Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
GMY420 |
ADVANCED ELECTRICAL MACHINES APPLICATIONS |
5 |
3 |
3 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Doç.Dr. HAKAN ÖZCAN |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu dersle öğrencilerin genelleştirilmiş Elektrik Makinaları kavramının verilmesi ve gerekli makina modellerinin kurularak analiz edilmesi hedeflenmiştir. |
Contents of the Course Unit: |
Dersin içeriği; Elektromanyetik kavramlar ve manyetik devreler, Elektromekanik enerji dönüşüm prensipleri, Manyetik döner alan analizi ve modellemesi, Elektrik makinalarında moment üretim mekanizmaları ve genelleştirilmiş ifadeler, Genelleştirilmiş elektrik makina modelleri, Ortogonal dönüşümler ve ikili reaksiyon teorisi, Uzay vektör kavramı ve uygulamaları, Genelleştirilmiş elektrik makina denklemlerinde özel durumlar-1:Tranformatör ve Asenkron Makine, Genelleştirilmiş elektrik makina denklemlerinde özel durumlar-2:Senkron makina ve Fırcasız DC Makinalar konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Enerji dönüşüm prensiplerini açıklar. |
Moment üretme mekanizmalarını tanımlar. |
Genelleştirilmiş elektrik makine modellerini karşılaştırır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Giriş |
Anlatım, Soru-Cevap |
2 |
Konuya yönelik internet araştırması |
Elektromanyetik kavramlar ve manyetik devreler |
Anlatım, Soru-Cevap |
3 |
Konuya yönelik internet araştırması |
Elektromekanik enerji dönüşüm prensipleri |
Anlatım, Soru-Cevap |
4 |
Konuya yönelik internet araştırması |
Manyetik döner alan analizi ve modellemesi |
Anlatım, Soru-Cevap |
5 |
Konuya yönelik internet araştırması |
Elektrik makinalarında moment üretim mekanizmaları ve genelleştirilmiş ifadeler. |
Anlatım, Soru-Cevap |
6 |
Konuya yönelik internet araştırması |
Genelleştirilmiş elektrik makina modelleri |
Anlatım, Soru-Cevap |
7 |
Konuya yönelik internet araştırması |
Ortogonal dönüşümler ve ikili reaksiyon teorisi |
Anlatım, Soru-Cevap |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Konuya yönelik internet araştırması |
Uzay vektör kavramı ve uygulamaları |
Anlatım, Soru-Cevap |
10 |
Konuya yönelik internet araştırması |
Genelleştirilmiş elektrik makina denklemlerinde özel durumlar-1:Tranformatör ve Asenkron Makina |
Anlatım, Soru-Cevap |
11 |
Konuya yönelik internet araştırması |
Genelleştirilmiş elektrik makina denklemlerinde özel durumlar-2:Senkron makina ve Fırcasız DC Makinalar. |
Anlatım, Soru-Cevap |
12 |
Konuya yönelik internet araştırması |
Genelleştirilmiş elektrik makina denklemlerinde özel durumlar-2:Senkron makina ve Fırcasız DC Makinalar. |
Anlatım, Soru-Cevap |
13 |
- |
Öğrenci Sunum |
Anlatım, Soru-Cevap |
14 |
- |
Öğrenci Sunum |
Anlatım, Soru-Cevap |
15 |
- |
Öğrenci Sunum |
Anlatım, Soru-Cevap |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Chapman, S.J. Elektrik Makinalarının Temelleri, Çağlayan Kitabevi |
Boldea, I. Tutelea, L. Reluctance Electric Machine, 2018 |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Define basic concepts related with banking, insurance and finance.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Relates the theoretical and practical knowledge in the field to economics, business, law, statistics, accounting and marketing
|
0 |
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Relate banking and insurance applications to financial theories, mathematical and statistical methods.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Relate the information and facts in the field with other social sciences such as law, sociology, philosophy and history.
|
0 |
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explain the planning and implementation process in banking and insurance transactions.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Provide solutions for the problems encountered in banking and insurance transactions.
|
0 |
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use theoretical and practical knowledge in the field of banking and insurance transactions.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
By analyzing economic data accurately, manage savings and portfolio investments to minimize financial risks.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/She works as a leader or a team member in a teamwork from the planning of the banking transactions to the implementation and performs the task assigned to them within the team.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gain the basic knowledge necessary for the planning process of banking and insurance activities and human resources performance management.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Use the computer programs related with field in banking and insurance transactions.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Cooperate to bring innovative ideas to the stakeholders in the sector using banking insurance-related databases, information and communication technologies.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Research on scientific, sectoral developments and innovations related to the field with lifelong learning as a principle.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyze financial data related to his / her field.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Apply knowledge and skills related to his / her field by taking into account his legal, social and ethical responsibilities.
|
|
|
2 |
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
11 |
2 |
22 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
5 |
5 |
25 |
Okuma |
10 |
3 |
30 |
Ödev |
1 |
20 |
20 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
3 |
20 |
60 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
3 |
15 |
45 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
49 |
0 |
232 |
|
Total Workload of the Course Unit |
232 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
9,1 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
9,0 |
|