Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
HIY315 | STRATEGIC MANAGEMENT IN AVIATION | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. HAKAN ÖZCAN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders kapsamında, havacılıkta stratejik yönetime ilişkin teorik bilgilerin ele alınması ve stratejik bakış açısının geliştirilmesi amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; Stratejik Yönetimin Tanımı, Havacılıkta Stratejik Yönetim, Stratejik Yönetim Sürecinin Aşamaları, Havacılıkta SWOT Analizi, Havacılıkta Sistem Yaklaşımı, Havacılıkta Rekabet Faktörleri ve Strateji, Havacılıkta Stratejik Fayda ve Portfolyo Analiz Teknikleri, Havacılıkta Stratejik Alternatif Türleri, Havacılıkta stratejik konumlandırma, Havacılıkta Küresel Stratejiler, Havacılıkta Rekabet ve Farklılaştırma gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Havacılıkta Stratejik Yönetim ilişkin temel kavramları tanımlar. |
Havacılıkta Stratejik Yönetimin aşamalarını açıklar. |
Havacılıkta strateji alternatiflerini sınıflandırır. |
Havacılıkla ilişkili SWOT analizi yapar. |
Havacılıkta rekabet faktörleri ve stratejileri arasında karşılaştırma yapar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | KİTAP OKUMA | Havacılıkta Stratejik Yönetime İlişkin Temel Kavramlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | KİTAP OKUMA | Stratejik Yönetimin Tanımı, Havacılıkta Stratejik Yönetim | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | KİTAP OKUMA | Stratejik Yönetim Sürecinin Aşamaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | KİTAP OKUMA | Havacılıkta SWOT Analizi I | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | KİTAP OKUMA | Havacılıkta SWOT Analizi II | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | KİTAP OKUMA | Havacılıkta Sistem Yaklaşımı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | KİTAP OKUMA | Havacılıkta Stratejik Fayda ve Portfolyo Analiz Teknikleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | KİTAP OKUMA | Havacılıkta Stratejik Alternatif Türleri; Büyüme Stratejileri; Durgun Büyüme Stratejileri; Tasarruf Stratejileri; Karma Stratejiler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | KİTAP OKUMA | Havacılıkta stratejik konumlandırma | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | KİTAP OKUMA | Havacılıkta Küresel Stratejiler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | KİTAP OKUMA | Havacılıkta Rekabet Faktörleri ve Strateji | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | KİTAP OKUMA | Havacılıkta Rekabet ve Farklılaştırma | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | KİTAP OKUMA | Havacılıkta Stratejik Yönetime İlişkin Genel Değerlendirme | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | KİTAP OKUMA | Havacılıkta Stratejik Yönetime İlişkin Genel Değerlendirme | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Doganis, R. (2006), The Airline Business, Second Edition, Routledge |
KANBUR, E., & KARAKAVUZ, H. (2017). Stratejik Yönetim Kapsamında Küresel Havayolu İşbirliklerinin SWOT Analizi. Journal of Aviation, 1(2), 74-86 |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define basic concepts related with banking, insurance and finance.
|
0 | |||||
2 |
Relates the theoretical and practical knowledge in the field to economics, business, law, statistics, accounting and marketing
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate banking and insurance applications to financial theories, mathematical and statistical methods.
|
0 | |||||
2 |
Relate the information and facts in the field with other social sciences such as law, sociology, philosophy and history.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the planning and implementation process in banking and insurance transactions.
|
1 | |||||
2 |
Provide solutions for the problems encountered in banking and insurance transactions.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use theoretical and practical knowledge in the field of banking and insurance transactions.
|
0 | |||||
2 |
By analyzing economic data accurately, manage savings and portfolio investments to minimize financial risks.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/She works as a leader or a team member in a teamwork from the planning of the banking transactions to the implementation and performs the task assigned to them within the team.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gain the basic knowledge necessary for the planning process of banking and insurance activities and human resources performance management.
|
1 | |||||
2 |
Use the computer programs related with field in banking and insurance transactions.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Cooperate to bring innovative ideas to the stakeholders in the sector using banking insurance-related databases, information and communication technologies.
|
0 | |||||
2 |
Research on scientific, sectoral developments and innovations related to the field with lifelong learning as a principle.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze financial data related to his / her field.
|
0 | |||||
2 |
Apply knowledge and skills related to his / her field by taking into account his legal, social and ethical responsibilities.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 15 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 13 | 26 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 33 | 0 | 126 |
Total Workload of the Course Unit | 126 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |