TR EN

ORAL DİAGNOZ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
DHF327 ORAL DİAGNOZ 5 2 2 3

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MAHİR GÜNDAY
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi HÜSEYİN ÖZKAN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı öğrencinin etkin, planlı, bilgili, ilgili ve bilimsel kanıta dayalı veriler ışığında hastanın şikayetinin teşhisini koyarak tedavisini planlayabilmesidir.
İçerik: Hastanın tanı ve tedavisi ile ilgili tüm dental ve sistemik hastalıklar ve teşhisi kolaylaştıracak veri, laboratuvar tetkikleri.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

İntraoral ve extraoral olarak hastanın muayenesini etkin bir şekilde nasıl yapacağını açıklar.
Sistemik ya da dental bir rahatsızlığı olan hastayı muayene ederken hangi muayene yöntemini kullanacağını açıklar.
Hastanın sistemik rahatsızlıklarını, semptomları ve tanıları ile açıklar.
Hastanın çene kemiği ve yumuşak dokularındaki hastalıklarını tanımlar ve açıklar.
Hastanın prekanseröz, kanseröz hastalıklarının tanı ve tedavisini açıklar.
Hastanın gerektiğinde hangi ileri tanı yöntemlerine ihtiyacı olduğunu açıklar.
Hastanın teşhisini koyup tedavi planlamasını sıralar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma ORAL DİAGNOZ, ANAMNEZ NEDİR? MUAYENE VE MUAYENE YÖNTEMLERİ. Anlatım, sunum
2 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma İNTRAORAL MUAYENE NEDİR? NASIL YAPILIR? EKSTRAORAL MUAYENE NEDİR? NASIL YAPILIR? Anlatım, sunum
3 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma DİŞLER VE GİNGİVA MUAYENESİ, DİŞ PATOLOJİLERİ ÇENELERDE GÖRÜLEN KEMİK HASTALIKLARI Anlatım, sunum
4 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma KAN HASTALIKLARI VE DİŞ HEKİMLİĞİ AÇISINDAN ÖNEMİ KARDİYOVASKÜLER SİSTEM VE HASTALIKLARI, DİŞ HEKİMLİĞİ AÇISINDAN ÖNEMİ Anlatım, sunum
5 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma ÇENELERDEKİ YUMUŞAK DOKU HASTALIKLARI Anlatım, sunum
6 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma PREMALİGN LEZYONLAR, ORAL MUKOZA KANSERLERİ Anlatım, sunum
7 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma DİL PATOLOJİLERİ, ORAL MUKOZA PİGMENTASYONLARI Anlatım, sunum
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma SOLUNUM SİSTEMİ, KC-AC HASTALIKLARI, NÖROLOJİK HASTALIKLAR Anlatım, sunum
10 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma SİNİR KAS SİSTEMİ, BOŞALTIM SİSTEMİ, ENDOKRİN SİSTEMİ HASTALIKLARI Anlatım, sunum
11 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma LABORATUVAR TETKİKLERİ VE ÖNEMİ Anlatım, sunum
12 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma KORUYUCU DİŞ HEKİMLİĞİ-1 Anlatım, sunum
13 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma KORUYUCU DİŞ HEKİMLİĞİ-2 Anlatım, sunum
14 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma TANI VE TEDAVİ PLANLAMASI Anlatım, sunum
15 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma TANI VE TEDAVİ PLANLAMASI Anlatım, sunum
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Google scholar, pubmed, ders notları

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Diş hekimliği alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen kuramsal bilgileri kullanabilir.
4
2
Temel tıbbi bilimler konusunda kuramsal bilgiyi yorumlayabilir.
4
3
Ağız ve çevre dokulara ait hastalıklar hakkında tanı koyma ve tedavi planlaması yapma için gerekli olan bilgiyi kullanabilir.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kazanmış olduğu temel tıp bilimleri bilgilerini klinik hastanın sistemik durumu ile ilişkilendirebilir.
3
2
Uygun araç gereçler ile ulaşarak güncel ve güvenilir bilgiye ulaşarak bu bilgileri eleştirel ve analitik bakış açısı ile yorumlar.
4
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Diş hekimliği alanına özgü, edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır ve geliştirir.
5
2
Temel ve klinik bilimlerde edindiği bilgiyi diş hekimliği uygulamalarında karşılaşılan normal ve patolojik durumlara göre yorumlayabilir.
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Diş hekimliği alanında sahip olduğu bilgileri kullanır, disiplinler arası bilgileri sentezleyerek değerlendirir ve sorunlara çözüm üretir.
5
2
Diş hekimliği alanı ilgili teknolojileri ve bilgisayar programlarını kullanır ve bunları mesleki uygulamalara adapte eder.
1
3
Tıbbi ve dental anamnez, klinik ve tanıya yönelik uygun radyografileri kullanarak radyografik muayene işlemlerini uygular; tanı, tedavi ve takip planı oluşturur.
5
4
Bireye, aileye ve topluma yönelik ağız sağlığı koruma ve tedavi konularında temel bakım hizmetlerini organize eder ve hastaları bu konuda eğiterek gerektiğinde bu konularla ilgili projelerde görev alır.
5
5
Klinik uygulamalar esnasında fiziksel, kimyasal ve mikrobiyolojik kontaminasyondan korunarak çapraz enfeksiyon oluşmasını engellenmesi ile ilgili uygulamalar yapabilir.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sahip olduğu temel yöneticilik, liderlik ve bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alma becerilerini geliştirir.
3
2
Diş hekimliği alanında sahip olduğu bilgi birikimi ile bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve uygular.
4
3
Kendi bilgi ve becerilerinin sınırları doğrultusunda gerektiğinde sağlık alanında disiplinler arası iş birliği ve ekip çalışmalarında yer alır.
5
4
Diş hekimliği alanı ile ilgili acil girişimleri yapma ve hastanın ihtiyaç duyduğu tedavileri yerine getirme hususlarında bireysel ve ekip üyesi olarak yer alır ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözer.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yaşam boyu öğrenme ilkesini uygular. Diş hekimliği alanı ile ilgili sürekli eğitim, iletişim, sağlık bilişim yönetimi gibi konularda öğrenme gereksinimlerini ve öğrenme kaynaklarını belirler ve kaynakları etkin kullanır.
5
2
Kanıta dayalı uygulamaları takip ederek mesleki uygulamalardaki değişimleri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Diş hekimliği uygulamalarının daha ileri düzeye ulaşması için diş hekimliği sağlık politikasının geliştirilmesini destekler; ulusal ve uluslararası çalışmalara katılır, kendi gözlem, tecrübe ve araştırmalarını aktarır.
4
2
Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B1 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim becerilerini geliştirir.
1
3
Diş hekimliği uygulamaları sırasında hasta, hastaların yakınları, hastaların tedavisinde rol alan diğer sağlık personeli ve meslektaşları ile yaş, cinsiyet, sosyal ve kültürel fark gözetmeksizin etkili iletişim kurma becerilerini geliştirir ve toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hasta için en uygun tedaviyi planlar ve bu tedavilerle ilgili topladığı verileri kullanır.
4
4
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
1
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Muayenehane yönetimi, yardımcı personel eğitimi, etkin çalışma düzeni, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri, çevre koruma, iş güvenliği, kalite yönetimi ve süreçleri konusunda sahip olduğu bilgileri yorumlar ve bu konularla ilgili gerekli düzenlemeleri yapar.
5
2
Diş Hekimliği alanı ile ilgili çözüm önerileri getirir, sorumluluk alarak sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve klinik uygulamaları yapacak yeterli deneyime sahiptir.
3
3
Birey ve halk sağlığının korunmasında koruyucu sağlık hizmetlerine değer verir.
5
4
Hastalığın önlenmesi, erken tanısı, aşırı ve gereksiz tedavinin önlenmesi konusunda sahip olduğu bilgileri birbiri ile ilişkilendirebilir.
5
5
Toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun tavır ve tutumlarıyla topluma örnek davranışlar geliştirir.
5
6
Özel bakım gerektiren veya sistemik hastalığı olan hastaların tedavilerini uygun şartlar altında organize eder.
1

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 15 2 30
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 15 2 30
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 1 14
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 48 0 78
Genel Toplam 78
Toplam İş Yükü / 25.5 3,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 3,0