Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ANY431 | SWIMMING | 7 | 4 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. MEHMET SOYAL |
Instructor(s) of the Course Unit | Prof.Dr. KUBİLAY ÇİMEN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; öğrencilere; yüzme branşına özgü teknik becerileri ve taktiksel uygulamaları geliştirmeyi hedefleyen antrenman programı hazırlama bilgi ve becerisi kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; Sürantrenman kavramı, sürantrenman belirtileri, Senelik antrenman planlarında gelişimin değerlendirilmesi, Stil Hataları ve Düzeltme Çalışmaları, Yüzme branşına özgü öğretim yöntemleri, Fiziki ve psikolojik testler ile sürantremanı saptamak, Antrenman programlarının incelenmesi ve hazırlama yöntemleri, antrenman programlarının analizi, Branşa özgü ileri düzeyde taktik ve stratejiler konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Yüzme branşına özgü teknik hataları düzeltmeye ilişkin yöntemleri açıklar. |
Yüzme branşında yapılan teknik hataları düzeltmeye yönelik yöntemleri uygular. |
Yüzme branşına özgü temel tekniklerin öğretimine yönelik yöntemleri uygular. |
Yüzme branşına yönelik ileri düzey teknik becerileri ve taktiksel uygulamalara yönelik stratejileri uygular. |
Branşa özgü teknik ve taktik geliştirici örnek antrenman programı içeriğini inceler ve içeriğin uygunluğunu değerlendirir. |
Yüzme branşına özgü teknik becerileri ve taktiksel uygulamaları geliştirmeyi hedefleyen antrenman programı hazırlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Sürantrenman kavramı, sürantrenman belirtileri | Anlatım, soru-cevap yöntemi, |
2 | Literatür taraması, örnek antrenman planı inceleme | Senelik antrenman planlarında gelişimin değerlendirilmesi | Anlatım, soru-cevap yöntemi, uygulama yöntemi |
3 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, video izleme | Serbest stil hataları ve düzeltme çalışmaları ve uygulama çalışmaları | Anlatım, gösterip yaptırma yöntemi ve uygulama yöntemi |
4 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, video izleme | Kurbağalama Stil Hataları ve Düzeltme Çalışmaları ve uygulama çalışmaları | Anlatım, gösterip yaptırma yöntemi ve uygulama yöntemi |
5 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, video izleme | Sırt üstü stil tekniği koordinasyon çalışmaları ve uygulama çalışmaları | Anlatım, gösterip yaptırma yöntemi ve uygulama yöntemi |
6 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, video izleme | Sırt üstü stil hataları ve düzeltme çalışmaları ve uygulama çalışmaları | Anlatım, gösterip yaptırma yöntemi ve uygulama yöntemi |
7 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, video izleme | Kelebek stil dolfin ayak vuruşu, kol çekişi ve nefes tekniği çalışmaları, uygulama çalışmaları | Anlatım, gösterip yaptırma yöntemi ve uygulama yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, video izleme | Kelebek stil hataları ve düzeltmeler, uygulama çalışmaları | Anlatım, gösterip yaptırma yöntemi ve uygulama yöntemi |
10 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, video izleme | Yüzme branşına özgü öğretim yöntemleri ve uygulama çalışmaları | Anlatım, gösterip yaptırma yöntemi ve uygulama yöntemi |
11 | Literatür taraması, video izleme | Fiziki ve psikolojik testler ile sürantremanı saptamak (oksijen tüketimi, kalp tempolar, kulaç temposu ve kulaç mesafesi, esneklik testleri vb) ve laboratuvar ortamında test uygulaması | Anlatım, soru cevap ve gösterip yaptırma yöntemi, uygulama yöntemi |
12 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, video izleme | Grup çalışmalarında hata tespiti ve düzeltmeye yönelik çalışma drillerinin belirlenmesi ve uygulama çalışmaları | Anlatım, soru cevap ve gösterip yaptırma yöntemi, uygulama yöntemi |
13 | Literatür taraması, örnek antrenman planı inceleme | Antrenman programlarının incelenmesi ve hazırlama yöntemleri | Anlatım, soru cevap ve gösterip yaptırma yöntemi, uygulama yöntemi |
14 | Literatür taraması, örnek antrenman planı inceleme | Antrenman temposu ve antrenman programlarının analizi, uygulama çalışmaları | Anlatım, soru cevap ve gösterip yaptırma yöntemi, uygulama yöntemi |
15 | Müsabaka videoların incelenmesi ve yorumlanması | Branşa özgü ileri düzeyde taktik ve stratejiler, uygulama çalışmaları | Anlatım, soru cevap ve gösterip yaptırma yöntemi, uygulama yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Maclischo, E.W. (2018) Swimming Fastest, Ekim Yazım Merkezi, İstanbul |
Cross, D., Bernabei, T., Paul, C., Newell, N. (2014). Yüzme, Akıl Çelen Kitaplar, İstanbul |
Bompa,T. O., (2013). Antrenman Kuramı ve Yöntemi, Spor Yayın Evi, İstanbul |
Yüzme Hocası, https://yuzmehocasi.wordpress.com/yuzme-teknikleri/ |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to identify the concepts related to Physical Education and Sports Sciences.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to discuss training organization and its functioning with the knowledge gained in the subjects such as performance measurement, training plan preparation, talent selection and technical-tactical training.
|
4 | |||||
2 |
Student will be able to describe and relate the concepts of physical education and sports science with the theories of training science.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to identify the needs for sports activities of groups with different characteristics, such as age, gender, and persons with special needs.
|
3 | |||||
2 |
Student will be able to analyze data and results for current applications in the field of Training science by using scientific research methods and techniques.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
|
3 | |||||
2 |
Student will be able to solve the problems related to sport sciences and coaching profession applications with a critical and inquisitive point of view, based on knowledge of the literature he/she has.
|
3 | |||||
3 |
Student will be able to choose the appropriate training method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the training program by taking these differences into consideration.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to administer projects, activities, social and sports activities in collaborative group studies and to solve possible problems that might be encountered within the process.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with coaching.
|
3 | |||||
2 |
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
|
3 | |||||
3 |
Student will be able to develop the teaching skills required by the profession according to different teaching methods.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
|
5 | |||||
2 |
Student will be able to use his/her knowledge and competence in coaching practices more effectively with his/her social life and communication skills in sports activities, organizations and studies carried out at national and international levels.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to describe accepted ethical values and legal regulations in the field of sport sciences and in social life, and to apply the relevant articles in the legislation in case of need.
|
2 | |||||
2 |
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to skills selection, performance development, physical activity for sports and special groups for all, and to solve these problems based on ethical values.
|
2 | |||||
3 |
By using personality traits with the social skills required by the coaching profession; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
|
2 | |||||
4 |
Student will be able to administer technical and tactical skills in the relevant performance sports and selected sports branches that he / she determines as his / her area of expertise, and to formulate specific training programs for the branch.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 5 | 4 | 20 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 6 | 3 | 18 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 3 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 45 | 0 | 150 |
Total Workload of the Course Unit | 150 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |