TR EN

PARK RECREATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BSY383 PARK RECREATION 7 2 2 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. MEHMET SOYAL
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı, öğrencilere; açık alan ve park rekreasyonu ile ilgili çeşitli faaliyetleri uygulayabilme ve planlayabilme becerisi kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; park ve açık alan rekreasyonu kaynakları, parkların sınıflandırılması, kent parkları, açık alan rekreasyon aktiviteleri, dünyada ve Türkiye’de milli parklar, milli parkların rekreasyonel amaçlı kullanımı, açık alan rekreasyonu ve çevre bilinci konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Park rekreasyonu ile ilgili genel bilgileri açıklar
Park ve açık alan rekreasyonu uygulamalarına ilişkin, güncel gelişmelerle ilgili araştırma yapar.
Türkiye ve dünyadaki parkların fiziksel yapılarının rekreasyon faaliyetlerine uygunluğunu tartışır.
Açık alan ve park rekreasyonu ile ilgili çeşitli faaliyetleri uygular.
Açık alan ve park rekreasyonu ile ilgili çeşitli faaliyet planlarını inceler.
Açık alan ve park rekreasyonu faaliyet planı hazırlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Park Rekreasyonu dersinin tanıtımı ve ödev dağılımı Anlatım Soru Cevap Tartışma Yöntemi
2 Literatür tarama Park ve Açık Alan Rekreasyonu kaynakları ve parkların sınıflandırılması Anlatım Soru Cevap Tartışma Yöntemi
3 Kitap okuma Kent parkları ve kent parklarının sosyal etkileri Anlatım Soru Cevap Tartışma Yöntemi
4 Görsel, yazılı literatür tarama Açık Alan Rekreasyonu: karada, kar ve buzda yapılan aktiviteler Anlatım Soru Cevap Tartışma Yöntemi
5 Görsel, yazılı literatür tarama Açık Alan Rekreasyonu: suda ve havada yapılan aktiviteler Anlatım Soru Cevap Tartışma Yöntemi, uygulamalı grup çalışması
6 Belediyelerin internet sitelerinin incelenmesi Milli parkların rekreasyonel amaçlı kullanılması ve yönetilmesi Anlatım Soru Cevap Tartışma Yöntemi
7 Kitap okuma Dünyada Milli parkların gelişimi ve önemi Anlatım Soru Cevap Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama Türkiyede Milli Parklar ve Milli Park- Rekreasyon İlişkisi Anlatım Soru Cevap Tartışma Yöntemi
10 Literatür tarama Parklar ve açık alanlarda rekreasyon programları planlanması ve örnek uygulamaların incelenmesi Anlatım Soru Cevap Tartışma Yöntemi, uygulamalı grup çalışması
11 Konuya ilişkin makale okuma Açık alan rekreasyon tesislerinin planlanması ve kriterlerin belirlenmesi Anlatım Soru Cevap Tartışma Yöntemi, uygulamalı grup çalışması
12 Ppt sunum hazırlama Öğrenci ödev sunumları Anlatım Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi
13 Ppt sunum hazırlama Öğrenci ödev sunumları Anlatım Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi
14 Ppt sunum hazırlama Öğrenci ödev sunumları Anlatım Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi
15 Literatür tarama Genel tekrar ve ödevlerin değerlendirilmesi Anlatım Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Karaküçük, S. (2016). Rekreasyon bilimi. Gazi Kitapevi, Ankara
Karaküçük ve arkadaşları. (2017). Açık alan Rekreasyonu. Detay Yayıncılık, Ankara.
Ardahan, F., Turgut, T., Kalkan Kaplan, A. (2016). Her Yönüyle Rekreasyon. Detay Yayıncılık, Ankara.
Sawyer, T. H. (2002). Facilities planning for health, fitness, physical activity, recreation and sports: concepts and applications (No. Ed. 10). Sagamore Publishing.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the concepts related to Physical Education and Sports Sciences.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to discuss training organization and its functioning with the knowledge gained in the subjects such as performance measurement, training plan preparation, talent selection and technical-tactical training.
0
2
Student will be able to describe and relate the concepts of physical education and sports science with the theories of training science.
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the needs for sports activities of groups with different characteristics, such as age, gender, and persons with special needs.
3
2
Student will be able to analyze data and results for current applications in the field of Training science by using scientific research methods and techniques.
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
0
2
Student will be able to solve the problems related to sport sciences and coaching profession applications with a critical and inquisitive point of view, based on knowledge of the literature he/she has.
0
3
Student will be able to choose the appropriate training method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the training program by taking these differences into consideration.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to administer projects, activities, social and sports activities in collaborative group studies and to solve possible problems that might be encountered within the process.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with coaching.
2
2
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
5
3
Student will be able to develop the teaching skills required by the profession according to different teaching methods.
1

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
5
2
Student will be able to use his/her knowledge and competence in coaching practices more effectively with his/her social life and communication skills in sports activities, organizations and studies carried out at national and international levels.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to describe accepted ethical values and legal regulations in the field of sport sciences and in social life, and to apply the relevant articles in the legislation in case of need.
2
2
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to skills selection, performance development, physical activity for sports and special groups for all, and to solve these problems based on ethical values.
0
3
By using personality traits with the social skills required by the coaching profession; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
3
4
Student will be able to administer technical and tactical skills in the relevant performance sports and selected sports branches that he / she determines as his / her area of expertise, and to formulate specific training programs for the branch.
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 4 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 4 28
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 125
Total Workload of the Course Unit 125
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0