Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
HIY432 | AIRPORT SLOT MANAGEMENT AND PLANNING | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. HAKAN ÖZCAN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders dünya çapında slot yönergelerine hakim, slot yönetim ve planlamasında kabul gören global standarttaki politikaları, ilkeleri ve prosedürleri bilen ve uygulayan, slotların nasıl tahsis ve koordine edebileceğini çok iyi bilen, lider ruhlu hava yolu yöneticisi, network personeli, koordinasyon ekibi, handling acenta personeli ve çalışan yetiştirmeyi amaçlamaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Slot yönetim ilke ve prosedürleri, planlama teknikleri, slot tahsis ve koordinasyon, SSIM standart iletişim teknikleri ve bu konuların alt başlıklarından oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Türkiye’de slot uygulanan havalimanlarını listeler. |
Slot koordinasyon merkezi ve yetkilerini açıklar |
Havaalanı Slot Yönetimi ve Planlamaya ilişkin temel kavramları tanımlar. |
Slot planlama modellerini sınıflandırır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | KİTAP OKUMA | Türkiye’de ve dünyada hava trafiği, slot yönetim ve planlama | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | KİTAP OKUMA | Slot nedir? Slot tipleri ve dağıtımı, profesyonel yönetim ilkeleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | KİTAP OKUMA | Slot tahsis işlemleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | KİTAP OKUMA | Slot genelge, talimat ve prosedürleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | KİTAP OKUMA | Türkiye’de slot uygulanan hava limanları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | KİTAP OKUMA | Slot koordinasyon merkezi ve yetkilileri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | KİTAP OKUMA | Slot planlama modelleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | KİTAP OKUMA | Slot aksaklıkları ve rötarlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | KİTAP OKUMA | Yer slot işlemleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | KİTAP OKUMA | IATA SSIM standart iletişim teknikleri ile slot mesajlaşma sistemi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | KİTAP OKUMA | Slot yazışmalarında servis tipleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | KİTAP OKUMA | Permi ve uçuş planı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | KİTAP OKUMA | IATA WSG sistemi, planlama, operasyon ve slot izleme | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | KİTAP OKUMA | Genel Tekrar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Berardino, F. (2010). New US airport slot policy in flux J. Transport Econ. Policy, 43, (2), pp. 279–290. |
Boeing Current Market Outlook 2011–2031 Boeing, Seattle. (2012). |
Dempsey, P.S. (2001). Airport landing slots: barriers to entry and impediments to competition Air Space Law, 26 (1), pp. 20–48. |
DotEcon Ltd. (2001). Auctioning Airports Slots. London, UK |
Fukui, H. (2010). An empirical analysis of airport slot trading in the United States. Transp. Res. Part B 44 (3), 330–357. |
Oum, T.H., Taylor, A.J., Zhang, A. (1993). Strategic airline policy in the globalizing airline networks. Transp. J. 32, 14–30. |
Sieg G. (2010). Grandfather rights in the market for airport slots Transp. Res. Part B, 44 (1), pp. 29–37. |
Teyssier Aviation Statistics & Data: a Vital Tool for the Decision Making Process ICAO, Montreal, (2010). |
DHMİ : ‘Yönetim Sistemleri Eğitim Kitabı’ (2018) : Havacılık Eğitim Dairesi Başkanlığı İşletme Eğitim Planlama ve Uygulama Müdürlüğü |
http://kesitakademi.com/Makaleler/1416421042_1239%20T%c3%9cZ%c3%9cN%20TOLGA%20%c4%b0NAN.pdf |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define basic concepts related with banking, insurance and finance.
|
0 | |||||
2 |
Relates the theoretical and practical knowledge in the field to economics, business, law, statistics, accounting and marketing
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate banking and insurance applications to financial theories, mathematical and statistical methods.
|
0 | |||||
2 |
Relate the information and facts in the field with other social sciences such as law, sociology, philosophy and history.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the planning and implementation process in banking and insurance transactions.
|
0 | |||||
2 |
Provide solutions for the problems encountered in banking and insurance transactions.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use theoretical and practical knowledge in the field of banking and insurance transactions.
|
0 | |||||
2 |
By analyzing economic data accurately, manage savings and portfolio investments to minimize financial risks.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/She works as a leader or a team member in a teamwork from the planning of the banking transactions to the implementation and performs the task assigned to them within the team.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gain the basic knowledge necessary for the planning process of banking and insurance activities and human resources performance management.
|
0 | |||||
2 |
Use the computer programs related with field in banking and insurance transactions.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Cooperate to bring innovative ideas to the stakeholders in the sector using banking insurance-related databases, information and communication technologies.
|
0 | |||||
2 |
Research on scientific, sectoral developments and innovations related to the field with lifelong learning as a principle.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze financial data related to his / her field.
|
0 | |||||
2 |
Apply knowledge and skills related to his / her field by taking into account his legal, social and ethical responsibilities.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 15 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 13 | 26 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 33 | 0 | 126 |
Total Workload of the Course Unit | 126 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |