TR EN

SURFING I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BSY256 SURFING I 4 3 2 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. MEHMET SOYAL
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencilere, sörf branşına ait teknik malzeme ve ekipmanları kullanarak, rüzgâr sörfü ve dalga sörfüne özgü temel teknikleri uygulayabilme becerisi kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; Sörf branşına ait kavramlar, rüzgâr sörfü, dalga sörfü, güvenlik ve sörfte ilk yardım, rüzgâr çeşitleri, sörf branşına özgü teknikler ve uygulamalı sörf eğitimi alıştırmaları konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Sörf branşına ilişkin temel kavramları tanımlar.
Sörf branşına ait teknik malzeme ve ekipmanların kullanım amaçlarını açıklar.
Rüzgâr sörfü ve dalga sörfü arasındaki teknik farklılıkları ve benzerlikleri açıklar.
Sörf branşına ait teknik malzeme ve ekipmanları kullanır.
Rüzgâr sörfü ve dalga sörfüne özgü temel teknikleri uygular.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Su sporları ve sörf branşına ait temel kavramlar Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi
2 Literatür tarama, konuyla ilgili makale okuma Rüzgâr çeşitleri ve genel rüzgâr yönleri ile ilgili bilgiler Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi,
3 Literatür tarama, makale özeti yazma Güvenlik önlemleri ve sörfte ilk yardım teknikleri ve uygulama alıştırmaları Anlatım, soru cevap, tartışma ve gösteri yöntemi, uygulama yöntemi
4 Görsel ve yazılı literatür tarama Rüzgâr sörfünde kullanılan malzemelerin seçimi, hazırlanışı, yelken ile tahtanın montajı ve uygulama çalışmaları Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi, uygulama yöntemi
5 Literatür taraması, video izleme Rüzgâr sörfünde denge unsuru ve dengede durma teknikleri ve uygulama çalışmaları Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi
6 Görsel ve yazılı literatür tarama Dalga sörfünde kullanılan teknikler: malzeme seçimi ve kişiye özel sörf tahtası seçiminde ayırt edici özellikler ve denge alıştırmaları Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi
7 Video izleme Dalga sörfünde biniş ve dönüş teknikleri ve uygulama çalışmaları Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Video izleme Vize sınavına hazırlık, dalga sörfüne özgü teknikleri uygulama çalışması Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi
10 Video izleme Dalga sörfünde vücut pozisyonu, suya giriş ve ayağa kalkış teknikleri ve uygulama çalışmaları Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi
11 Video izleme Rüzgâr sörfünde biniş ve yol alma teknikleri ve uygulama çalışmaları Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi
12 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme Dalga sörfünde dalga yakalama tekniği ve uygulama çalışmaları Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi
13 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme Rüzgâr sörfünde yol alma tekniği ve uygulama çalışmaları Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi
14 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme Rüzgâr sörfü ve dalga sörfü temel teknikleri ve uygulama çalışmaları Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi
15 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme Final sınavına hazırlık Anlatım, soru, cevap, uygulama yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Sunshine, S. (2003). Surfing İnjuries. Current Sports Medicine Reports, 2(3), 136-141.
Partington, S., Partington, E., & Olivier, S. (2009). The Dark Side Of Flow: A Qualitative Study Of Dependence İn Big Wave Surfing. The Sport Psychologist, 23(2), 170-185.
Bir bakışta moda http://www.atasunoptik.com.tr/blog/yeni-baslayanlar-icin-sorf/
Mailce.com https://www.mailce.com/sorf-sporu.html

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the concepts related to Physical Education and Sports Sciences.
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to discuss training organization and its functioning with the knowledge gained in the subjects such as performance measurement, training plan preparation, talent selection and technical-tactical training.
5
2
Student will be able to describe and relate the concepts of physical education and sports science with the theories of training science.
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the needs for sports activities of groups with different characteristics, such as age, gender, and persons with special needs.
5
2
Student will be able to analyze data and results for current applications in the field of Training science by using scientific research methods and techniques.
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
3
2
Student will be able to solve the problems related to sport sciences and coaching profession applications with a critical and inquisitive point of view, based on knowledge of the literature he/she has.
5
3
Student will be able to choose the appropriate training method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the training program by taking these differences into consideration.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to administer projects, activities, social and sports activities in collaborative group studies and to solve possible problems that might be encountered within the process.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with coaching.
4
2
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
5
3
Student will be able to develop the teaching skills required by the profession according to different teaching methods.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
5
2
Student will be able to use his/her knowledge and competence in coaching practices more effectively with his/her social life and communication skills in sports activities, organizations and studies carried out at national and international levels.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to describe accepted ethical values and legal regulations in the field of sport sciences and in social life, and to apply the relevant articles in the legislation in case of need.
2
2
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to skills selection, performance development, physical activity for sports and special groups for all, and to solve these problems based on ethical values.
4
3
By using personality traits with the social skills required by the coaching profession; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
5
4
Student will be able to administer technical and tactical skills in the relevant performance sports and selected sports branches that he / she determines as his / her area of expertise, and to formulate specific training programs for the branch.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 8 2 16
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 2 12
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 125
Total Workload of the Course Unit 125
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0