TR EN

TENNIS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ANY328 TENNIS 6 4 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. MEHMET SOYAL
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. RAMAZAN HAKAN YILMAZ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencilere, tenis branşına özgü teknik becerileri ve taktiksel uygulamalara yönelik stratejileri temel düzeyde analiz etme bilgi ve becerisi kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; Antrenörün rolü, antrenörlük felsefesi, tenis antrenörünün iletişim becerileri Tekler ve çiftler oyun kuralları, branşa özgü temel teknikleri öğretim yöntemleri, Raket tutuşu, Bekleyiş pozisyonu, Forehand Vuruş tekniği, Backhand Vuruş tekniği, Vole ve smaç vuruş tekniği, servis atış ve karşılama tekniği, Temel düzeydeki müsabaka taktikleri konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Tenis branşına özgü temel tekniklerin öğretim yöntemlerini açıklar .
Tenis branşında yapılan teknik hataları düzeltmeye yönelik yöntemleri uygular .
Tenis branşına özgü temel teknikleri doğru bir şekilde uygular .
Tenis branşına özgü teknik becerileri ve taktiksel uygulamalara yönelik stratejileri temel düzeyde analiz eder .

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Antrenörün rolü, antrenörlük felsefesi, tenis antrenörünün iletişim becerileri Anlatım, soru-cevap tartışma yöntemi
2 Türkiye tenis federasyonu resmi web sitesinin incelenmesi, video izleme Tekler ve çiftler oyun kuralları ve uygulama çalışmaları Anlatım ve soru cevap yöntemi
3 Görsel ve yazılı kaynak tarama Tenis branşına özgü temel tekniklerin öğretim yöntemleri Anlatım, soru cevap ve gösteri yöntemi, uygulamalı eşli çalışmalar
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Yaş gruplarına göre doğru malzeme ile teknik öğretimi ve uygulama çalışmaları Anlatım, soru cevap ve gösteri yöntemi, uygulamalı eşli çalışmalar
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, video izleme Raket ve top arasındaki uyumu Forehand Vuruş tekniği ile geliştirme, forehand vuruş tekniğinin parçadan bütüne aktarılması ve uygulama çalışmaları Anlatım, soru cevap ve gösteri yöntemi, uygulamalı eşli çalışmalar
6 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, video izleme Raket ve top arasındaki uyumu backhand Vuruş tekniği ile geliştirmek, backhand vuruş tekniğinin parçadan bütüne aktarılması ve uygulama çalışmaları Anlatım, soru cevap ve gösterip yaptırma yöntemi, uygulamalı grup çalışması
7 Görsel ve yazılı kaynak tarama, video izleme Farklı tutuşlarda forehand tekniği; eastern raket tutuşu, semi western raket tutuşu, western raket tutuşu, slice forehand ve uygulama çalışmaları Anlatım, soru cevap ve gösterip yaptırma yöntemi, uygulamalı grup çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Görsel ve yazılı kaynak tarama, video izleme Farklı tutuşlarda backhand tekniği; top spin tek el backhand, backhand çift el tutuş, tek el slice backhand ve uygulama çalışmaları Anlatım, soru cevap ve gösterip yaptırma yöntemi, uygulamalı grup çalışması
10 Görsel ve yazılı kaynak tarama, video izleme Servis çalışmaları, tutuş, kalça dönüşü, gövde dönüşü, kol rotasyonu, diresek ekstansiyonu ve ön kol pronasyonu, bilek esnemesi, ileri salınım ve ayağın yere değmesi, top spin servis, slice servis, uygulama çalışmaları Anlatım, soru cevap ve gösterip yaptırma yöntemi, uygulamalı eşli çalışmalar
11 Görsel ve yazılı kaynak tarama, video izleme Vole çalışmaları, raket tutuşu, hazırlık ve geri salınım, ileri salınım ve topla buluşma, ileri salınım devam hareketleri, vole çeşitleri (backhand ve forehand vole), uygulama çalışmaları Anlatım, soru cevap ve gösterip yaptırma yöntemi, uygulamalı eşli çalışmalar
12 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma ve video izleme Smaç çeşitleri, giriş, tutuş, hazırlık ve geri salınım, ileri salınım ve topla buluşma, ileri salınım ve devam hareketleri (sıçrayarak smaç, topun zıplamasından sonra smaç, backhand smaç), uygulama çalışmaları Anlatım, soru cevap ve gösterip yaptırma yöntemi, uygulamalı eşli çalışmalar
13 Görsel ve yazılı kaynak tarama ve video izleme Acil vuruş çeşitleri, giriş, bacaklar arasından geriden vuruş tekniği, vücudun yanından ve gerisinden yapılan vuruş tekniği, omuzların arkasından yapılan vuruş tekniği ve uygulama çalışmaları Anlatım, soru cevap ve gösterip yaptırma yöntemi, uygulamalı eşli çalışmalar
14 Müsabaka videosu izleme ve yorumlama Temel düzeydeki müsabaka taktiklerinin incelenmesi Anlatım, soru cevap ve gösterip yaptırma yöntemi, uygulamalı eşli çalışmalar
15 Müsabaka videosu izleme ve yorumlama Temel düzeydeki müsabaka taktiklerinin incelenmesi Anlatım, soru cevap ve gösterip yaptırma yöntemi, uygulamalı eşli çalışmalar
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Blaskower, P. (2007). The Art of Doubles: Winning Tennis Strategies and Drills. Betterway Books, USA
Hoskins-Burnay, T. ve Carrington L. (2014). The Tennis Drill Book. Human Kinetic,USA.
Soysal, Y. (2018). Tenis Antrenmanları İçin Drill Çalışma Kitabı. Nobel Yayıncılık, İstanbul.
Gülmez, İ. (2012). Teniste Vuruş Teknikleri Analizi ve Talimat Verme İlkeleri. Nobel Bilimsel Eserler, Ankara.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the concepts related to Physical Education and Sports Sciences.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to discuss training organization and its functioning with the knowledge gained in the subjects such as performance measurement, training plan preparation, talent selection and technical-tactical training.
2
2
Student will be able to describe and relate the concepts of physical education and sports science with the theories of training science.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the needs for sports activities of groups with different characteristics, such as age, gender, and persons with special needs.
3
2
Student will be able to analyze data and results for current applications in the field of Training science by using scientific research methods and techniques.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
1
2
Student will be able to solve the problems related to sport sciences and coaching profession applications with a critical and inquisitive point of view, based on knowledge of the literature he/she has.
3
3
Student will be able to choose the appropriate training method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the training program by taking these differences into consideration.
2

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to administer projects, activities, social and sports activities in collaborative group studies and to solve possible problems that might be encountered within the process.
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with coaching.
3
2
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
3
3
Student will be able to develop the teaching skills required by the profession according to different teaching methods.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
3
2
Student will be able to use his/her knowledge and competence in coaching practices more effectively with his/her social life and communication skills in sports activities, organizations and studies carried out at national and international levels.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to describe accepted ethical values and legal regulations in the field of sport sciences and in social life, and to apply the relevant articles in the legislation in case of need.
2
2
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to skills selection, performance development, physical activity for sports and special groups for all, and to solve these problems based on ethical values.
1
3
By using personality traits with the social skills required by the coaching profession; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
2
4
Student will be able to administer technical and tactical skills in the relevant performance sports and selected sports branches that he / she determines as his / her area of expertise, and to formulate specific training programs for the branch.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 9 4 36
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 3 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 150
Total Workload of the Course Unit 150
Workload (h) / 25.5 5,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0