulama becerisi kazandırmak. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; tanışma, dersle ilgili genel ve özel açıklamalar, buz patenine giriş ve buz pateninin tarihçesi, buz pateni oyun kuralları ve, öne ve geriye kayma uygulama çalışmaları, öne limon, geriye limon, geriye kayma uygulama çalışmaları, öne ve geriye spiral kayma uygulama çalışmaları, sağ ve sol spiral, kar sabanı duruşu uygulama çalışmaları, pivot tekniğine önden geriye, geriden öne geçiş uygulama çalışmaları, öne çapraz kayma uygulama çalışmaları geriye çapraz kayma teknikleri ve uygulama çalışmaları, buz pateni dört ana pozisyonu ve uygulama çalışmaları, buz pateni geri çıkış uygulama çalışmaları, buz pateninde çift ayak spin dönüş uygulama çalışmaları ve buz pateninde atlamalar; wals jump uygulama çalışmaları konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Buz pateni branşı ile ilgili temel kavramları açıklar. |
Buz pateni branşı ile ilgili kuralları açıklar ve uygular |
Buz pateni branşına özgü ısınma ve soğuma egzersizlerini uygular. |
Buz pateni branşına ait temel teknikleri uygular. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Tanışma, Dersle ilgili genel ve özel açıklamalar, buz patenine giriş ve buz pateninin tarihçesi, Buz pateni oyun kuralları | Anlatım Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
2 | Görsel ve yazılı literatür tarama ve video izleme | Buz pateni branşına özgü ısınma ve soğuma egzersizleri, Öne ve geriye kayma uygulama çalışmaları | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
3 | Görsel ve yazılı literatür tarama ve video izleme | Öne limon, geriye limon, geriye kayma uygulama çalışmaları | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
4 | Görsel ve yazılı literatür tarama ve video izleme | Öne ve geriye spiral kayma uygulama çalışmaları | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve uygulamalı bireysel ve eşli çalışmalar |
5 | Video izleme | Sağ ve sol spiral, kar sabanı duruşu uygulama çalışmaları | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve uygulamalı bireysel ve eşli çalışmalar |
6 | Konuya ilişkin kitap bölümü okuma ve video izleme | Pivot tekniğine önden geriye, geriden öne geçiş uygulama çalışmaları | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve uygulamalı bireysel çalışmalar |
7 | Video izleme | Öne çapraz kayma uygulama çalışmaları | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve uygulamalı bireysel çalışmalar |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Video izleme | Ara sınav hazırlık çalışmaları | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve uygulamalı bireysel çalışmalar |
10 | Konuya ilişkin kitap bölümü okuma ve video izleme | Geriye Çapraz kayma teknikleri ve uygulama çalışmaları | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve uygulamalı bireysel çalışmalar |
11 | Görsel ve yazılı literatür tarama ve video izleme | Buz pateni dört ana pozisyonu ve uygulama çalışmaları | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve uygulamalı bireysel çalışmalar |
12 | Video izleme | Buz pateni geri çıkış uygulama çalışmaları | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve uygulamalı bireysel çalışmalar |
13 | Konuya ilişkin kitap bölümü okuma ve video izleme | Buz pateninde çift ayak spin dönüş uygulama çalışmaları | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve uygulamalı bireysel çalışmalar |
14 | Video izleme | Buz pateninde atlamalar; Wals Jump uygulama çalışmaları | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve uygulamalı bireysel çalışmalar |
15 | Video izleme ve yorumlama | Final sınavına hazırlık çalışmaları | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve uygulamalı bireysel çalışmalar |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Levy, J. (2018). Adult Figure Skating 101: Ready, set, glide. Independently published, US. |
Poe, C. (2002). Conditioning for Figure Skating: Off-Ice Techniques for On-Ice Performance. McGraw-Hill Education, US. |
Çömük, N. ve Erden, Z. (2010). Artistik buz pateninde üçlü sıçrayış performansının çeviklik ve reaksiyon zamanı ile ilişkisi. Fizyoterapi Rehabilitasyon, 21(2), 75-80. |
Açıkada, C. (2018) Antrenman Bilimi, Kuzey Kitapevi, İstanbul. |
Tunçay, C.M. (2009). Buz Pateni. Efil Yayınevi Yayınları, İstanbul. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to identify the concepts related to Physical Education and Sports Sciences.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to discuss training organization and its functioning with the knowledge gained in the subjects such as performance measurement, training plan preparation, talent selection and technical-tactical training.
|
3 | |||||
2 |
Student will be able to describe and relate the concepts of physical education and sports science with the theories of training science.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to identify the needs for sports activities of groups with different characteristics, such as age, gender, and persons with special needs.
|
2 | |||||
2 |
Student will be able to analyze data and results for current applications in the field of Training science by using scientific research methods and techniques.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
|
2 | |||||
2 |
Student will be able to solve the problems related to sport sciences and coaching profession applications with a critical and inquisitive point of view, based on knowledge of the literature he/she has.
|
3 | |||||
3 |
Student will be able to choose the appropriate training method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the training program by taking these differences into consideration.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to administer projects, activities, social and sports activities in collaborative group studies and to solve possible problems that might be encountered within the process.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with coaching.
|
5 | |||||
2 |
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
|
5 | |||||
3 |
Student will be able to develop the teaching skills required by the profession according to different teaching methods.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
|
5 | |||||
2 |
Student will be able to use his/her knowledge and competence in coaching practices more effectively with his/her social life and communication skills in sports activities, organizations and studies carried out at national and international levels.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to describe accepted ethical values and legal regulations in the field of sport sciences and in social life, and to apply the relevant articles in the legislation in case of need.
|
1 | |||||
2 |
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to skills selection, performance development, physical activity for sports and special groups for all, and to solve these problems based on ethical values.
|
2 | |||||
3 |
By using personality traits with the social skills required by the coaching profession; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
|
3 | |||||
4 |
Student will be able to administer technical and tactical skills in the relevant performance sports and selected sports branches that he / she determines as his / her area of expertise, and to formulate specific training programs for the branch.
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 8 | 2 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 6 | 2 | 12 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 125 |
Total Workload of the Course Unit | 125 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |