Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
GMY341 |
AIRCRAFT AVYONIC SYSTEMS |
5 |
3 |
3 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Doç.Dr. HAKAN ÖZCAN |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Öğrencilerin bu dersin sonunda, haberleşme metodlarını, uçuş sistemini ve genel aviyonik sistemini tanımlayabilmeleri hedeflenmiştir. |
Contents of the Course Unit: |
Dersin içeriği; Pitot Statik Sistemi, Hava Veri Bilgisayarı, Alet Pnömatik Sistemi, Direkt Okumalı Basınç ve Sıcaklık Göstergeleri, Jiroskopik Aletler, Yere Yakınlık İkaz Sistemi, Pusula Sistemi, Uçuş Bilgileri Kayıt Sistemi, Elektronik Uçuş Gösterge Sistemi, Gösterge İkaz Sistemi konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
HF kominikasyonu tekniğine uygun olarak analiz eder |
Audio sistemlerin bakımını pratikte uygular |
Kokpit eğlence ekipmanlarının bakımını tekniğine göre uygular |
Emergency Locater Transmitter’in bakımını el kitapçığına göre uygular |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Konuya yönelik internet araştırması |
Giriş |
Anlatım-Soru cevap |
2 |
Konuya yönelik internet araştırması |
Pitot Statik Sistemi |
Anlatım-Soru cevap |
3 |
Konuya yönelik internet araştırması |
Hava Veri Bilgisayarı |
Anlatım-Soru cevap |
4 |
Konuya yönelik internet araştırması |
Alet Pnömatik Sistemi |
Anlatım-Soru cevap |
5 |
Konuya yönelik internet araştırması |
Direkt Okumalı Basınç ve Sıcaklık Göstergeleri |
Anlatım-Soru cevap |
6 |
Konuya yönelik internet araştırması |
Direkt Okumalı Basınç ve Sıcaklık Göstergeleri |
Anlatım-Soru cevap |
7 |
Konuya yönelik internet araştırması |
Jiroskopik Aletler |
Anlatım-Soru cevap |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Konuya yönelik internet araştırması |
Jiroskopik Göstergeler ve Prensipleri |
Anlatım-Soru cevap |
10 |
Konuya yönelik internet araştırması |
Yere Yakınlık İkaz Sistemi |
Anlatım-Soru cevap |
11 |
Konuya yönelik internet araştırması |
Atalet Seyrüsefer Sistemi |
Anlatım-Soru cevap |
12 |
Konuya yönelik internet araştırması |
Pusula Sistemi |
Anlatım-Soru cevap |
13 |
Konuya yönelik internet araştırması |
Uçuş Bilgileri Kayıt Sistemi |
Anlatım-Soru cevap |
14 |
Konuya yönelik internet araştırması |
Elektronik Uçuş Gösterge Sistemi |
Anlatım-Soru cevap |
15 |
Konuya yönelik internet araştırması |
Gösterge İkaz Sistemi |
Anlatım-Soru cevap |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Öner, M. Aviyonik Sistemler, Tusaş Türk Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş. |
Collınson, R.P.G. Introduction to Avionics, 1996 |
Spıtzer, C. Digital Avionics Systems, 1987 |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Define basic concepts related with banking, insurance and finance.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Relates the theoretical and practical knowledge in the field to economics, business, law, statistics, accounting and marketing
|
0 |
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Relate banking and insurance applications to financial theories, mathematical and statistical methods.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Relate the information and facts in the field with other social sciences such as law, sociology, philosophy and history.
|
0 |
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explain the planning and implementation process in banking and insurance transactions.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Provide solutions for the problems encountered in banking and insurance transactions.
|
0 |
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use theoretical and practical knowledge in the field of banking and insurance transactions.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
By analyzing economic data accurately, manage savings and portfolio investments to minimize financial risks.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/She works as a leader or a team member in a teamwork from the planning of the banking transactions to the implementation and performs the task assigned to them within the team.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gain the basic knowledge necessary for the planning process of banking and insurance activities and human resources performance management.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Use the computer programs related with field in banking and insurance transactions.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Cooperate to bring innovative ideas to the stakeholders in the sector using banking insurance-related databases, information and communication technologies.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Research on scientific, sectoral developments and innovations related to the field with lifelong learning as a principle.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyze financial data related to his / her field.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Apply knowledge and skills related to his / her field by taking into account his legal, social and ethical responsibilities.
|
|
|
2 |
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
11 |
2 |
22 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
5 |
5 |
25 |
Okuma |
10 |
3 |
30 |
Ödev |
1 |
20 |
20 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
3 |
20 |
60 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
3 |
15 |
45 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
49 |
0 |
232 |
|
Total Workload of the Course Unit |
232 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
9,1 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
9,0 |
|