Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
PSI429 | ÖNYARGI VE ŞİDDET | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. HAKAN ÖZCAN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı öğrencilere önyargı, kalıpyargı, ayrımcılık ve şiddet hakkında genel bir çerçeve çizdikten sonra bunların teorisini öğretmektir. Öğrenciler ayrıca farklı türdeki ayrımcılık çeşitlerini öğrenip, önyargı ve kalıpyargıların neden olduğu şiddet çeşitlerine de vakıf olacaklardır. Ayrımcılık ve şiddetle mücadele ederken kullanılan yöntemler ve kendini frenleme mekanizmaları da öğretilecektir. |
Contents of the Course Unit: | Önyargı, Kalıpyargı, Ayrımcılık ve Şiddet tanımı, teorileri. Evolutionary and Social Perspective Implicit Bias,Intergroup Discrimination Self-regulation Theory |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Önyargı, kalıpyargı, ayrımcılık ve şiddetin tanımını yapabilir. Birbirleriyle olan ilişkilerini ve nasıl etkilediklerini açıklayabilir. |
Önyargı ve şiddet teorilerini tartışabilir. |
Çeşitli ayrımcılık türlerini açıklar. |
Ayrımcılık ve önyargı temelli şiddeti azaltma yöntemlerini yorumlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Tanışma, Derse giriş | - |
2 | Literatür Okuma | Önyargı, Kalıpyargı, Ayrımcılık ve Şiddet: Tanımlar ve Çeşitleri | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
3 | Literatür Okuma | Önyargı, Kalıpyargı, Ayrımcılık ve Şiddet: Tanımlar ve Çeşitleri | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
4 | Literatür Okuma | Önyargı ve Şiddette Psikolojik Yaklaşımlar | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
5 | Literatür Okuma | Evrimsel Perspektif ve Sosyal Baskınlık Perspektifi | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
6 | Literatür Okuma | Önyargı Hedefleri | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
7 | Literatür Okuma | Ayrımcılık ve Gruplar arası temas | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Okuma | Gruplar arası Ayrımcılık: Grup içi Sevgisi mi Diğer gruptan nefret mi? | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
10 | Literatür Okuma | Örtük Önyargı | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
11 | Literatür Okuma | Önyargı ve Şiddet: Terörizm, Kişilerarası Şiddet Nefret Suçu | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
12 | Literatür Okuma | Önyargı ve Şiddet: Terörizm, Kişilerarası Şiddet Nefret Suçu | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
13 | Literatür Okuma | Önyargı ayrımcılık ve Şiddeti Azaltmak | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
14 | Literatür Okuma | Öz Düzenleme Kuramı | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
15 | Literatür Okuma | Final Öncesi Tekrar | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
ÇAYIR,K.,AYAN,M.(2018).Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. |
ÜNLÜ,D.G.(2020)Toplumsal Cinsiyet ve Kişilerarası İletişim Engelleri: Kalıpyargı, Önyargı, Ayrımcılık. Literatürk Akademi. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define basic concepts related with banking, insurance and finance.
|
0 | |||||
2 |
Relates the theoretical and practical knowledge in the field to economics, business, law, statistics, accounting and marketing
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate banking and insurance applications to financial theories, mathematical and statistical methods.
|
0 | |||||
2 |
Relate the information and facts in the field with other social sciences such as law, sociology, philosophy and history.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the planning and implementation process in banking and insurance transactions.
|
0 | |||||
2 |
Provide solutions for the problems encountered in banking and insurance transactions.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use theoretical and practical knowledge in the field of banking and insurance transactions.
|
0 | |||||
2 |
By analyzing economic data accurately, manage savings and portfolio investments to minimize financial risks.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/She works as a leader or a team member in a teamwork from the planning of the banking transactions to the implementation and performs the task assigned to them within the team.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gain the basic knowledge necessary for the planning process of banking and insurance activities and human resources performance management.
|
0 | |||||
2 |
Use the computer programs related with field in banking and insurance transactions.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Cooperate to bring innovative ideas to the stakeholders in the sector using banking insurance-related databases, information and communication technologies.
|
0 | |||||
2 |
Research on scientific, sectoral developments and innovations related to the field with lifelong learning as a principle.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze financial data related to his / her field.
|
0 | |||||
2 |
Apply knowledge and skills related to his / her field by taking into account his legal, social and ethical responsibilities.
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 25 | 25 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 128 |
Total Workload of the Course Unit | 128 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |