Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
BSY226 | FENCING I | 4 | 3 | 2 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. MEHMET SOYAL |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; öğrencilere, eskrim branşına ait temel teknikleri uygulama becerisi kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; Eskrim branşı ile ilgili genel bilgilendirme, eskrim branşı müsabaka kuralları, epe ve flöre branşının özellikleri, kılıç branşının özellikleri, kılık kullanım teknikleri, üç ayrı silah türünün ortak ve ayrılan yönleri, konsantrasyon estetik refleks, denge teknikleri, savunma teknikleri, angard duruşu ile hamle ve batinando teknikleri, silah tutuş pozisyonlarını, mukabele, siper, boşaltma, tevkif ve üsteleme teknikleri, silahlı mesafe ve kontr - parad teknikleri konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Eskrim branşına ilişkin temel kavramları tanımlar. |
Eskrim branşının tarihsel gelişimini açıklar. |
Eskrim branşı müsabaka kurallarını açıklar ve uygular |
Eskrim branşına ait temel teknikleri uygular. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Tanışma, eskrim sporuna ilişkin temel kavramlar, tarihsel gelişimi ve eskrim sporunun araç ve gereçleri | Anlatım, soru cevap ve gösteri yöntemi |
2 | Türkiye eskrim federasyonu resmi web sitesi inceleme | Eskrim branşı müsabaka kuralları | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
3 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Epe ve Flöre branşının özellikleri | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
4 | Görsel ve yazılı kaynak tarama ve video izleme | Kılıç branşının özellikleri, kılık kullanım teknikleri ve uygulama çalışmaları | Anlatım, soru cevap ve gösterip yaptırma yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
5 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Üç ayrı silah türünün ortak ve ayrılan yönleri | Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
6 | Video izleme | Konsantrasyon estetik refleks, denge teknikleri, uygulama çalışmaları | Anlatım, soru cevap ve gösterip yaptırma yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
7 | Görsel ve yazılı kaynak tarama, video izleme | Kombine hareketlerle 4 hattı üzerinde atak-savunma teknikleri ve uygulama çalışmaları | Anlatım, soru cevap ve gösterip yaptırma yöntemi ve uygulamalı eşli çalışmalar |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Görsel ve yazılı kaynak tarama, video izleme | Kombine hareketlerle 6 hattı üzerinde atak-savunma teknikleri ve uygulama çalışmaları | Anlatım, soru cevap ve gösterip yaptırma yöntemi ve uygulamalı eşli çalışmalar |
10 | Video izleme | Angard duruşu ile hamle ve Batinando teknikleri ve uygulama çalışmaları | Anlatım, soru cevap ve gösterip yaptırma yöntemi ve uygulamalı eşli çalışmalar |
11 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma ve video izleme | Silah tutuş pozisyonlarını, silahlı kolda yürüyüş ve Silahlı kolda dürtüş teknikleri ve uygulama çalışmaları | Anlatım, soru cevap ve gösterip yaptırma yöntemi ve uygulamalı eşli çalışmala |
12 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma ve video izleme | Mukabele, Siper, Boşaltma, Tevkif ve Üsteleme teknikleri ve uygulama çalışmaları | Anlatım, soru cevap ve gösterip yaptırma yöntemi ve uygulamalı eşli çalışmalar |
13 | Konuya ilişkin kitap bölümü okuma, video izleme | Silahlı mesafe ve Kontr - parad teknikleri ve uygulama çalışmaları | Anlatım, soru cevap ve gösterip yaptırma yöntemi ve uygulamalı eşli çalışmalar |
14 | Müsabaka videoları izleme ve yorumlama | Önemli eskrim turnuvalarından örnek videoların izlenmesi ve uygulama çalışmaları | Anlatım, soru cevap ve gösterip yaptırma yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
15 | Literatür tarama ve video izleme | Final sınavına hazırlık çalışmaları | Anlatım, soru cevap ve gösterip yaptırma yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Bianchedi, D. (2008). The Science of Fencing. Sports Medicine, US. |
Borysiuk, Z. ve Korfanty, E. (2009). Modern Saber Fencing: Technique-Tactics-Training- Research. Ska Swordplay, US |
Tyshler, D. Ve Logvin, V. (2015). Sports Fencing. A New Academic-Methodological, Russian |
Türkiye Eskrim Federasyonu, http://www.eskrim.org.tr/ |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to identify the concepts related to Physical Education and Sports Sciences.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to discuss training organization and its functioning with the knowledge gained in the subjects such as performance measurement, training plan preparation, talent selection and technical-tactical training.
|
3 | |||||
2 |
Student will be able to describe and relate the concepts of physical education and sports science with the theories of training science.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to identify the needs for sports activities of groups with different characteristics, such as age, gender, and persons with special needs.
|
3 | |||||
2 |
Student will be able to analyze data and results for current applications in the field of Training science by using scientific research methods and techniques.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
|
3 | |||||
2 |
Student will be able to solve the problems related to sport sciences and coaching profession applications with a critical and inquisitive point of view, based on knowledge of the literature he/she has.
|
2 | |||||
3 |
Student will be able to choose the appropriate training method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the training program by taking these differences into consideration.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to administer projects, activities, social and sports activities in collaborative group studies and to solve possible problems that might be encountered within the process.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with coaching.
|
5 | |||||
2 |
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
|
5 | |||||
3 |
Student will be able to develop the teaching skills required by the profession according to different teaching methods.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
|
5 | |||||
2 |
Student will be able to use his/her knowledge and competence in coaching practices more effectively with his/her social life and communication skills in sports activities, organizations and studies carried out at national and international levels.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to describe accepted ethical values and legal regulations in the field of sport sciences and in social life, and to apply the relevant articles in the legislation in case of need.
|
1 | |||||
2 |
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to skills selection, performance development, physical activity for sports and special groups for all, and to solve these problems based on ethical values.
|
2 | |||||
3 |
By using personality traits with the social skills required by the coaching profession; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
|
2 | |||||
4 |
Student will be able to administer technical and tactical skills in the relevant performance sports and selected sports branches that he / she determines as his / her area of expertise, and to formulate specific training programs for the branch.
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 8 | 2 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 6 | 2 | 12 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 125 |
Total Workload of the Course Unit | 125 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |