Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
HIY334 |
AVIATION COMMUNICATION |
5 |
3 |
3 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Doç.Dr. HAKAN ÖZCAN |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Dersin amacı; öğrencilere, uçak ve yer üzerindeki seyrüsefer sistemlerinin işlevi ve çalışma prensipleri ile ilgili bilginin kazandırılmasıdır. |
Contents of the Course Unit: |
Dersin içeriği; Uçak ve yer üzerindeki seyrüsefer sistemlerinin işlevi ve çalışma prensibi, Seyrüsefer sistemlerinde bilgi transferi için radyo dalgalarının kullanılması, uyduya dayalı seyrüsefer sistemlerinin çalışma prensipleri ve kullanım alanları konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Seyrüsefer sistemlerini çalışma prensipleri, menzil ve kullanım amaçlarına göre sınıflandırır. |
Seyrüsefer sistemlerinin uçuşun hangi aşamalarında ve ne amaçla kullanıldığını açıklar. |
Yer seyrüsefer sistemlerinin işlevlerini ve çalışma prensiplerini açıklar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür taraması |
Radyo dalgaları genel kavramlar |
Anlatım
Soru-cevap
Gösteri yöntemi |
2 |
Konuyla ilgili kitap bölümü okuma |
Radyo dalgalarının özellikleri |
Anlatım
Soru-cevap
Gösteri yöntemi |
3 |
Literatür taraması |
Frekans bandları ve seyrüsefer sistemlerinin sınıflandırılması |
Anlatım
Soru-cevap
Gösteri yöntemi |
4 |
Konuyla ilgili kitap bölümü okuma |
VDF, ADF sistemleri |
Anlatım
Soru-cevap
Gösteri yöntemi |
5 |
Literatür taraması |
VOR |
Anlatım
Soru-cevap
Gösteri yöntemi |
6 |
Konuyla ilgili kitap bölümü okuma |
DME, TACAN, VORTAC |
Anlatım
Soru-cevap
Gösteri yöntemi |
7 |
Literatür taraması |
ILS, MLS |
Anlatım
Soru-cevap
Gösteri yöntemi |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Konuyla ilgili kitap bölümü okuma |
RADAR Sistemleri |
Anlatım
Soru-cevap
Gösteri yöntemi |
10 |
Literatür taraması |
RADAR Sistemleri, GPWS |
Anlatım
Soru-cevap
Gösteri yöntemi |
11 |
Konuyla ilgili kitap bölümü okuma |
Omega, Loran, Decca, IRS |
Anlatım
Soru-cevap
Gösteri yöntemi |
12 |
Literatür taraması |
TCAS, FMS, RNAV |
Anlatım
Soru-cevap
Gösteri yöntemi |
13 |
Konuyla ilgili kitap bölümü okuma |
GNSS (GPS, GLONASS, GALILEO) |
Anlatım
Soru-cevap
Gösteri yöntemi |
14 |
Literatür taraması |
GNSS (GPS, GLONASS, GALILEO) |
Anlatım
Soru-cevap
Gösteri yöntemi |
15 |
Konuyla ilgili kitap bölümü okuma |
CNS/ATM |
Anlatım
Soru-cevap
Gösteri yöntemi |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Shgm, 2012, Haberleşme, Seyrüsefer, Gözetim Sistemleri Mânia
Kriterleri Hakkında Yönetmelik |
Shgm, 2014, Aberleşme, Seyrüsefer Ve Gözetim Hizmetlerinde Kalite Yönetim Sistemi Ve Standardizasyonu Yönetmeliği(Shy-Cns/Kys) |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Define basic concepts related with banking, insurance and finance.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Relates the theoretical and practical knowledge in the field to economics, business, law, statistics, accounting and marketing
|
0 |
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Relate banking and insurance applications to financial theories, mathematical and statistical methods.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Relate the information and facts in the field with other social sciences such as law, sociology, philosophy and history.
|
0 |
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explain the planning and implementation process in banking and insurance transactions.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Provide solutions for the problems encountered in banking and insurance transactions.
|
0 |
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use theoretical and practical knowledge in the field of banking and insurance transactions.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
By analyzing economic data accurately, manage savings and portfolio investments to minimize financial risks.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/She works as a leader or a team member in a teamwork from the planning of the banking transactions to the implementation and performs the task assigned to them within the team.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gain the basic knowledge necessary for the planning process of banking and insurance activities and human resources performance management.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Use the computer programs related with field in banking and insurance transactions.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Cooperate to bring innovative ideas to the stakeholders in the sector using banking insurance-related databases, information and communication technologies.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Research on scientific, sectoral developments and innovations related to the field with lifelong learning as a principle.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyze financial data related to his / her field.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Apply knowledge and skills related to his / her field by taking into account his legal, social and ethical responsibilities.
|
|
|
2 |
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
3 |
39 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
5 |
6 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
3 |
4 |
12 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
37 |
0 |
125 |
|
Total Workload of the Course Unit |
125 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|