TR EN

DİJİTAL KÜLTÜR PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
YMG408 DİJİTAL KÜLTÜR 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. HAKAN ÖZCAN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; özel hayattan iş hayatına, ekonomiden yönetime, eğitime, siyasetten eğlenceye, sanattan medyaya kadar her alanda kendini ağırlıklı olarak hissettiren dijital gelişmeler ele alınarak bir bütün olarak bu gelişmelerin ortaya koyduğu dijital kültür incelemek ve bu alandaki güncel tartışmaları irdelemektir.
Contents of the Course Unit: Derste; son yıllarda internet ile bilgi ve iletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmelerle birlikte insanlığın çalışma şekillerinin, öğrenme biçimlerinin, iletişim kurma yollarının tüketim alışkanlıklarının, kamusal yaşama katılım biçimlerinin, eğlence anlayışlarının farklılaştığı dijital kültür ve boyutları anlatılmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Dijital kültürü kavrar.
Dijital kültürün sözel ve yazılı kültürle farklarını bilir.
Dijital yerlilerin ve digital göçmenlerin özelliklerini bilir ve tanımlar.
Teknolojinin toplumsal dönüşüm üzerine etkisini anlar.
Dijital teknolojilerin gündelik hayata etkisini açıklayabilir.
Dijital çağda yeni üretim tekniklerini kavrar
Dijital teknolojilerin yarattığı yeni toplumsal alışkanlıkları anlar ve tanımlar.
Dijital kültür ve katılım arasındaki ilişkiyi açıklayabilir.
Kolektif zekayı kavrar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Derse giriş ve kültür kavramı Sözlü anlatım ve soru cevap
2 - Sözlü kültür, yazılı kültür ve dijital kültür; dijital yerli, dijital melez ve dijital göçmenler -
3 - Yakınsama Kültürü, Katılımcılık, Kolektif Zeka, Esneklik, Mobilite Yersiz - yurtsuzluk , Sanal topluluklar, Endüstri 4.0, Toplum 5.0 -
4 - Dijital çağın toplumsal etkileri -
5 - Dijital çağın ekonomik etkileri -
6 - Dijital çağın politik etkileri -
7 - Dijital çağda yeni online temsil, yeni kimlik ve sorunları. -
8 - ARA SINAV -
9 - Dijital çağda yeni kimlik ve sorunları. -
10 - Dijital çağda ilişkiler ve iletişim biçimleri -
11 - Dijital çağın sanat ve tasarım alanlarına etkileri -
12 - Oyun kültürü -
13 - Blockchain teknolojisi ve metaverse -
14 - Djital kültürün karanlık tarafı: Hacktivizm ve Siber Suçlar -
15 - Dijital kültürün olumsuzlukları Post truth Yalan haber Trollük - Linç kültürü ve Siber Zorbalık -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Charlie Gere,Dijital Kültür, Çev. Aydoğdu Akın, Salon Yayınları, 2018, İstanbul
Tanol Türkoğlu, Dijital Kültür Bilgi (çler) Toplumu için (Nafile) Bir Elkitabı, Beyaz Yayınları, 2010, İstanbul
Ed. David Trend, Reading Digital Culture, Blackwell Publishing, 2001, USA&UK
Simon Lindgren, Digital Media &Society, Sage Publications, 2017, London
Gülenay Pınarbaşı, Dijital Dönüşümün Eşiğinde Metaverse - Meta-Kültür, Dijital Devrim, Ed. Ayten Övür, Der Yayınları, 2022, İstanbul
Ed. Filiz Aydoğan, Yeni Medya Kuramları, Der Yayınları, 2018, İstanbul
Prof. Dr. Selva Ersöz Karakulakoğlu, Dijital Toplum: Kavram, Kuram ve Yöntem, Nobel Akademik Yayıncılık, 2020, Ankara
Züleyha Önbaş Anbarlı, Dijital Kültür, Çevrimiçi İletişim ve Yansımaları, ed. Mestan Küçük, Gece Kitaplığı, 2019, Ankara
Rezal Koç, Dijitalleşen Kültür ya da Kültürün Dijitalleşmesi: Dijital Kültür Kavramı , Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 2022, Cilt: 15, Sayı: 38, 500-513.
Ed. Sait Sinan Atılgan, Dijital Okuryazarlık Boyutuyla Dijital Dünyanın Yeni Kavramları, Literatürk Academia, 2020, Konya
Henry Jenkins, “Cesur Yeni Medya” Teknolojiler ve Hayran Kültürü, İletişim Yayıncılık, 2016, İstanbul
Ed. Himmet Hülür - Cem Yaşın, Yeni Medya Kullanıcının Yükselişi, Ütopya Yayınevi, 2016, Ankara
Tanol Türkoğlu, Digito Ergo Sum - Dijitalim Öyleyse Varım, Beyaz Yayınları, 2017, İstanbul
Ralph Keyes, Hakikat Sonrası Çağ Günümüz Dünyasında Yalancılık ve Aldatma, Tudem Yayın Grubu, 2017, İzmir
Yalın Alpay, Yalanın Siyaseti - Yalanın meşrulaştırılması, hakikatin önemsizleşmesi ve hileli akıl yürütme teknikleri, 3. Baskı, Destek Yayınları, 2017, İstanbul
Manuel Castells, İsyan ve Umut Ağları - Internet Çağında Toplumsal Hareketler, Koç Üniversitesi Yayınları, 2013, İstanbul
Haz. Barış Çoban, Sosyal Medya Devrimi, Su Yayınları, 2014, İstanbul
Faruk Eczacıbaşı, Daha Yeni Başlıyor Geleceğin Dünyasında Esneklik, Yakınsama, Ağ Yapısı ve Karanlık Taraf, 3. baskı , KÜY, 2018, İstanbul
TRT Akademi Dijital Medya Sayısı Cilt 1 Sayı 2 Temmuz 2016
İktisat ve Toplum Dijital Ekonomi Sayısı Sayı 126, 2021 Nisan
BrandMap Sayı 28 Mart - Nisan 2019
Bilim ve Teknik Metaverse Sayı 654, Mayıs 2022
The Digitalage Dijital Doğanları Anlama Kılavuzu Eylül 2017
Brandmap Toplum 5.0 Sayı 27, Şubat 2015
National Geographic Akıllı Kentler Özel Sayı, Nisan 2019
Harvard Business Review Türkiye Şubat 2019
Bilim ve Teknik Sayı 640, Mart 2021
Bilim ve Teknik Sayı 607, Haziran 2018
Marketing Türkiye Mayıs 2016
Marketing Türkiye Haziran 2019
The Brandage Sayı 116, Eylül 2018
#tarih dergi Sayı 60, Mayıs 2019
#tarih dergi Sayı 76, Ekim 2020

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define basic concepts related with banking, insurance and finance.
0
2
Relates the theoretical and practical knowledge in the field to economics, business, law, statistics, accounting and marketing
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate banking and insurance applications to financial theories, mathematical and statistical methods.
0
2
Relate the information and facts in the field with other social sciences such as law, sociology, philosophy and history.
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the planning and implementation process in banking and insurance transactions.
0
2
Provide solutions for the problems encountered in banking and insurance transactions.
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use theoretical and practical knowledge in the field of banking and insurance transactions.
0
2
By analyzing economic data accurately, manage savings and portfolio investments to minimize financial risks.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/She works as a leader or a team member in a teamwork from the planning of the banking transactions to the implementation and performs the task assigned to them within the team.
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Gain the basic knowledge necessary for the planning process of banking and insurance activities and human resources performance management.
0
2
Use the computer programs related with field in banking and insurance transactions.
0

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Cooperate to bring innovative ideas to the stakeholders in the sector using banking insurance-related databases, information and communication technologies.
0
2
Research on scientific, sectoral developments and innovations related to the field with lifelong learning as a principle.
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze financial data related to his / her field.
0
2
Apply knowledge and skills related to his / her field by taking into account his legal, social and ethical responsibilities.
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 0 0 0
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 0 0 0
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 0 0 0
Total Workload of the Course Unit 0
Workload (h) / 25.5 0
ECTS Credits allocated for the Course Unit 0,0