TR EN

FOOTBALL PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ANY434 FOOTBALL 8 4 2 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. MEHMET SOYAL
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ALİASKER KUMAK
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencilere, branşa özgü teknik-taktik uygulamalarla ilgili çalışmaları yürütme, antrenör ve sporcu iletişimi ile ilgili sorunları çözümleme, antrenman programı hazırlama ve antrenmanı tüm yönleriyle organize etmeye yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; Antrenörlük ilkeleri ve uygulamaları ile ilgili örnek olay analizi, antrenman organizasyonu hazırlığı, antrenman planı hazırlama, Kurum yönetimi-antrenör-veli ve sporcu toplantıları, Müsabaka organizasyonu uygulamaları ve Branşa özgü teknik-taktik uygulamalarla ilgili konuları kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Antrenman organizasyonu ile ilgili işleyişi tüm yönleriyle açıklar ve uygular.
Müsabaka organizasyonu ile ilgili işleyişi tüm yönleriyle açıklar ve uygular.
Branşa özgü teknik-taktik uygulamalarla ilgili çalışmaları yürütür.
Antrenör ve sporcu iletişimi ile ilgili sorunları inceler ve çözüm önerileri sunar.
Antrenman programı hazırlar ve antrenmanı tüm yönleriyle organize eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Dersin genel işleyişi hakkında açıklamalar / Antrenörlük ilkeleri ve uygulamaları ile ilgili örnek olay incelemesi Anlatım, soru-cevap, tartışma ve örnek olay analizi
2 Örnek uygulamaları inceleme ve ön hazırlık çalışmaları Antrenman organizasyonu ile ilgili uygulamaları (ön hazırlık-antrenman sırası ve antrenman sonrası) planlama ve yürütme alıştırmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma ve uygulama yöntemi
3 Branşa özgü malzemeler ve tesisler ile ilgili örnekleri inceleme Tesis kullanımının planlaması ve malzeme temini çalışmalarını yürütme uygulamaları Anlatım, soru-cevap, tartışma ve uygulama yöntemi
4 Toplantı organizasyonu ile ilgili ön hazırlık çalışmaları Kurum yönetimi-veli ve sporcular ile yapılan toplantı organizasyonlarını yürütme alıştırmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma ve uygulama yöntemi
5 Örnek antrenman programı içeriği inceleme Günlük antrenman planı içeriği hazırlama ve uygulama alıştırmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma ve uygulama yöntemi
6 Örnek antrenman programı içeriği inceleme Aylık ve yıllık antrenman programı hazırlama uygulamaları Anlatım, soru-cevap, tartışma ve uygulama yöntemi
7 Örnek uygulamaları inceleme ve ön hazırlık çalışmaları Müsabaka organizasyonu ile ilgili uygulamaları (ön hazırlık-müsabaka sırası ve müsabaka sonrası) planlama ve yürütme alıştırmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma ve uygulama yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Staj dosyası raporunun hazırlanması Alan uygulaması yapılan kurumdaki antrenör ve staj danışmanı eşliğinde gözlem raporlarının değerlendirilmesi Anlatım, soru-cevap, sunum ve tartışma yöntemi Staj dosyası gözlem raporları ve uygulamalarla ilgili performansın değerlendirilmesi
10 Uygulamalara yönelik video ya da örnek antrenman izleme ve kaynak okuma Branşa özgü teknik-taktik çalışmaları uygulama alıştırmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma ve uygulama yöntemi
11 Uygulamalara yönelik video ya da örnek antrenman izleme ve kaynak okuma Branşa özgü teknik-taktik çalışmaları uygulama alıştırmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma ve uygulama yöntemi
12 Uygulamalara yönelik video ya da örnek antrenman izleme ve kaynak okuma Branşa özgü teknik-taktik çalışmaları uygulama alıştırmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma ve uygulama yöntemi
13 Uygulamalara yönelik video ya da örnek antrenman izleme ve kaynak okuma Branşa özgü teknik-taktik çalışmaları uygulama alıştırmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma ve uygulama yöntemi
14 Uygulamalara yönelik video ya da örnek antrenman izleme ve kaynak okuma Branşa özgü teknik-taktik çalışmaları uygulama alıştırmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma ve uygulama yöntemi
15 Staj dosyası raporunun hazırlanması Staj raporu ve dosyalarının kontrolü ve teslimi Anlatım, soru-cevap, tartışma ve uygulama yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Günay, M. ve Yüce, A. İ. (2001). Futbol Antrenmanının Bilimsel Temelleri. Gazi Kitabevi. Ankara.
Dündar, U. (2015). Antrenman Teorisi. Nobel Yayınevi
Başyazıcıoğlu, M (1997). Futbolda Teknik Alıştırmalar ve Alan Uygulamaları. Ankara, Bağırgan Yayımevi
Bompa, T. O. (2008). Antrenman Kuramı ve Yöntem, Bağırgan Yayınları
Weineck, J. (2004). Futbolda Kondisyon Antrenmanı, USA.
Aksoy, F. (2012). Kuvvet, Sürat, Dayanıklılık ve Koordinasyon Drilleri, Has Matbaacılık, Samsun.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the concepts related to Physical Education and Sports Sciences.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to discuss training organization and its functioning with the knowledge gained in the subjects such as performance measurement, training plan preparation, talent selection and technical-tactical training.
5
2
Student will be able to describe and relate the concepts of physical education and sports science with the theories of training science.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the needs for sports activities of groups with different characteristics, such as age, gender, and persons with special needs.
5
2
Student will be able to analyze data and results for current applications in the field of Training science by using scientific research methods and techniques.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
5
2
Student will be able to solve the problems related to sport sciences and coaching profession applications with a critical and inquisitive point of view, based on knowledge of the literature he/she has.
5
3
Student will be able to choose the appropriate training method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the training program by taking these differences into consideration.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to administer projects, activities, social and sports activities in collaborative group studies and to solve possible problems that might be encountered within the process.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with coaching.
5
2
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
5
3
Student will be able to develop the teaching skills required by the profession according to different teaching methods.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
4
2
Student will be able to use his/her knowledge and competence in coaching practices more effectively with his/her social life and communication skills in sports activities, organizations and studies carried out at national and international levels.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to describe accepted ethical values and legal regulations in the field of sport sciences and in social life, and to apply the relevant articles in the legislation in case of need.
4
2
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to skills selection, performance development, physical activity for sports and special groups for all, and to solve these problems based on ethical values.
4
3
By using personality traits with the social skills required by the coaching profession; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
5
4
Student will be able to administer technical and tactical skills in the relevant performance sports and selected sports branches that he / she determines as his / her area of expertise, and to formulate specific training programs for the branch.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 8 4 32
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 3 21
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 150
Total Workload of the Course Unit 150
Workload (h) / 25.5 5,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0