TR EN

MARKETING IN BANKING PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BAY307 MARKETING IN BANKING 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. HAKAN ÖZCAN
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi HANDE AYHAN GÖKCEK
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı; modern pazarlamanın temel kavramları ve uygulaması hakkında temel bilgi/beceri kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; pazarlama, hizmet pazarlaması, bankacılıkta pazarlama, hizmet kalitesini etkileyen faktörler, fiyatlandırılması, hizmetlerinin dağıtımı, tutundurma, hedef pazar, bölümlendirme, konumlandırma konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Hizmet pazarlamasının temel konuları tanımlar
Bankaların pazarlama yönetimi sürecini tanımlar
Bankalar tarafından sunulan hizmetlere yönelik tüketici davranışlarını analiz eder
Hizmetlerin düzenlenmesi, fiyatlandırılması, dağıtılması ve tutundurulmasıyla ilgili kararları analiz eder

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Pazarlamanın tanımı, önemi, gelişimi, müşteri odaklı pazarlama Anlatım, soru cevap
2 İlgili kitap bölümü Pazarlama Çevresi- Pazar Araştırmaları Anlatım, soru cevap
3 İlgili kitap bölümü Tüketici ve Örgütsel Müşteri Davranışı Anlatım, soru cevap
4 İlgili kitap bölümü Pazarlama Karması Kavramı: Mamul, Fiyat, Tutundurma, Dağıtım Anlatım, soru cevap
5 İlgili kitap bölümü Ürün Kavramı, sınıflandırılması, yaşam eğris, yeni ürün geliştirme, marka ve marka stratejileri Anlatım, soru cevap
6 İlgili kitap bölümü Fiyat kavramı: fiyatlandırma yöntemleri ve yeni mamul fiyatlandırma stratejileri Anlatım, soru cevap
7 İlgili kitap bölümü Dağıtım: Doğrudan dağıtım, dolaylı dağıtım, Dağıtım politikaları, Dağıtım kanallarında ilişkiler: toptancılık, perakendecilik Anlatım, soru cevap
8 - ARA SINAV -
9 İlgili kitap bölümü Tutundurma kavramı; tutundurma metodları, stratejileri, reklam, halkla ilişkiler, kişisel satış, doğrudan pazarlama, internette pazarlama Anlatım, soru cevap
10 İlgili kitap bölümü Tutundurma kavramı; tutundurma metodları, stratejileri, reklam, halkla ilişkiler, kişisel satış, doğrudan pazarlama, internette pazarlama Anlatım, soru cevap
11 İlgili kitap bölümü Tutundurma kavramı; tutundurma metodları, stratejileri, reklam, halkla ilişkiler, kişisel satış, doğrudan pazarlama, internette pazarlama Anlatım, soru cevap
12 İlgili kitap bölümü Hizmet pazarlaması: tanımı, çeşitleri, özellikleri Anlatım, soru cevap
13 İlgili kitap bölümü Uluslararası Pazarlama Anlatım, soru cevap
14 İlgili kitap bölümü Pazarlama Ahlakı Anlatım, soru cevap
15 İlgili kitap bölümü Bankacılık Pazarlaması Vaka Çalışması Anlatım, soru cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Karafakıoğlu M.(2011),Pazarlama İlkeleri, İstanbul: Literatür Yayıncılık
Mucuk İ. (2012), Pazarlama İlkeleri, İstanbul: Türkmen Kitabevi
İslamoğlu H. (2013), Pazarlama Yönetimi, İstanbul: Beta
Koç E. (2017), Hizmet Pazarlaması ve Yönetimine Giriş, İstanbul: Seçkin
Estelami, H. (2012). Marketing Financial Services, ABD: Dog Ear Publishing
Lovelock, Christopher; Wright, Lauren (2001). "Principles of service marketing and management". Prentice Hall.
Armstrong, G., Adam, S., Denize, S., & Kotler, P. (2014).  "Principles of marketing". Pearson Australia.
Durmaz,Yakup (2020)(edt), Pazarlama İlkeleri, Ankara, Şeçkin Yayıncılık.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define basic concepts related with banking, insurance and finance.
1
2
Relates the theoretical and practical knowledge in the field to economics, business, law, statistics, accounting and marketing
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate banking and insurance applications to financial theories, mathematical and statistical methods.
0
2
Relate the information and facts in the field with other social sciences such as law, sociology, philosophy and history.
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the planning and implementation process in banking and insurance transactions.
1
2
Provide solutions for the problems encountered in banking and insurance transactions.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use theoretical and practical knowledge in the field of banking and insurance transactions.
1
2
By analyzing economic data accurately, manage savings and portfolio investments to minimize financial risks.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/She works as a leader or a team member in a teamwork from the planning of the banking transactions to the implementation and performs the task assigned to them within the team.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Gain the basic knowledge necessary for the planning process of banking and insurance activities and human resources performance management.
4
2
Use the computer programs related with field in banking and insurance transactions.
0

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Cooperate to bring innovative ideas to the stakeholders in the sector using banking insurance-related databases, information and communication technologies.
0
2
Research on scientific, sectoral developments and innovations related to the field with lifelong learning as a principle.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze financial data related to his / her field.
0
2
Apply knowledge and skills related to his / her field by taking into account his legal, social and ethical responsibilities.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 1 12
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 6 3 18
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 2 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 3 21
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 55 0 123
Total Workload of the Course Unit 123
Workload (h) / 25.5 4,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0