Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
BSY254 | BOXING I | 4 | 3 | 2 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. MEHMET SOYAL |
Instructor(s) of the Course Unit | Doç.Dr. TANER ATASOY |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; öğrencilere, boks branşına ait savunma ve vuruş kombinasyonlarını doğru teknik ile uygulayabilecek beceriyi kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; Boks branşının tarihsel gelişim, temel kavramlar, müsabaka kuralları ve puanla, guard alma, savunma teknikleri, vuruş teknikleri, vuruş kombinasyonları konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Boks branşına ait temel kavramları tanımlar. |
Boks branşına özgü müsabaka kurallarını ve puanlama sistemini açıklar. |
Boks branşına ait vuruş tekniklerini doğru bir şekilde uygular. |
Boks branşına ait savunma ve vuruş kombinasyonları doğru teknik ile uygular. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Teorik: Boks branşının dünyada ve ülkemizde tarihi gelişimi, temel kavramlar | Anlatım, soru-cevap yöntemi |
2 | Literatür tarama, maç izleme | Boks branşı müsabaka kuralları ve puanlama sistemi | Anlatım, soru-cevap yöntemi |
3 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Video izleme | Teorik: Temel duruş ve guard alma tekniği Uygulama: temel duruş ve guard alma alıştırmaları | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli çalışmalar |
4 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Video izleme | Teorik: Boksör adımları teknikleri ( ileriye adımlar, geriye adımlar, sola adımlar, sağa adımlar, rakibin etrafında adımlar) Uygulama: çeşitli adım alıştırmaları | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli çalışmalar |
5 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Video izleme | Teorik: Direkt vuruş teknikleri (sol direkt, sağ direkt çeneye ve gövdeye) Uygulama: Direk vuruş alıştırmaları | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli çalışmalar |
6 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Video izleme | Teorik: Ayak hareketleri ile birlikte direkt vuruş tekniği kombinasyonları Uygulama: ayak hareketleri ile vuruş tekniği kombinasyon alıştırmaları | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli çalışmalar |
7 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Video izleme | Teorik: Direkt vuruşlara karşı savunma teknikleri Uygulama: Savunma alıştırmaları | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli çalışmalar |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Video izleme | Teorik: Kroşe vuruş tekniği (Sol ve Sağ kroşe) Uygulama: Vuruş alıştırmaları | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli çalışmalar |
10 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Video izleme | Teorik: Kroşe vuruşlara karşı pasif müdafaa teknikleri Uygulama: Müdafaa alıştırmaları | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli çalışmalar |
11 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Video izleme | Teorik: Kroşe vuruşlara karşı aktif müdafaa tekniği Uygulama: Aktif müdafaa alıştırmaları | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli çalışmaları |
12 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Video izleme | Teorik: Alttan vuruş teknikleri Uygulama: Teknik alıştırmaları | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli çalışmalar |
13 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Video izleme | Teorik: Alttan vuruşlara karşı müdafaa teknikleri Uygulama: Alttan vuruşlara karşı müdafaa uygulama alıştırmaları | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli çalışmalar |
14 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Video izleme | Teorik: Savunma ve vuruş teknikleri kombinasyonları Uygulama: müsabaka formatında uygulama alıştırmaları | Gösterip yaptırma yöntemi ve eşli çalışmalar |
15 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Video izleme, | Genel tekrar | Anlatım, gösteri yöntemi ve grup çalışması |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Ankara savunma sanatları https://www.ankarasavunmasanatlari.com/Blog/boks-teknikleri-ve-hareketleri-191-1 |
Yurtsever F. (2011) Boks teknik taktik eğitim esasları, Nadir Kitap |
Rüzgar H. (2008) Boks Hakkında Genel Bilgiler, Ankara Basın ve Ciltevi, Ankara |
Boks Academy, http://www.boksacademy.com/Boksta%20savunma%20teknikleri%20nas%C4%B1l%20yap%C4%B1l%C4%B1r.html |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to identify the concepts related to Physical Education and Sports Sciences.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to discuss training organization and its functioning with the knowledge gained in the subjects such as performance measurement, training plan preparation, talent selection and technical-tactical training.
|
1 | |||||
2 |
Student will be able to describe and relate the concepts of physical education and sports science with the theories of training science.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to identify the needs for sports activities of groups with different characteristics, such as age, gender, and persons with special needs.
|
1 | |||||
2 |
Student will be able to analyze data and results for current applications in the field of Training science by using scientific research methods and techniques.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
|
3 | |||||
2 |
Student will be able to solve the problems related to sport sciences and coaching profession applications with a critical and inquisitive point of view, based on knowledge of the literature he/she has.
|
2 | |||||
3 |
Student will be able to choose the appropriate training method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the training program by taking these differences into consideration.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to administer projects, activities, social and sports activities in collaborative group studies and to solve possible problems that might be encountered within the process.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with coaching.
|
3 | |||||
2 |
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
|
3 | |||||
3 |
Student will be able to develop the teaching skills required by the profession according to different teaching methods.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
|
3 | |||||
2 |
Student will be able to use his/her knowledge and competence in coaching practices more effectively with his/her social life and communication skills in sports activities, organizations and studies carried out at national and international levels.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to describe accepted ethical values and legal regulations in the field of sport sciences and in social life, and to apply the relevant articles in the legislation in case of need.
|
2 | |||||
2 |
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to skills selection, performance development, physical activity for sports and special groups for all, and to solve these problems based on ethical values.
|
2 | |||||
3 |
By using personality traits with the social skills required by the coaching profession; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
|
3 | |||||
4 |
Student will be able to administer technical and tactical skills in the relevant performance sports and selected sports branches that he / she determines as his / her area of expertise, and to formulate specific training programs for the branch.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 8 | 2 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 6 | 2 | 12 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 125 |
Total Workload of the Course Unit | 125 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |