TR EN

RESTORATİF DİŞ TEDAVİSİ II DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
DHF332 RESTORATİF DİŞ TEDAVİSİ II 6 6 4 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MAHİR GÜNDAY
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi SEVDA ÖZTÜRK YEŞİLIRMAK
Ders Ön Koşulu DHF213 - RESTORATİF DİŞ TEDAVİSİ I

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı, restoratif diş tedavisinin temel kavramlarını ve dişin sert dokularının histolojisini tanıyarak çürük yada çürük dışı sebeplerden kaynaklanan dişteki sert doku kayıplarının karşılanmasına yönelik tüm tedavi yaklaşımlarını ve bu amaçla kullanılan restoratif malzeme, ekipman ve teknikleri açıklamaktır. Ayrıca Restoratif diş tedavisi (DHF332) Teorik I dersinde teoriği verilen tüm bu bilgileri preklinik ve fantom laboratuarı ortamında uygulamalı olarak anlatıp, pratik uygulamalar yaptırarak öğrencinin klinik uygulamalara hazırlanmasıdır.
İçerik: Bu dersin içeriği; çürüksüz lezyonlar, doku anomalileri ve çürük risk değerlendirme ve profilaktik yöntemleri tanımak, tükürk, diş renklenmeleri, beyazlatma, dentin hassasiyeti, kuafaj, modern kavite prensipleri, adeziv sistemler, C faktörü, hibrit tabaka, pinli restorasyonlar, post uygulamaları, kompozit ve seramik inley ve onley restorasyonlardır. Ayrıca bu dersin içeriği; modeller üzerinde teorisi anlatılmış olan tüm kavite preparasyonlarının uygulamalı olarak yapılması, daha sonra aynı uygulamaların akrilik çene ve plastik dişler üzerinde tekrarlanması, sonrasında çekilmiş insan dişleri üzerinde kavite açma kurallarına bağlı kalarak uygulamalar yapılması, siman yerleştirme, amalgam uygulanması, kompozit restorasyon uygulamaları ve son olarak bahsedilen tüm bu uygulamaları fantom diş laboratuarında tekrar edilmesi.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

1. Atrizyon, Abrazyon, Erozyon ve Abfraksyon gibi çürüksüz lezyonları açıklar. 2. Doku anomalilerinin tanımını yapar, etyolojisini ve tedavi yöntemlerini açıklar. 3. Çürük sınıflama,risk değerlendirmesi yapar, aktivite testlerini sıralar ve profilaksiyi açıklar. 4. Tükürük hakkındaki kapsamlı bilgiyi açıklar. 5. Diş renklenmelerini tanır, etyolojisini açıklar ve Beyazlatma uygulamalarını sıralar. 6. Dentin hassasiyeti ve kuafaj hakkındaki bilgiyi açıklar. 7. Modern kavite prensiplerini sıralar ve açıklar. 8. Adeziv sistemler, C faktörü ve Hibrit tabakayı mekanizmaları ile birlikte açıklar. 9. Pinli restorasyonlar ve güncel metal ve fiber post uygulamalarını açıklar. 10. Çürük temizlenmesinde operatif olmayan yöntemleri sıralar ve açıklar. 11. Kompozit İnley ve Onleyleri açıklar. 12. Porselen İnley ve Onleyleri açıklar. 13. Ormocer, giomer, iyon salan komp, siloranlar ve ağız bakım ürünlerini açıklar. 14. Akrilik çene ve plastik dişler üzerinde teorisi bilinen tüm kavite preparasyonlarını uygular. 15. Çekilmiş insan dişleri üzerinde teorisi bilinen tüm kavite preparasyonlarını uygular. 16. Preparasyonu biten kavitelere güncel tüm siman uygulamalarını başarılı bir şekilde yapar. 17. Amalgam hazırlanması, kaviteye yerleştirilmesi, kondensasyonu, modelajı ve cila işlemlerini başarı ile uygular. 18. Her türlü kaviteye Kompozit Rezin uygulamalarını başarı ile yapar. 19. Pratik uygulamalar ile edindiği tüm bilgi, beceri ve deneyimleri Fantom laboratuarında gerçeğine en yakın bir şekilde başarı ile uygular.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Gerekli malzeme temini Atrizyon, Abrazyon, Erozyon ve Abfraksyon(Çürüksüz Lezyonlar) Sınıf I, II ve MOD kaviteler Anlatım, Sunum Akrilik çene modelde kavite açılması
2 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Gerekli malzeme temini Doku Anomalileri Sınıf III ve V kaviteler Anlatım, Sunum Akrilik çene modelde kavite açılması
3 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Gerekli malzeme temini Çürük sınıflama,risk değerlendirmesi,aktivite testleri ve proflaksisi Sınıf I, II ve MOD kaviteler Anlatım, Sunum Akrilik çene modelde kavite açılması
4 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Gerekli malzeme temini Tükürük Sınıf III ve V kaviteler Anlatım, Sunum Akrilik çene modelde kavite açılması
5 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Gerekli malzeme temini Diş renklenmeleri Etyolojisi & Beyazlatma Sınıf I, II, III, V ve MOD kaviteler Anlatım, Sunum Akrilik çene modelde kavite açılması
6 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Gerekli malzeme temini Dentin hassasiyeti ve Kuafaj Çinkooksit ojenol, fosfat siman, Polikarboksilat ve cam iyonomer simanlar Anlatım, Sunum Açılan kavitelere siman uygulanması
7 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Gerekli malzeme temini Modern kavite prensipleri Kaviteler ve Simanlar Anlatım, Sunum Çekilmiş insan dişleri üzerinde kavite açılması ve siman uygulanması
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Gerekli malzeme temini Adeziv sistemler, C faktörü ve Hibrit tabaka Amalgam restorasyonlar Anlatım, Sunum Açılan kavitelere amalgam uygulanması
10 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Gerekli malzeme temini Pinli restorasyonlar ve güncel metal ve fiber post uygulamaları Kompozit restorasyonlar Anlatım, Sunum Açılan kavitelere kompozit uygulanması
11 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Gerekli malzeme temini Çürük temizlenmesinde operatif olmayan yöntemler Sınıf I, II, III, V ve MOD kaviteler Anlatım, Sunum Kavite açılması, siman uygulanması ve daimi restorasyonların yapılması
12 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Gerekli malzeme temini Kompozit İnley ve Onleyler Simanlar Anlatım, Sunum Kavite açılması, siman uygulanması ve daimi restorasyonların yapılması
13 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Gerekli malzeme temini Porselen İnley ve Onleyler Amalgam restorasyonlar Anlatım, Sunum Kavite açılması, siman uygulanması ve daimi restorasyonların yapılması
14 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Gerekli malzeme temini Ormocer, giomer, iyon salan komp, siloranlar ve ağız bakım ürünleri Kompozit restorasyonlar Anlatım, Sunum Kavite açılması, siman uygulanması ve daimi restorasyonların yapılması
15 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Gerekli malzeme temini Genel tekrar Pratik uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Harald O. Heymann, Sturdevant's Art and Science of Operative Dentistry, 7th Edition

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Diş hekimliği alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen kuramsal bilgileri kullanabilir.
4
2
Diş hekimliği alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen kuramsal bilgileri kullanabilir.
4
3
Temel tıbbi bilimler konusunda kuramsal bilgiyi yorumlayabilir.
4
4
Temel tıbbi bilimler konusunda kuramsal bilgiyi yorumlayabilir.
4
5
Ağız ve çevre dokulara ait hastalıklar hakkında tanı koyma ve tedavi planlaması yapma için gerekli olan bilgiyi kullanabilir.
4
6
Ağız ve çevre dokulara ait hastalıklar hakkında tanı koyma ve tedavi planlaması yapma için gerekli olan bilgiyi kullanabilir.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kazanmış olduğu temel tıp bilimleri bilgilerini klinik hastanın sistemik durumu ile ilişkilendirebilir.
4
2
Kazanmış olduğu temel tıp bilimleri bilgilerini klinik hastanın sistemik durumu ile ilişkilendirebilir.
4
3
Uygun araç gereçler ile ulaşarak güncel ve güvenilir bilgiye ulaşarak bu bilgileri eleştirel ve analitik bakış açısı ile yorumlar.
4
4
Uygun araç gereçler ile ulaşarak güncel ve güvenilir bilgiye ulaşarak bu bilgileri eleştirel ve analitik bakış açısı ile yorumlar.
4
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Diş hekimliği alanına özgü, edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır ve geliştirir.
4
2
Diş hekimliği alanına özgü, edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır ve geliştirir.
4
3
Temel ve klinik bilimlerde edindiği bilgiyi diş hekimliği uygulamalarında karşılaşılan normal ve patolojik durumlara göre yorumlayabilir.
4
4
Temel ve klinik bilimlerde edindiği bilgiyi diş hekimliği uygulamalarında karşılaşılan normal ve patolojik durumlara göre yorumlayabilir.
4
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Diş hekimliği alanında sahip olduğu bilgileri kullanır, disiplinler arası bilgileri sentezleyerek değerlendirir ve sorunlara çözüm üretir.
5
2
Diş hekimliği alanında sahip olduğu bilgileri kullanır, disiplinler arası bilgileri sentezleyerek değerlendirir ve sorunlara çözüm üretir.
5
3
Diş hekimliği alanı ilgili teknolojileri ve bilgisayar programlarını kullanır ve bunları mesleki uygulamalara adapte eder.
2
4
Diş hekimliği alanı ilgili teknolojileri ve bilgisayar programlarını kullanır ve bunları mesleki uygulamalara adapte eder.
2
5
Tıbbi ve dental anamnez, klinik ve tanıya yönelik uygun radyografileri kullanarak radyografik muayene işlemlerini uygular; tanı, tedavi ve takip planı oluşturur.
4
6
Tıbbi ve dental anamnez, klinik ve tanıya yönelik uygun radyografileri kullanarak radyografik muayene işlemlerini uygular; tanı, tedavi ve takip planı oluşturur.
4
7
Bireye, aileye ve topluma yönelik ağız sağlığı koruma ve tedavi konularında temel bakım hizmetlerini organize eder ve hastaları bu konuda eğiterek gerektiğinde bu konularla ilgili projelerde görev alır.
4
8
Bireye, aileye ve topluma yönelik ağız sağlığı koruma ve tedavi konularında temel bakım hizmetlerini organize eder ve hastaları bu konuda eğiterek gerektiğinde bu konularla ilgili projelerde görev alır.
4
9
Klinik uygulamalar esnasında fiziksel, kimyasal ve mikrobiyolojik kontaminasyondan korunarak çapraz enfeksiyon oluşmasını engellenmesi ile ilgili uygulamalar yapabilir.
5
10
Klinik uygulamalar esnasında fiziksel, kimyasal ve mikrobiyolojik kontaminasyondan korunarak çapraz enfeksiyon oluşmasını engellenmesi ile ilgili uygulamalar yapabilir.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sahip olduğu temel yöneticilik, liderlik ve bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alma becerilerini geliştirir.
3
2
Sahip olduğu temel yöneticilik, liderlik ve bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alma becerilerini geliştirir.
3
3
Diş hekimliği alanında sahip olduğu bilgi birikimi ile bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve uygular.
4
4
Diş hekimliği alanında sahip olduğu bilgi birikimi ile bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve uygular.
4
5
Kendi bilgi ve becerilerinin sınırları doğrultusunda gerektiğinde sağlık alanında disiplinler arası iş birliği ve ekip çalışmalarında yer alır.
4
6
Kendi bilgi ve becerilerinin sınırları doğrultusunda gerektiğinde sağlık alanında disiplinler arası iş birliği ve ekip çalışmalarında yer alır.
4
7
Diş hekimliği alanı ile ilgili acil girişimleri yapma ve hastanın ihtiyaç duyduğu tedavileri yerine getirme hususlarında bireysel ve ekip üyesi olarak yer alır ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözer.
3
8
Diş hekimliği alanı ile ilgili acil girişimleri yapma ve hastanın ihtiyaç duyduğu tedavileri yerine getirme hususlarında bireysel ve ekip üyesi olarak yer alır ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözer.
3
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yaşam boyu öğrenme ilkesini uygular. Diş hekimliği alanı ile ilgili sürekli eğitim, iletişim, sağlık bilişim yönetimi gibi konularda öğrenme gereksinimlerini ve öğrenme kaynaklarını belirler ve kaynakları etkin kullanır.
5
2
Yaşam boyu öğrenme ilkesini uygular. Diş hekimliği alanı ile ilgili sürekli eğitim, iletişim, sağlık bilişim yönetimi gibi konularda öğrenme gereksinimlerini ve öğrenme kaynaklarını belirler ve kaynakları etkin kullanır.
5
3
Kanıta dayalı uygulamaları takip ederek mesleki uygulamalardaki değişimleri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
5
4
Kanıta dayalı uygulamaları takip ederek mesleki uygulamalardaki değişimleri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Diş hekimliği uygulamalarının daha ileri düzeye ulaşması için diş hekimliği sağlık politikasının geliştirilmesini destekler; ulusal ve uluslararası çalışmalara katılır, kendi gözlem, tecrübe ve araştırmalarını aktarır.
4
2
Diş hekimliği uygulamalarının daha ileri düzeye ulaşması için diş hekimliği sağlık politikasının geliştirilmesini destekler; ulusal ve uluslararası çalışmalara katılır, kendi gözlem, tecrübe ve araştırmalarını aktarır.
4
3
Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B1 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim becerilerini geliştirir.
1
4
Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B1 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim becerilerini geliştirir.
1
5
Diş hekimliği uygulamaları sırasında hasta, hastaların yakınları, hastaların tedavisinde rol alan diğer sağlık personeli ve meslektaşları ile yaş, cinsiyet, sosyal ve kültürel fark gözetmeksizin etkili iletişim kurma becerilerini geliştirir ve toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hasta için en uygun tedaviyi planlar ve bu tedavilerle ilgili topladığı verileri kullanır.
4
6
Diş hekimliği uygulamaları sırasında hasta, hastaların yakınları, hastaların tedavisinde rol alan diğer sağlık personeli ve meslektaşları ile yaş, cinsiyet, sosyal ve kültürel fark gözetmeksizin etkili iletişim kurma becerilerini geliştirir ve toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hasta için en uygun tedaviyi planlar ve bu tedavilerle ilgili topladığı verileri kullanır.
4
7
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
1
8
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
1
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Muayenehane yönetimi, yardımcı personel eğitimi, etkin çalışma düzeni, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri, çevre koruma, iş güvenliği, kalite yönetimi ve süreçleri konusunda sahip olduğu bilgileri yorumlar ve bu konularla ilgili gerekli düzenlemeleri yapar.
5
2
Muayenehane yönetimi, yardımcı personel eğitimi, etkin çalışma düzeni, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri, çevre koruma, iş güvenliği, kalite yönetimi ve süreçleri konusunda sahip olduğu bilgileri yorumlar ve bu konularla ilgili gerekli düzenlemeleri yapar.
5
3
Diş Hekimliği alanı ile ilgili çözüm önerileri getirir, sorumluluk alarak sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve klinik uygulamaları yapacak yeterli deneyime sahiptir.
4
4
Diş Hekimliği alanı ile ilgili çözüm önerileri getirir, sorumluluk alarak sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve klinik uygulamaları yapacak yeterli deneyime sahiptir.
4
5
Birey ve halk sağlığının korunmasında koruyucu sağlık hizmetlerine değer verir.
5
6
Birey ve halk sağlığının korunmasında koruyucu sağlık hizmetlerine değer verir.
5
7
Hastalığın önlenmesi, erken tanısı, aşırı ve gereksiz tedavinin önlenmesi konusunda sahip olduğu bilgileri birbiri ile ilişkilendirebilir.
4
8
Hastalığın önlenmesi, erken tanısı, aşırı ve gereksiz tedavinin önlenmesi konusunda sahip olduğu bilgileri birbiri ile ilişkilendirebilir.
4
9
Toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun tavır ve tutumlarıyla topluma örnek davranışlar geliştirir.
5
10
Toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun tavır ve tutumlarıyla topluma örnek davranışlar geliştirir.
5
11
Özel bakım gerektiren veya sistemik hastalığı olan hastaların tedavilerini uygun şartlar altında organize eder.
3
12
Özel bakım gerektiren veya sistemik hastalığı olan hastaların tedavilerini uygun şartlar altında organize eder.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 15 3 45
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 15 3 45
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 15 3 45
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 8 2 16
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 1 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 61 0 159
Genel Toplam 159
Toplam İş Yükü / 25.5 6,2
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0