TR EN

YENİ MEDYA VE SİMÜLASYON PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
YMG314 YENİ MEDYA VE SİMÜLASYON 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. HAKAN ÖZCAN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı öğrencilere teknolojiyle kuşatılmış dijital çağda yeni medya teknolojilerinin işleyişini kavrayabilme becerisini kazandırmakla birlikte gerçek ve hipergerçek dünya arasındaki benzerlik ve farklılıkları karayabilmesini sağlamak ve eleştirel bakış açısı sunmaktır.
Contents of the Course Unit: Yeni medya ve ilgili kavramlar, Yeni medya kuramları, Dijital çağda gözetim toplumu, Simülasyon kuramları, algı ve algı kuramları, Metaverse kavramı, tarihçesi ve kullanım alanları ve bunlarla ilgili konuları kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Yeni iletişim teknolojilerinin özelliklerini açıklar.
Yeni medya ile birlikte iletişim alanında yaşanan değişimleri tartışır.
Sanal gerçeklik kavramını açıklar.
Yeni medya ve simülasyon ilişkisini ortaya koyar.
Gerçeklik ve hipergerçeklik arasındaki benzerlik ve farklılıkları kavrayabilecek.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kitap okuma Yeni medya ve ilgili kavramlar Sunum/Sözlü anlatım/ Soru-cevap/Tartışma
2 Kitap okuma Sosyal medya üzerine Sunum/Sözlü anlatım/ Soru-cevap/Tartışma
3 Kitap okuma Yeni medya kuramları Sunum/Sözlü anlatım/ Soru-cevap/Tartışma
4 Kitap okuma Yeni medya ve teknolojik determinizm Sunum/Sözlü anlatım/ Soru-cevap/Tartışma
5 Kitap okuma Dijital çağda gözetim toplumu Sunum/Sözlü anlatım/ Soru-cevap/Tartışma
6 Kitap okuma Simülasyon kuramı Sunum/Sözlü anlatım/ Soru-cevap/Tartışma
7 Kitap okuma Jean Baudrillard'in sosyal medya analizi Sunum/Sözlü anlatım/ Soru-cevap/Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kitap okuma Algı ve algı kuramları Sunum/Sözlü anlatım/ Soru-cevap/Tartışma
10 Kitap okuma Metaverse kavramı, tarihçesi ve kullanım alanları Sunum/Sözlü anlatım/ Soru-cevap/Tartışma
11 Kitap okuma Dünyada Metaverse uygulamaları Sunum/Sözlü anlatım/ Soru-cevap/Tartışma
12 Kitap okuma Metaverse ve sosyal etkileri Sunum/Sözlü anlatım/ Soru-cevap/Tartışma
13 Kitap okuma Metaverse'te etik ve güvenlik Sunum/Sözlü anlatım/ Soru-cevap/Tartışma
14 Kitap okuma Gelecekte metaverse ve iş fırsatları Sunum/Sözlü anlatım/ Soru-cevap/Tartışma
15 Kitap okuma Genel tekrar Sunum/Sözlü anlatım/ Soru-cevap/Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Jean Baudrillard. (2017). Simülakrlar ve simülasyon. Ankara: DoğuBatı yayınları.
Erol, Kına ve Emre, Biçek. (2023). Metaverse: Yeni dünyaya ilk adım. Ankara: İksad yayınevi.
Hümeyra OKUYAN ve Caner TASLAMAN. (2018). JEAN BAUDRILLARD’IN SİMÜLASYON KURAMINDA AYARTMA KAVRAMI, ULUSLARARASI DİN & FELSEFE ARAŞTIRMALARI DERGİSİ,1(1).
Serdar Kuzey YILDIZ ve Gülsün BOZKURT. (2023). Sanal Gerçekliğin Yeni Anakarası: Metaverse, TRT Akademi, 8(17).
Oğuz Adanır, “Simülasyon Kuramı Üzerine Notlar ve Söyleşiler”, Hayal Et Kitap, 2008

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define basic concepts related with banking, insurance and finance.
0
2
Relates the theoretical and practical knowledge in the field to economics, business, law, statistics, accounting and marketing
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate banking and insurance applications to financial theories, mathematical and statistical methods.
0
2
Relate the information and facts in the field with other social sciences such as law, sociology, philosophy and history.
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the planning and implementation process in banking and insurance transactions.
0
2
Provide solutions for the problems encountered in banking and insurance transactions.
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use theoretical and practical knowledge in the field of banking and insurance transactions.
0
2
By analyzing economic data accurately, manage savings and portfolio investments to minimize financial risks.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/She works as a leader or a team member in a teamwork from the planning of the banking transactions to the implementation and performs the task assigned to them within the team.
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Gain the basic knowledge necessary for the planning process of banking and insurance activities and human resources performance management.
0
2
Use the computer programs related with field in banking and insurance transactions.
0

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Cooperate to bring innovative ideas to the stakeholders in the sector using banking insurance-related databases, information and communication technologies.
0
2
Research on scientific, sectoral developments and innovations related to the field with lifelong learning as a principle.
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze financial data related to his / her field.
0
2
Apply knowledge and skills related to his / her field by taking into account his legal, social and ethical responsibilities.
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 0 0 0
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 0 0 0
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 0 0 0
Total Workload of the Course Unit 0
Workload (h) / 25.5 0
ECTS Credits allocated for the Course Unit 0,0