TR EN

CREDIT MANAGEMENT IN BANKING PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BAY405 CREDIT MANAGEMENT IN BANKING 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. HAKAN ÖZCAN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; kredi riski analizi ve banka kredileri için yasal çerçeve bilgileri kapsamında takip faaliyetleri ile ilgili temel kavramları sağlamayı amaçlamaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; Banka Kredilerinin Tanımı ve Kapsamı-Kredilendirme Politikaları ve İlkeleri-Kredilendirme Süreci ve Organizasyonu-Kredi Türleri ve Sınıflandırma Ölçütleri -Nakdi Krediler-Gayri nakdi Krediler-Dış Krediler-Bireysel Krediler-Kredi Yaraşırlığı Belirlemesinde Nitel Değerlemeler-Kredi Yaraşırlığı Belirlemesinde Nicel Değerlemeler-Sorunlu Krediler- Kredilerin İzlenmesi-ve Kredi Verimliliği Banka Kredilerine Alternatifler konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Bankalarda kredi yönetimini ve fonksiyonlarını tanımlar
Kredi değerlendirme için değişen veri kaynaklarını ve göstergeleri tartışır
Firmaların kredilendirilmesinde değişen çevresel koşulları ve yasal koşulları tartışır
Finansal analiz ve diğer analiz tekniklerinin kredi değerlendirme ve derecelendirme açısından karşılaştırır

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Bankacılık Ve Kredi Ortamı Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi Etkileşimli Web Araçları
2 İlgili kitap bölümü Kredilerin Türleri Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi Etkileşimli Web Araçları
3 İlgili kitap bölümü Kredilendirmenin Organizasyonel Yapısı Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi Etkileşimli Web Araçları
4 İlgili kitap bölümü Krediler ile İlgili Kavramlar Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi Etkileşimli Web Araçları
5 İlgili kitap bölümü Kredi Değerlendirme Süreci Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi Etkileşimli Web Araçları
6 İlgili kitap bölümü Mali Tahlil: Finansal Aanaliz'e Giriş Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi Etkileşimli Web Araçları
7 İlgili kitap bölümü Genel Tekrar Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi Etkileşimli Web Araçları
8 - ARA SINAV -
9 İlgili kitap bölümü Kredilendirme Sürecinde Finansal Analiz Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi Etkileşimli Web Araçları
10 İlgili kitap bölümü Mali Analiz: Oran Analizi Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi Etkileşimli Web Araçları
11 İlgili kitap bölümü Temel Kredi Hesapları Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi Etkileşimli Web Araçları
12 İlgili kitap bölümü Nakdi Krediler: Ticari ve Bireysel, Gayri Nakdi Krediler Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi Etkileşimli Web Araçları
13 İlgili kitap bölümü Sorunlu Krediler Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi Etkileşimli Web Araçları
14 İlgili kitap bölümü Genel Tekrar Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi Etkileşimli Web Araçları
15 - FİNAL -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Aras, G. (1996). Ticari Bankalarda Kredi Portföyünün Yönetimi. Ankara: Sermaye Piyasası Kurulu
Bouteillé, S. & Diane, C. (2013). The handbook of credit risk management : originating, assessing, and managing credit exposures. Hoboken, N.J. : John Wiley & Sons
Şakar, B. (2006). Banka Kredileri ve Yönetimi. İstanbul: Beta Yayıncılık.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define basic concepts related with banking, insurance and finance.
2
2
Relates the theoretical and practical knowledge in the field to economics, business, law, statistics, accounting and marketing
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate banking and insurance applications to financial theories, mathematical and statistical methods.
4
2
Relate the information and facts in the field with other social sciences such as law, sociology, philosophy and history.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the planning and implementation process in banking and insurance transactions.
2
2
Provide solutions for the problems encountered in banking and insurance transactions.
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use theoretical and practical knowledge in the field of banking and insurance transactions.
2
2
By analyzing economic data accurately, manage savings and portfolio investments to minimize financial risks.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/She works as a leader or a team member in a teamwork from the planning of the banking transactions to the implementation and performs the task assigned to them within the team.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Gain the basic knowledge necessary for the planning process of banking and insurance activities and human resources performance management.
4
2
Use the computer programs related with field in banking and insurance transactions.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Cooperate to bring innovative ideas to the stakeholders in the sector using banking insurance-related databases, information and communication technologies.
3
2
Research on scientific, sectoral developments and innovations related to the field with lifelong learning as a principle.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze financial data related to his / her field.
4
2
Apply knowledge and skills related to his / her field by taking into account his legal, social and ethical responsibilities.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 10 2 20
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 5 5 25
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 3 9
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 48 0 126
Total Workload of the Course Unit 126
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0