Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
IBY311 | PROBLEM SOLVING AND ALGORITHM | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. HAKAN ÖZCAN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı, öğrencilere, Algoritma ve programlama ile ilgili temel kavramları kullanarak, temel seviyede program geliştirme ve bilgisayar programlama bilgi ve becerisi kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği, Algoritma ve Programlama, Algoritmalar, Akış diyagramları konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Algoritma ve programlamanın temel kavramlarını açıklar. |
Bir problemin çözümü için gerekli işlemlerin nasıl yapılması gerektiğini tanımlar. |
Temel düzeyde program geliştirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Bilgisayarın tanımı temel özellikleri, bilgisayarın çalışma prensibi, sayı sistemleri, programlama tanımı, programlama dilleri ve uygulama yazılımları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
2 | Kitap okuma | Programlama Temel Mantığı (Problem çözümü, program tanımı, programlama aşamaları) | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
3 | Kitap okuma | Algoritma Tanımı, Algoritmalar, algoritma türleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
4 | Kitap okuma | Akış Diyagramları, Değer Gösterimi (Sabitler, Değişkenler), Atama İşlemi (Aritetik ifadeler, aritmetik operatör),Veri tipleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
5 | Kitap okuma | Algoritma Oluşturma ve Örnek Uygulamalar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
6 | Kitap okuma | Karar verme ve Kontrol İşlemleri (Karşılaştırma Operatörleri, Karar Yapısı) ve Örnek Soru Çözümleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
7 | Kitap okuma | Karar verme ve Kontrol İşlemleri (İç içe Karar Yapısı, Mantıksal Operatörler), Örnek soru Çözümleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap okuma | Sayaç Mantığı ve Örnek soru Çözümleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
10 | Kitap okuma | Sayaç Mantığı ve Örnek soru Çözümleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
11 | Kitap okuma | Döngü Yapıları ve Örnek uygulamalar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
12 | Kitap okuma | Döngü Yapıları (İç içe Döngü Yapısı, iç içe Döngülerde Kurallar) ve Örnek uygulamalar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
13 | Kitap okuma | Dizi mantığının açıklanması, Dizi yapısı, Tek boyutlu diziler (diziye değer aktarma,dizi elemanları üzerinde işlem yapma) Örnek Uygulamalar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
14 | Kitap okuma | Çift boyutlu diziler , Örnek Uygulamalar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
15 | Kitap okuma | Çok boyutlu diziler, Örnek Uygulamalar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Eryılmaz, S. (2018). “Algoritma Tasarlama ve Programlamaya Giriş”, Detay Yayıncılık. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define basic concepts related with banking, insurance and finance.
|
0 | |||||
2 |
Relates the theoretical and practical knowledge in the field to economics, business, law, statistics, accounting and marketing
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate banking and insurance applications to financial theories, mathematical and statistical methods.
|
0 | |||||
2 |
Relate the information and facts in the field with other social sciences such as law, sociology, philosophy and history.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the planning and implementation process in banking and insurance transactions.
|
0 | |||||
2 |
Provide solutions for the problems encountered in banking and insurance transactions.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use theoretical and practical knowledge in the field of banking and insurance transactions.
|
0 | |||||
2 |
By analyzing economic data accurately, manage savings and portfolio investments to minimize financial risks.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/She works as a leader or a team member in a teamwork from the planning of the banking transactions to the implementation and performs the task assigned to them within the team.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gain the basic knowledge necessary for the planning process of banking and insurance activities and human resources performance management.
|
0 | |||||
2 |
Use the computer programs related with field in banking and insurance transactions.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Cooperate to bring innovative ideas to the stakeholders in the sector using banking insurance-related databases, information and communication technologies.
|
0 | |||||
2 |
Research on scientific, sectoral developments and innovations related to the field with lifelong learning as a principle.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze financial data related to his / her field.
|
0 | |||||
2 |
Apply knowledge and skills related to his / her field by taking into account his legal, social and ethical responsibilities.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 6 | 4 | 24 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 3 | 21 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 128 |
Total Workload of the Course Unit | 128 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |