TR EN

MEDYA ANALİZİ VE KRİTİĞİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
MIY108 MEDYA ANALİZİ VE KRİTİĞİ 2 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ŞEBNEM GÜRSOY ULUSOY
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi ADEM AYTEN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı medya içeriklerine karşı farkındalık kazandırarak kitle iletişim araçlarını ve medya metinlerini eleştirel bir gözle incelemektir.
İçerik: Bu dersin içeriği; Medya türleri, özellikleri ve medya türlerine göre içerikler, Haberin yapısı ve haber analiz yöntemleri , Medya metinlerinde söylem ve söylem analizi, Medya metni olarak reklam ve reklam analizi, Görsel metinler ve göstergebilimsel analiz konularından oluşur

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Medya analizi çerçevesinde, medyanın kültürü belirleme gücünü ve küreselleşme ile kültür arasındaki ilişkiyi yorumlar.
Rating ölçümleri ve tirajlar baz alınarak medyanın kamuoyunu etkileme sürecinde nostaljik değerlerin etkisini ve katkısını ayırt eder.
Medyanın izleme alışkanlıklarını ve ölçümlerini dikkate alarak verilen haberler bazında medyanın şiddete, cinselliğe ve cinsiyetçiliğe etkisini yorumlar.
Medyanın etkileme gücünü dikkate katarak, farklı yaş gruplarının medya içeriklerinden nasıl etkilendiğini açıklar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Giriş ve ders hakkında bilgilendirme Medya (kitle iletişim araçları) ve kitle iletişimi Sunum ve anlatım. Öğrencilerin tümünün powerpoint sunum hazırlaması ve sunması, ayrıca ders konusu ile bağlantılı münazaralar yapılması
2 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Medya türleri, özellikleri ve medya türlerine göre içerikler Sunum ve anlatım. Öğrencilerin tümünün powerpoint sunum hazırlaması ve sunması, ayrıca ders konusu ile bağlantılı münazaralar yapılması
3 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Haberin yapısı ve haber analiz yöntemleri Sunum ve anlatım. Öğrencilerin tümünün powerpoint sunum hazırlaması ve sunması, ayrıca ders konusu ile bağlantılı münazaralar yapılması
4 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Haberin yapısı ve haber analiz yöntemleri Sunum ve anlatım. Öğrencilerin tümünün powerpoint sunum hazırlaması ve sunması, ayrıca ders konusu ile bağlantılı münazaralar yapılması
5 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Haberin yapısı ve haber analiz yöntemleri Sunum ve anlatım. Öğrencilerin tümünün powerpoint sunum hazırlaması ve sunması, ayrıca ders konusu ile bağlantılı münazaralar yapılması
6 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. İçerik analizi ve örnek haber analizi Sunum ve anlatım. Öğrencilerin tümünün powerpoint sunum hazırlaması ve sunması, ayrıca ders konusu ile bağlantılı münazaralar yapılması
7 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. İçerik analizi ve örnek haber analizi Sunum ve anlatım. Öğrencilerin tümünün powerpoint sunum hazırlaması ve sunması, ayrıca ders konusu ile bağlantılı münazaralar yapılması
8 - ARA SINAV -
9 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Medya metinlerinde söylem ve söylem analizi Sunum ve anlatım. Öğrencilerin tümünün powerpoint sunum hazırlaması ve sunması, ayrıca ders konusu ile bağlantılı münazaralar yapılması
10 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Görsel metinler ve göstergebilimsel analiz Sunum ve anlatım. Öğrencilerin tümünün powerpoint sunum hazırlaması ve sunması, ayrıca ders konusu ile bağlantılı münazaralar yapılması
11 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Örnek göstergebilimsel analiz Sunum ve anlatım. Öğrencilerin tümünün powerpoint sunum hazırlaması ve sunması, ayrıca ders konusu ile bağlantılı münazaralar yapılması
12 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Medyada temsiller, önyargı ve stereotipler Sunum ve anlatım. Öğrencilerin tümünün powerpoint sunum hazırlaması ve sunması, ayrıca ders konusu ile bağlantılı münazaralar yapılması
13 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Medya metni olarak reklam ve reklam analizi Sunum ve anlatım. Öğrencilerin tümünün powerpoint sunum hazırlaması ve sunması, ayrıca ders konusu ile bağlantılı münazaralar yapılması
14 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Öğrenci ödev sunumları Sunum ve anlatım. Öğrencilerin tümünün powerpoint sunum hazırlaması ve sunması, ayrıca ders konusu ile bağlantılı münazaralar yapılması
15 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Öğrenci ödev sunumları Sunum ve anlatım. Öğrencilerin tümünün powerpoint sunum hazırlaması ve sunması, ayrıca ders konusu ile bağlantılı münazaralar yapılması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

İnal, A. (2004). Haberi Okumak. Timuçin yayınları. Ankara.
Arthur Așa Berger, Medya Çözümleme Teknikleri, Nobel Akademik Yayıncılık, 2018
Nuri Bilgin, Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi Teknikler ve Örnek Analizi, 3. Baskı Siyasal Kitabevi, Ankara, 2014
Abdurrahman ŞAHİN, Eleştirel Medya Okuryazarlığı, 3. Baskı, Anı Yayıncılık, Ankara, 2018
Ed. N. Serdar Sever - N. Bilge İspir, İletişim Araştırmaları, Anadolu Üniversitesi Yayınları, 2012
Ed. Besim Yıldırım, İletişim Araştırmalarında Yöntemler Uygulama ve Örneklerle, Literatürk Academia, 2014
Edibe Sözen, Söylem Belirsizlik, Mübadele, Bilgi/Güç ve Refleksivite, Paradigma Yayınları, 1999
Kaan Varnalı, Dijital Kabilelerin İzinde Sosyal Medyada Netnografik Araştırmalar, Mediacat, 2013
Tayfun Atay, Görünüyorum O Halde Varım “Meşhuriyet Çağı”nda Kültür ve İnsan, Can Yayınları, 2017
Hülya Yengin, Medyanın Dili İletişime Kuramsal Bir Yaklaşım: Popüler Kültür Türlerinin Çözümlenmesi , Der Yayınları, 1996

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanla ilgili temel kavramları belirler ve bu alana ilişkin kavramları tasvir eder.
5
2
Medya ve İletişim alanıyla ilgili güncel gelişmeleri sınıflandırır.
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medya ve İletişim alanına ilişkin konular üzerine tartışır.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bu bölümden mezun olunca öğrenci Medya ve İletişim alanındaki kavramlar, konular ve teknikler arasında bağlantı kurar.
5
2
Alana ilişkin sorunların çözümleri üzerine tartışır.
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medya ve İletişim alanındaki teknikleri ve çözümleri medya sektöründe karşılaştığı sorunlara uygular.
5
2
Medya ve İletişim alanındaki akademik ve sektörel sorunlar için var olan çözümleri güncel ihtiyaçlara yönelik olarak değiştirir.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medya ve İletişim alanı ile ilgili bağımsız çalışma yöntemlerini uygular.
4
2
Kendi alanı ile ilgili ekip çalışmalarını yönetir.
4
3
Disiplinler arası farklı methodlarla, kendi alanı arasında bağlantı kurar.
5
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medya ve İletişim alanındaki kavram ve tekniklerin güncel olup olmadığını karşılaştırır ve bu kavram ve tekniklerin uygulanabilir olup olmadığını analiz eder.
5
2
Alanındaki literatürü özetler.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medya ve İletişim alanının diğer temsilcileri için metot ve çözümler üretir.
5
2
Alanında grup çalışmaları organize eder.
5
3
Alanı ile ilgili kişilerarası tartışmalarda düşüncelerini açıklar.
5
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili yeni bilgi ve teknikler üretir.
5
2
Alanında meydana gelecek gelişmeleri ve sorunları tahmin eder.
5
3
Medya ve İletişim alanı ile ilgili araştırma sonuçlarını test eder.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 1 15 15
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 1 5 5
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 30 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 15 15
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 151
Genel Toplam 151
Toplam İş Yükü / 25.5 5,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0