TR EN

AĞIZ DİŞ VE ÇENE RADYOLOJİSİ KLİNİK EĞİTİMİ II DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
DHF523 AĞIZ DİŞ VE ÇENE RADYOLOJİSİ KLİNİK EĞİTİMİ II 9 6 3 3

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MAHİR GÜNDAY
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Toplumda görülebilecek diş ve ağız sağlığı sorunlarını belirlemeyi, tanı için gereken klinik, radyolojik, biyokimyasal ve diğer testleri talep etme ve değerlendirmeyi, hastaya uygun ve doğru tedavi planlaması yapmayı hedefleyen bu derste dişhekimliği pratik uygulamaları simüle edilmektedir.
İçerik: Hastanın ağız dışı-ağız içi muayene yöntemleri, orofasiyal bölgedeki sert ve yumuşak dokularda gözlenen lokal ve sistemik kaynaklı hastalıklar, tanı için gerekli test ve değerlendirme yöntemleri, elde edilen tüm bilgi ve bulguların sentezi , ayırıcı ve kesin tanı koyulması ve hastanın uygun ve doğru tedavi planlamasının yapılması için gereken değerlendirmeler sunulmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Hastanın aile öyküsü, medikal öyküsü, ve mevcut tıbbi özellikleri saptanır .
Yakınması ile ilgili belirti ve bulgular toplanır; semptomları kaydedilir; lezyonların başlangıcı, seyri, süresi ve prognozu değerlendirilir.
Muayene yöntemleri kullanılarak (inspeksiyon, palpasyon, perkusyon, oskültasyon, transillüminasyon, sondalama, diaskopi, aspirasyon) hastanın genel özellikleri değerlendirilir. Baş- boyun, sinüs, göz, kulak, burun, TME, lenfler, deri muayenesi yapılır.
Dudaklar, yanak mukozası, damak, orofarenks, ağız tabanı , dil, dişetleri, dişler ve oral yumuşak dokuların muayenesi yapılır.
Orofasiyal bölgede sert ve yumuşak doku lezyonları yaratan lokal ve sistemik etkenler hastanın yakınmasıyla ilişkilendirilir.
Tanıya yönelik radyolojik testler ve diğer yardımcı tanı yöntemleri uygulanır ve değerlendirilir.
Hastaya uygun ve doğru tedavi planlaması yapılır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Öğretim üyesinin belirlediği literatür taranır. Uygulama-Öğrenci, rastgele bir hastanın gerekli muayenelerini ve değerlendirmelerini öğretim üye ve yardımcılarının gözetiminde yapar. İşlemler sırasında öğretim üye ve yardımcıları gerekli düzeltmeleri yapar ve öğrenciye gösterir. Öğrenci hastanın tanısını koyar ve tedavi planlamasını tamamlar. Bu işlemler öğretim üye ve yardımcıları tarafından tekrar değerlendirilir. Öğrenciye gereken uyarılar yapılır, bilgilendirilir. Uygulama
2 Öğretim üyesinin belirlediği literatür taranır. Uygulama-Öğrenci, rastgele bir hastanın gerekli muayenelerini ve değerlendirmelerini öğretim üye ve yardımcılarının gözetiminde yapar. İşlemler sırasında öğretim üye ve yardımcıları gerekli düzeltmeleri yapar ve öğrenciye gösterir. Öğrenci hastanın tanısını koyar ve tedavi planlamasını tamamlar. Bu işlemler öğretim üye ve yardımcıları tarafından tekrar değerlendirilir. Öğrenciye gereken uyarılar yapılır, bilgilendirilir. Uygulama
3 Öğretim üyesinin belirlediği literatür taranır. Uygulama-Öğrenci, rastgele bir hastanın gerekli muayenelerini ve değerlendirmelerini öğretim üye ve yardımcılarının gözetiminde yapar. İşlemler sırasında öğretim üye ve yardımcıları gerekli düzeltmeleri yapar ve öğrenciye gösterir. Öğrenci hastanın tanısını koyar ve tedavi planlamasını tamamlar. Bu işlemler öğretim üye ve yardımcıları tarafından tekrar değerlendirilir. Öğrenciye gereken uyarılar yapılır, bilgilendirilir. Uygulama
4 Öğretim üyesinin belirlediği literatür taranır. Uygulama-Öğrenci, rastgele bir hastanın gerekli muayenelerini ve değerlendirmelerini öğretim üye ve yardımcılarının gözetiminde yapar. İşlemler sırasında öğretim üye ve yardımcıları gerekli düzeltmeleri yapar ve öğrenciye gösterir. Öğrenci hastanın tanısını koyar ve tedavi planlamasını tamamlar. Bu işlemler öğretim üye ve yardımcıları tarafından tekrar değerlendirilir. Öğrenciye gereken uyarılar yapılır, bilgilendirilir. Uygulama
5 Öğretim üyesinin belirlediği literatür taranır. Uygulama-Öğrenci, rastgele bir hastanın gerekli muayenelerini ve değerlendirmelerini öğretim üye ve yardımcılarının gözetiminde yapar. İşlemler sırasında öğretim üye ve yardımcıları gerekli düzeltmeleri yapar ve öğrenciye gösterir. Öğrenci hastanın tanısını koyar ve tedavi planlamasını tamamlar. Bu işlemler öğretim üye ve yardımcıları tarafından tekrar değerlendirilir. Öğrenciye gereken uyarılar yapılır, bilgilendirilir. Uygulama
6 Öğretim üyesinin belirlediği literatür taranır. Uygulama-Öğrenci, rastgele bir hastanın gerekli muayenelerini ve değerlendirmelerini öğretim üye ve yardımcılarının gözetiminde yapar. İşlemler sırasında öğretim üye ve yardımcıları gerekli düzeltmeleri yapar ve öğrenciye gösterir. Öğrenci hastanın tanısını koyar ve tedavi planlamasını tamamlar. Bu işlemler öğretim üye ve yardımcıları tarafından tekrar değerlendirilir. Öğrenciye gereken uyarılar yapılır, bilgilendirilir. Uygulama
7 Öğretim üyesinin belirlediği literatür taranır. Uygulama-Öğrenci, rastgele bir hastanın gerekli muayenelerini ve değerlendirmelerini öğretim üye ve yardımcılarının gözetiminde yapar. İşlemler sırasında öğretim üye ve yardımcıları gerekli düzeltmeleri yapar ve öğrenciye gösterir. Öğrenci hastanın tanısını koyar ve tedavi planlamasını tamamlar. Bu işlemler öğretim üye ve yardımcıları tarafından tekrar değerlendirilir. Öğrenciye gereken uyarılar yapılır, bilgilendirilir. Uygulama
8 - ARA SINAV -
9 Öğretim üyesinin belirlediği literatür taranır. Uygulama-Öğrenci, rastgele bir hastanın gerekli muayenelerini ve değerlendirmelerini öğretim üye ve yardımcılarının gözetiminde yapar. İşlemler sırasında öğretim üye ve yardımcıları gerekli düzeltmeleri yapar ve öğrenciye gösterir. Öğrenci hastanın tanısını koyar ve tedavi planlamasını tamamlar. Bu işlemler öğretim üye ve yardımcıları tarafından tekrar değerlendirilir. Öğrenciye gereken uyarılar yapılır, bilgilendirilir. Uygulama
10 Öğretim üyesinin belirlediği literatür taranır. Uygulama-Öğrenci, rastgele bir hastanın gerekli muayenelerini ve değerlendirmelerini öğretim üye ve yardımcılarının gözetiminde yapar. İşlemler sırasında öğretim üye ve yardımcıları gerekli düzeltmeleri yapar ve öğrenciye gösterir. Öğrenci hastanın tanısını koyar ve tedavi planlamasını tamamlar. Bu işlemler öğretim üye ve yardımcıları tarafından tekrar değerlendirilir. Öğrenciye gereken uyarılar yapılır, bilgilendirilir. Uygulama
11 Öğretim üyesinin belirlediği literatür taranır. Uygulama-Öğrenci, rastgele bir hastanın gerekli muayenelerini ve değerlendirmelerini öğretim üye ve yardımcılarının gözetiminde yapar. İşlemler sırasında öğretim üye ve yardımcıları gerekli düzeltmeleri yapar ve öğrenciye gösterir. Öğrenci hastanın tanısını koyar ve tedavi planlamasını tamamlar. Bu işlemler öğretim üye ve yardımcıları tarafından tekrar değerlendirilir. Öğrenciye gereken uyarılar yapılır, bilgilendirilir. Uygulama
12 Öğretim üyesinin belirlediği literatür taranır. Uygulama-Öğrenci, rastgele bir hastanın gerekli muayenelerini ve değerlendirmelerini öğretim üye ve yardımcılarının gözetiminde yapar. İşlemler sırasında öğretim üye ve yardımcıları gerekli düzeltmeleri yapar ve öğrenciye gösterir. Öğrenci hastanın tanısını koyar ve tedavi planlamasını tamamlar. Bu işlemler öğretim üye ve yardımcıları tarafından tekrar değerlendirilir. Öğrenciye gereken uyarılar yapılır, bilgilendirilir. Uygulama
13 Öğretim üyesinin belirlediği literatür taranır. Uygulama-Öğrenci, rastgele bir hastanın gerekli muayenelerini ve değerlendirmelerini öğretim üye ve yardımcılarının gözetiminde yapar. İşlemler sırasında öğretim üye ve yardımcıları gerekli düzeltmeleri yapar ve öğrenciye gösterir. Öğrenci hastanın tanısını koyar ve tedavi planlamasını tamamlar. Bu işlemler öğretim üye ve yardımcıları tarafından tekrar değerlendirilir. Öğrenciye gereken uyarılar yapılır, bilgilendirilir. Uygulama
14 Öğretim üyesinin belirlediği literatür taranır. Uygulama-Öğrenci, rastgele bir hastanın gerekli muayenelerini ve değerlendirmelerini öğretim üye ve yardımcılarının gözetiminde yapar. İşlemler sırasında öğretim üye ve yardımcıları gerekli düzeltmeleri yapar ve öğrenciye gösterir. Öğrenci hastanın tanısını koyar ve tedavi planlamasını tamamlar. Bu işlemler öğretim üye ve yardımcıları tarafından tekrar değerlendirilir. Öğrenciye gereken uyarılar yapılır, bilgilendirilir. Uygulama
15 Öğretim üyesinin belirlediği literatür taranır. Uygulama-Öğrenci, rastgele bir hastanın gerekli muayenelerini ve değerlendirmelerini öğretim üye ve yardımcılarının gözetiminde yapar. İşlemler sırasında öğretim üye ve yardımcıları gerekli düzeltmeleri yapar ve öğrenciye gösterir. Öğrenci hastanın tanısını koyar ve tedavi planlamasını tamamlar. Bu işlemler öğretim üye ve yardımcıları tarafından tekrar değerlendirilir. Öğrenciye gereken uyarılar yapılır, bilgilendirilir. Uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Oral radyoloji : Stuart C. White ; Michael J. Pharoah ; çeviri editörleri Nursel Akkaya, Zuhal Çokaktaş Yandımata. ; Mariam Baghdady...[ve öte.] ilkeler ve yorumlama / yazarWhite, Stuart C | Akkaya, Nursel [çeviri editörü.] | Çokaktaş Yandımata, Zuhal [çeviri editörü.] | Baghdady, Mariam...[ve öte.].
Sistemik yaklaşımlarla oral diagnoz / Ed. İlknur Özcan. yazarÖzcan, İlknur.
Diş hekimliğinde muayene ve oral diagnoz / O. Murat Bilge, H. Murat Akgül, Saadettin Dağistan. yazarBilge, Murat O | Akgül, H. Murat | Dağistan, Saadettin.
Multidisipliner prensiplerle oral diagnoz / Ed. İlknur Özcan ; yardımcı editör : Ahmet Faruk Ertürk, Merve Yelken Kendirci. yazarÖzcan, İlknur [editör.] | Ertürk, Ahmet Faruk [editör.] | Kendirci, Merve Yelken [editör.].

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Diş hekimliği alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen kuramsal bilgileri kullanabilir.
5
2
Temel tıbbi bilimler konusunda kuramsal bilgiyi yorumlayabilir.
4
3
Ağız ve çevre dokulara ait hastalıklar hakkında tanı koyma ve tedavi planlaması yapma için gerekli olan bilgiyi kullanabilir.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kazanmış olduğu temel tıp bilimleri bilgilerini klinik hastanın sistemik durumu ile ilişkilendirebilir.
5
2
Uygun araç gereçler ile ulaşarak güncel ve güvenilir bilgiye ulaşarak bu bilgileri eleştirel ve analitik bakış açısı ile yorumlar.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Diş hekimliği alanına özgü, edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır ve geliştirir.
4
2
Temel ve klinik bilimlerde edindiği bilgiyi diş hekimliği uygulamalarında karşılaşılan normal ve patolojik durumlara göre yorumlayabilir.
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Diş hekimliği alanında sahip olduğu bilgileri kullanır, disiplinler arası bilgileri sentezleyerek değerlendirir ve sorunlara çözüm üretir.
5
2
Diş hekimliği alanı ilgili teknolojileri ve bilgisayar programlarını kullanır ve bunları mesleki uygulamalara adapte eder.
5
3
Tıbbi ve dental anamnez, klinik ve tanıya yönelik uygun radyografileri kullanarak radyografik muayene işlemlerini uygular; tanı, tedavi ve takip planı oluşturur.
5
4
Bireye, aileye ve topluma yönelik ağız sağlığı koruma ve tedavi konularında temel bakım hizmetlerini organize eder ve hastaları bu konuda eğiterek gerektiğinde bu konularla ilgili projelerde görev alır.
4
5
Klinik uygulamalar esnasında fiziksel, kimyasal ve mikrobiyolojik kontaminasyondan korunarak çapraz enfeksiyon oluşmasını engellenmesi ile ilgili uygulamalar yapabilir.
4
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sahip olduğu temel yöneticilik, liderlik ve bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alma becerilerini geliştirir.
5
2
Diş hekimliği alanında sahip olduğu bilgi birikimi ile bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve uygular.
5
3
Kendi bilgi ve becerilerinin sınırları doğrultusunda gerektiğinde sağlık alanında disiplinler arası iş birliği ve ekip çalışmalarında yer alır.
4
4
Diş hekimliği alanı ile ilgili acil girişimleri yapma ve hastanın ihtiyaç duyduğu tedavileri yerine getirme hususlarında bireysel ve ekip üyesi olarak yer alır ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözer.
5
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yaşam boyu öğrenme ilkesini uygular. Diş hekimliği alanı ile ilgili sürekli eğitim, iletişim, sağlık bilişim yönetimi gibi konularda öğrenme gereksinimlerini ve öğrenme kaynaklarını belirler ve kaynakları etkin kullanır.
5
2
Kanıta dayalı uygulamaları takip ederek mesleki uygulamalardaki değişimleri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Diş hekimliği uygulamalarının daha ileri düzeye ulaşması için diş hekimliği sağlık politikasının geliştirilmesini destekler; ulusal ve uluslararası çalışmalara katılır, kendi gözlem, tecrübe ve araştırmalarını aktarır.
4
2
Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B1 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim becerilerini geliştirir.
2
3
Diş hekimliği uygulamaları sırasında hasta, hastaların yakınları, hastaların tedavisinde rol alan diğer sağlık personeli ve meslektaşları ile yaş, cinsiyet, sosyal ve kültürel fark gözetmeksizin etkili iletişim kurma becerilerini geliştirir ve toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hasta için en uygun tedaviyi planlar ve bu tedavilerle ilgili topladığı verileri kullanır.
4
4
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
4
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Muayenehane yönetimi, yardımcı personel eğitimi, etkin çalışma düzeni, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri, çevre koruma, iş güvenliği, kalite yönetimi ve süreçleri konusunda sahip olduğu bilgileri yorumlar ve bu konularla ilgili gerekli düzenlemeleri yapar.
4
2
Diş Hekimliği alanı ile ilgili çözüm önerileri getirir, sorumluluk alarak sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve klinik uygulamaları yapacak yeterli deneyime sahiptir.
5
3
Birey ve halk sağlığının korunmasında koruyucu sağlık hizmetlerine değer verir.
5
4
Hastalığın önlenmesi, erken tanısı, aşırı ve gereksiz tedavinin önlenmesi konusunda sahip olduğu bilgileri birbiri ile ilişkilendirebilir.
4
5
Toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun tavır ve tutumlarıyla topluma örnek davranışlar geliştirir.
4
6
Özel bakım gerektiren veya sistemik hastalığı olan hastaların tedavilerini uygun şartlar altında organize eder.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 5 4 20
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 5 5 25
Ödev 1 1 1
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 27 0 76
Genel Toplam 76
Toplam İş Yükü / 25.5 3
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 3,0