TR EN

MEDIA AND DESKTOP PUBLISHING PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
MIY425 MEDIA AND DESKTOP PUBLISHING 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. HAKAN ÖZCAN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı, öğrencilere sayfa tasarımı ile ilgili temel kavramları, ilkeleri ve bilgileri kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriğini Sayfa tasarımı, QuarkXPress ile InDesign programlarının kullanım esasları, bilgisayar ortamında uygulamalar oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Sayfa tasarımı ile ilgili temel kavramları tanımlayarak, masaüstü yayıncılığa ait tekniklerin ayırt eder.
QuarkXPress ve InDesign programlarını kullanarak, sektörel örneklerine uygun şekilde çeşitli tasarımlar uygular.
Güncel masaüstü yayıncılık örneklerini inceleyerek, eksik yönlerinin giderilmesine yönelik tavsiyelerde bulunabilecek ve kendi medya içeriğini üretir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Sayfa tasarımı kavramı ve sayfa tasarımının amaçları Uygulama
2 Okuma Sayfa tasarımını belirleyen ve etkileyen unsurlar Uygulama
3 Okuma Sayfa tasarımındaki ana yaklaşımlar Uygulama
4 Okuma Sayfa tasarımında kullanılan yazılı ve görsel unsurlar Uygulama
5 Okuma OuarkXPress’e giriş Uygulama
6 Okuma Tabloid boyutta çalışma, kolon yerleştirme, renklendirme yapma Uygulama
7 Okuma Metin ve fotoğraf yerleştirme, çerçeve düzenleme Uygulama
8 - ARA SINAV -
9 Okuma Haber gruplaması yapma, grubu açma, inisiyal yapma Uygulama
10 Okuma InDesign'a giriş Uygulama
11 Okuma Frame araçları, çerçeve yaratma, metin kopyalama-kesme-yapıştırma Uygulama
12 Okuma Metin yerleştirme, paragraf hizalama Uygulama
13 Okuma Fotoğraf yerleştirme, dekupe yapma Uygulama
14 Okuma Fotoğraf yerleştirme, dekupe yapma Uygulama
15 Okuma Fotoğraf yerleştirme, dekupe yapma Uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Vural, A. (2009). Adım Adım Yayıncılık. Elit Kültür Yayıncılık
Mazlum, F. S. (2006). Masaüstü Yayıncılık: Tasarım ve Basım Teknolojisine Giriş. Gazi Kitabevi.
Walters, R. L. (1994). Broadcast Writing: Principles and Practices. McGraw-Hill Humanities. (USA).

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define basic concepts related with banking, insurance and finance.
0
2
Relates the theoretical and practical knowledge in the field to economics, business, law, statistics, accounting and marketing
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate banking and insurance applications to financial theories, mathematical and statistical methods.
0
2
Relate the information and facts in the field with other social sciences such as law, sociology, philosophy and history.
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the planning and implementation process in banking and insurance transactions.
0
2
Provide solutions for the problems encountered in banking and insurance transactions.
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use theoretical and practical knowledge in the field of banking and insurance transactions.
0
2
By analyzing economic data accurately, manage savings and portfolio investments to minimize financial risks.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/She works as a leader or a team member in a teamwork from the planning of the banking transactions to the implementation and performs the task assigned to them within the team.
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Gain the basic knowledge necessary for the planning process of banking and insurance activities and human resources performance management.
0
2
Use the computer programs related with field in banking and insurance transactions.
0

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Cooperate to bring innovative ideas to the stakeholders in the sector using banking insurance-related databases, information and communication technologies.
0
2
Research on scientific, sectoral developments and innovations related to the field with lifelong learning as a principle.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze financial data related to his / her field.
0
2
Apply knowledge and skills related to his / her field by taking into account his legal, social and ethical responsibilities.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 4 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 6 30
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0