TR EN

NUTRITIONAL GENETICS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
GSY418 NUTRITIONAL GENETICS 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. HAKAN ÖZCAN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; bireyin kalıtsal yapısının beslenme alışkanlıklarının belirlenmesindeki etkisinin açıklanması, genetik olarak yatkınlık taşıdığı hastalıklardan olabildiğince uzak kalması ve yüksek yaşam kalitesinin sağlanması için beslenmenin önemini ve etkisini değerlendirmektir.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği; besin öğeleri, gen ekspresyonları, beslenme ve genetik ilişkisi, diyet ve hastalıklardır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Genetik faktörlerin beslenme ile ilişkisini yorumlayabilecektir.
Genetik ve diyet ilişkisini açıklar.
Beslenmeye bağlı genetik faktörleri ilişkilendirir.
Besin alerjisi, kolesterol düzeyi, kan şekeri gibi kişilere bağlı farklılık gösteren parametrelerin genetik alt yapısını açıklar.
Hastalıklara bağlı gen ekspresyonunu çözümleyecek yolları tartışır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Biyokimyasal Temeller ve Genetik Bilimine Giriş Anlatım, Soru-Cevap Tartışma
2 Literatür taraması Proteomik, Genomik, Biyoenformatik tanımlamaları, nükleik asitler, enzimler ve hücre yapılarının genel özellikleri Anlatım, Soru-Cevap Tartışma
3 Literatür taraması Besin ögeleri ve Gıda Bileşenlerinin Etkinliği: Karbonhidratlar Anlatım, Soru-Cevap Tartışma
4 Literatür taraması Besin ögeleri ve Gıda Bileşenlerinin Etkinliği: Proteinler, Vitaminler Anlatım, Soru-Cevap Tartışma
5 Literatür taraması Genetik varyasyon: Beslenme uygulamalarındaki yeri ve önemi Anlatım, Soru-Cevap Tartışma
6 Literatür taraması Beslenme Genomiği ve Beslenme Genetiği Anlatım, Soru-Cevap Tartışma
7 Literatür taraması Genetik Modifikasyon ve Genetik Modifiye Besinler I, Genel Tekrar Anlatım, Soru-Cevap Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür taraması Genetik Modifikasyon ve Genetik Modifiye Besinler II Anlatım, Soru-Cevap Tartışma
10 Literatür taraması Beslenme ve Genomik, Beslenme ve Transkriptomik, Beslenme ve Proteomik Anlatım, Soru-Cevap Tartışma
11 Literatür taraması Beslenme ve Metobolomik, Beslenme ve Epigenomik Anlatım, Soru-Cevap Tartışma
12 Literatür taraması Tek nükleotid polimorfizmleri ve hastalık riskleri ile ilişkileri Anlatım, Soru-Cevap Tartışma
13 Literatür taraması Gen: Çevresel etkileşimler ve koronar kalp hastalığı, Kanser nutrigenomikleri Anlatım, Soru-Cevap Tartışma
14 Literatür taraması Tip 1 Diyabette gen-besin etkileşimi, Obezite genetiği, Epigenetik Anlatım, Soru-Cevap Tartışma
15 Literatür taraması Genel Tekrar Anlatım, Soru-Cevap Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Ordovas JM. (2004). Nutrigenetics And Nutrigenomics, World Review of Nutrition and Dietetics,Vol.93.
Fisunoglu M., Buyuktuncer Z., Ozel H., Besler H.T. (2010). Nutritional genomics and Turkish dietitians’practice, Proceedings of The Nutrition Society 69(OCE6). DOI: 10.1017/S0029665110003320

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define basic concepts related with banking, insurance and finance.
0
2
Relates the theoretical and practical knowledge in the field to economics, business, law, statistics, accounting and marketing
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate banking and insurance applications to financial theories, mathematical and statistical methods.
0
2
Relate the information and facts in the field with other social sciences such as law, sociology, philosophy and history.
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the planning and implementation process in banking and insurance transactions.
0
2
Provide solutions for the problems encountered in banking and insurance transactions.
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use theoretical and practical knowledge in the field of banking and insurance transactions.
0
2
By analyzing economic data accurately, manage savings and portfolio investments to minimize financial risks.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/She works as a leader or a team member in a teamwork from the planning of the banking transactions to the implementation and performs the task assigned to them within the team.
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Gain the basic knowledge necessary for the planning process of banking and insurance activities and human resources performance management.
0
2
Use the computer programs related with field in banking and insurance transactions.
0

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Cooperate to bring innovative ideas to the stakeholders in the sector using banking insurance-related databases, information and communication technologies.
0
2
Research on scientific, sectoral developments and innovations related to the field with lifelong learning as a principle.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze financial data related to his / her field.
0
2
Apply knowledge and skills related to his / her field by taking into account his legal, social and ethical responsibilities.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 3 3
Final Sınavı Hazırlığı 8 3 24
Ara Sınav 1 3 3
Ara Sınav Hazırlığı 6 2 12
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 126
Total Workload of the Course Unit 126
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0