TR EN

VOLLEYBALL PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ANY423 VOLLEYBALL 7 4 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. MEHMET SOYAL
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ALİ ÖZARBOY
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencilere, Voleybol branşına özgü ileri düzey teknik becerileri ve taktiksel uygulamalara yönelik stratejileri uygulama, teknik becerileri ve taktiksel uygulamaları geliştirmeyi hedefleyen antrenman programı hazırlama bilgi ve becerisi kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; Genç ve üst düzey voleybol antrenmanının özellikleri ve sporcu profilleri, Antrenman planlaması, Takım taktiği, Takım sistemi, Pas ve pasörlerin özel eğitimi, Manşet tekniği ve liberonun özel eğitimi, Hücum organizasyonu, Voleybol branşına özgü temel teknikleri ve taktikleri geliştirmeye yönelik antrenman programı planlaması konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Voleybola branşına özgü teknik hataları düzeltmeye ilişkin yöntemleri açıklar
Voleybol branşında yapılan teknik hataları düzeltmeye yönelik yöntemleri uygular
5-1 oyun sisteminde hücum ve savunma sistemlerini uygular
Voleybol branşına yönelik ileri düzey teknik becerileri ve taktiksel uygulamalara yönelik stratejileri uygular
Branşa özgü teknik ve taktik geliştirici örnek antrenman programı içeriğini inceler (examine) ve içeriğin uygunluğunu değerlendirir
Voleybol branşına özgü teknik becerileri ve taktiksel uygulamaları geliştirmeyi hedefleyen antrenman programı hazırlar

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Voleybola branşına özgü teknik hataları düzeltmeye ilişkin yöntemler Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gösteri yöntemi
2 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma ve video izleme Teorik: Voleybol branşında yapılan teknik hataları düzeltmeye yönelik yöntemleri Uygulama: Teknik hataları düzeltmeye yönelik uygulama çalışmaları Anlatım, soru-cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve uygulamalı bireysel çalışmalar
3 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma ve voleybol maç videosu izleme Teorik: Takım sistemi içerisinde oyuncuların kompozisyonu. Uygulama: Maç uygulama alıştırmaları Anlatım, soru-cevap, gösterip yaptırma yöntemi, uygulamalı bireysel ve grup çalışmaları
4 Görsel ve yazılı literatür tarama ve video izleme Teorik: Pas ve pasörlerin özel eğitimi. Uygulama: Parmak pas antrenmanı çalışması ve pasörlere yönelik özel çalışmalar Anlatım, soru-cevap, gösterip yaptırma yöntemi, uygulamalı bireysel ve grup çalışmaları
5 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma ve video izleme Teorik: Manşet tekniği ve liberonun özel eğitimi. Uygulama: Top karşılama çalışmaları ve liberolara özel çalışmalar Anlatım, soru-cevap, gösterip yaptırma yöntemi, uygulamalı bireysel ve grup çalışmaları
6 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma ve video izleme Teorik: Hücum organizasyonu. Uygulama: 5-1 oyun sisteminde hücum çalışmaları Anlatım, soru-cevap, gösterip yaptırma yöntemi, uygulamalı bireysel ve grup çalışmaları
7 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma ve video izleme Teorik: Hücum organizasyonu. Uygulama: Pasör çaprazı oyuncularına yönelik çalışmalar Anlatım, soru-cevap, gösterip yaptırma yöntemi, uygulamalı bireysel ve grup çalışmaları
8 - ARA SINAV -
9 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma ve video izleme Teorik: Hücum organizasyonu. Uygulama: orta oyunculara yönelik çalışmalar Anlatım, soru-cevap, gösterip yaptırma yöntemi, uygulamalı bireysel ve grup çalışmaları
10 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma ve voleybol maç videosu izleme Teorik: Takım organizasyonu. Uygulama: Servis karşılama, hücum ve hücum karşılama çalışmaları Anlatım, soru-cevap, gösterip yaptırma yöntemi, uygulamalı bireysel ve grup çalışmaları
11 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma ve voleybol maç videosu izleme Teorik: Takım defans düzeni Uygulama: 5-1 oyun sisteminde savunma çalışmaları Anlatım, soru-cevap, gösterip yaptırma yöntemi, uygulamalı bireysel ve grup çalışmaları
12 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma ve voleybol maç videosu izleme Teorik: Takım organizasyonu. Uygulama: Hücum, blok ve defans organizasyonu çalışmaları Anlatım, soru-cevap, gösterip yaptırma yöntemi, uygulamalı bireysel ve grup çalışmaları
13 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma ve voleybol maç videosu izleme Teorik: Takım organizasyonu. Uygulama: Defans ve dublaj düzeni çalışması (aksiyon-reaksiyon çalışmaları) Anlatım, soru-cevap, gösterip yaptırma yöntemi, uygulamalı bireysel ve grup çalışmaları
14 Mevcut antrenman programlarını inceleme ve yorumlama Voleybol branşına özgü mevcut antrenman programları inceleme ve değerlendirme çalışmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları
15 Mevcut antrenman programlarını inceleme Voleybol branşına özgü teknikleri ve taktikleri geliştirmeye yönelik antrenman programı planlaması Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Orkunoğlu, O. (2000). Antrenör ve Antrenman. Neyir Yayıncılık, Ankara.
American Volleyball Coaches Association (AVCA). (2012). The Volleyball Drill Book. Human Kinetics, USA.
Çelenk, B. (2009). Voleybol Temel Eğitimi. Spor Yayınevi, Ankara.
Shondel, D. ve Reynaud, C. ( 2002). Volleyball Coaching Bıble. Human Kinetics, US.
Urartu, Ü. (2006). Teknik-Taktik-Kondisyon Voleybol. İnkılap Kitabevi, İstanbul.
Baacke, H. (2013). Voleybol Antrenmanı. VAD, Ankara.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the concepts related to Physical Education and Sports Sciences.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to discuss training organization and its functioning with the knowledge gained in the subjects such as performance measurement, training plan preparation, talent selection and technical-tactical training.
5
2
Student will be able to describe and relate the concepts of physical education and sports science with the theories of training science.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the needs for sports activities of groups with different characteristics, such as age, gender, and persons with special needs.
4
2
Student will be able to analyze data and results for current applications in the field of Training science by using scientific research methods and techniques.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
4
2
Student will be able to solve the problems related to sport sciences and coaching profession applications with a critical and inquisitive point of view, based on knowledge of the literature he/she has.
4
3
Student will be able to choose the appropriate training method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the training program by taking these differences into consideration.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to administer projects, activities, social and sports activities in collaborative group studies and to solve possible problems that might be encountered within the process.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with coaching.
5
2
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
5
3
Student will be able to develop the teaching skills required by the profession according to different teaching methods.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
5
2
Student will be able to use his/her knowledge and competence in coaching practices more effectively with his/her social life and communication skills in sports activities, organizations and studies carried out at national and international levels.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to describe accepted ethical values and legal regulations in the field of sport sciences and in social life, and to apply the relevant articles in the legislation in case of need.
3
2
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to skills selection, performance development, physical activity for sports and special groups for all, and to solve these problems based on ethical values.
4
3
By using personality traits with the social skills required by the coaching profession; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
4
4
Student will be able to administer technical and tactical skills in the relevant performance sports and selected sports branches that he / she determines as his / her area of expertise, and to formulate specific training programs for the branch.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 4 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 5 25
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 150
Total Workload of the Course Unit 150
Workload (h) / 25.5 5,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0