Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
GSY328 |
CULINARY TECHNOLOGY |
5 |
3 |
3 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Doç.Dr. HAKAN ÖZCAN |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu dersin amacı, öğrencilerin mutfak bilgilerini pekiştirmek ve edindikleri bilgileri uygulama esnasında gözlemleme fırsatı sağlamaktır. |
Contents of the Course Unit: |
Bu dersin içeriği, mutfak bilgisi, mutfak kısımları, mutfak-salon ilişkisi, besinlerin saklanması, satınalma, yemek maliyet kontrolü, mutfak çalışanları, ekipmanlar, kıyafetler, temel gıda ürünleri, temel pişirme ve süsleme teknikleri, su ürünleri, av hayvanları, taze sebze ve meyveler, karbonhidratlı yiyecekler, yağlar, baharatlar ve otlardır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Mutfak kısımlarını ve mutfak-restoran ilişkisini bilirler. |
Mutfak kıyafet ve ekipmanlarının kullanımını gözlemlerler. |
Yemek fabrika mutfaklarında sanitasyonun sağlanması için fikirler üretirler. |
Mutfakta uyulması gereken kuralları tartışırlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Mutfak Bilgisi |
Anlatım, Uygulama |
2 |
Kitap okuma |
Mutfak Çeşitleri |
Anlatım, Uygulama |
3 |
Kitap okuma |
Mutfağın Bölümleri Ve Çalışma Alanları |
Anlatım |
4 |
Öğrenci ödev hazırlama |
Mutfak-Salon İlişkisi |
Anlatım, Uygulama |
5 |
Kitap okuma |
Mutfak Bölümünün Diğer Departmanlarla İlişkileri |
Anlatım |
6 |
Literatür taraması |
Mutfak Çalışanları, Kıyafetler |
Anlatım |
7 |
Literatür taraması |
Mutfakta Hijyen ve Sanitasyon |
Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Kitap okuma |
Karbonhidratlar,Su |
Anlatım |
10 |
Kitap okuma |
Proteinler |
Uygulama |
11 |
Kitap okuma |
Yağlar, Vitaminler, Mineraller |
Uygulama |
12 |
Öğrenci ödev hazırlama |
Tahıl teknolojisi |
Uygulama |
13 |
Öğrenci ödev hazırlama |
Süt teknolojisi |
Uygulama |
14 |
Öğrenci ödev hazırlama |
Et teknolojisi |
Anlatım, Uygulama |
15 |
Kitap okuma |
Meyve sebze teknolojisi |
Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Türkan, C. (2016). Mutfak Teknolojisi, Cemalturkan Yayınları. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Define basic concepts related with banking, insurance and finance.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Relates the theoretical and practical knowledge in the field to economics, business, law, statistics, accounting and marketing
|
0 |
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Relate banking and insurance applications to financial theories, mathematical and statistical methods.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Relate the information and facts in the field with other social sciences such as law, sociology, philosophy and history.
|
0 |
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explain the planning and implementation process in banking and insurance transactions.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Provide solutions for the problems encountered in banking and insurance transactions.
|
0 |
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use theoretical and practical knowledge in the field of banking and insurance transactions.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
By analyzing economic data accurately, manage savings and portfolio investments to minimize financial risks.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/She works as a leader or a team member in a teamwork from the planning of the banking transactions to the implementation and performs the task assigned to them within the team.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gain the basic knowledge necessary for the planning process of banking and insurance activities and human resources performance management.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Use the computer programs related with field in banking and insurance transactions.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Cooperate to bring innovative ideas to the stakeholders in the sector using banking insurance-related databases, information and communication technologies.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Research on scientific, sectoral developments and innovations related to the field with lifelong learning as a principle.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyze financial data related to his / her field.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Apply knowledge and skills related to his / her field by taking into account his legal, social and ethical responsibilities.
|
|
|
2 |
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
Final Sınavı Hazırlığı |
8 |
3 |
24 |
Ara Sınav |
1 |
3 |
3 |
Ara Sınav Hazırlığı |
6 |
2 |
12 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
44 |
0 |
126 |
|
Total Workload of the Course Unit |
126 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|