TR EN

SHORT FILM PRACTICES PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
THY326 SHORT FILM PRACTICES 5 4 2 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. HAKAN ÖZCAN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı; öğrencilere, film yapımı ve çekim aşamalarını gerçekleştirebilecekleri temel bilgi ve beceriler kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriğini; kısa film yapım ve yönetimine ilişkin temel bilgiler, yapım öncesi hazırlıklar, senaryo aşaması, kurgu ve aydınlatma teknikleri gibi konular oluşturmaktadır. Öğrenciler her bir dersin ya da proje ödevinin yapım sürecinde farklı bir pozisyonunda yer alır; bu sayede bir yapım sürecine çok yönlü hakim olur.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Kısa Film yapım öncesi dönemi organize eder.
Film türlerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
Filmin yapım ve yönetim evrelerini değerlendirir.
Dersteki uygulamalarla birlikte film projesinin gelişmesini organize eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Dersin içerik ve yönteminin anlatılması; derse giriş. Anlatım, Soru Cevap Yöntemi
2 Kitap okuma Bir kitle iletişim aracı olarak sinema. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 Kitap okuma Sanat ve endüstri olarak sinema. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 Kitap okuma Film üretim biçimleri ve sinema sanayi: Sinemada film türleri. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 Kitap okuma Temel film yapım süreci; Film yapımının aşamaları, film ekibinin görev tanımları. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Kitap okuma Film yapımı ve tasarım; Set tasarımı ve set tasarımcısının görevleri. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 Görsel ve yazılı kaynak tarama ve video izleme Senaryoyu görüntülemek: Story-board tasarımı. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma ve Gösteri Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Görsel ve yazılı kaynak tarama ve video izleme Etkili görüntü yapımı ve film çekim teknikleri. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma ve Gösteri Yöntemi
10 Görsel ve yazılı kaynak tarama ve video izleme Film kurgu teknikleri ve esasları. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma ve Gösteri Yöntemi
11 Görsel ve yazılı kaynak tarama ve video izleme Filmlerde aydınlatmanın amaçları ve teknikleri. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma ve Gösteri Yöntemi
12 Görsel ve yazılı kaynak tarama ve video izleme Dekor tasarımı ve makyaj biçimleri. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma ve Gösteri Yöntemi
13 Görsel ve yazılı kaynak tarama ve video izleme Filmlerde sesin niteliği ve kontrolü. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma ve Gösteri Yöntemi
14 Görsel ve yazılı kaynak tarama ve video izleme Filmlerde yapım organizasyonu. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma ve Gösteri Yöntemi
15 Görsel ve yazılı kaynak tarama ve video izleme Sinemada özel efektler ve efekt yapımları. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma ve Gösteri Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Dmytryk, E. (2008). Sinemada Yönetmenlik, Oyunculuk, Kurgu, İstanbul: Doruk Yayınları.
Özalp, L. (2009). Bir Film Yapmak, İstanbul: Hil Yayınları.
Şenyapılı, Ö. (2010). Sinema ve Tasarım, İstanbul: Boyut Yayınları.
Monaco, J. (2001). Bir Film Nasıl Okunur, Sinema Dili, Tarihi ve Kuramı, Çev: Ertan Yılmaz, İstanbul: Oğlak Yayıncılık.
Thurlow, C. (2008). Making Short Films: The Complete Guide from Script to Screen, Second Edition, Oxford: Berg Publishers.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define basic concepts related with banking, insurance and finance.
0
2
Relates the theoretical and practical knowledge in the field to economics, business, law, statistics, accounting and marketing
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate banking and insurance applications to financial theories, mathematical and statistical methods.
0
2
Relate the information and facts in the field with other social sciences such as law, sociology, philosophy and history.
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the planning and implementation process in banking and insurance transactions.
0
2
Provide solutions for the problems encountered in banking and insurance transactions.
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use theoretical and practical knowledge in the field of banking and insurance transactions.
0
2
By analyzing economic data accurately, manage savings and portfolio investments to minimize financial risks.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/She works as a leader or a team member in a teamwork from the planning of the banking transactions to the implementation and performs the task assigned to them within the team.
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Gain the basic knowledge necessary for the planning process of banking and insurance activities and human resources performance management.
0
2
Use the computer programs related with field in banking and insurance transactions.
0

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Cooperate to bring innovative ideas to the stakeholders in the sector using banking insurance-related databases, information and communication technologies.
0
2
Research on scientific, sectoral developments and innovations related to the field with lifelong learning as a principle.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze financial data related to his / her field.
0
2
Apply knowledge and skills related to his / her field by taking into account his legal, social and ethical responsibilities.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 2 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0