TR EN

VARLIK FELSEFESİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SOS373 VARLIK FELSEFESİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı öğrencilerin Varlığın sorgulanmasına dayanan Varlık felsefesini Antik Yunan’dan başlayarak günümüze kadar olan süreçte gözlemlemesi ve varlık/varolan üzerine düşünceler geliştirmesidir.
İçerik: Bu dersin içeriği; varlık felsefesinin genel kavramları, doğa felsefesi, Platon, Aristoteles, Ortaçağ felsefesi, Descartes, Locke, Hobbes, Spinoza, Kant, Nietzsche, Heidegger, Caillois, Huizingai Bataille, Kristeva üzerine olan incelemelerden oluşmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Varlık felsefesinin temel kavramları beraberinde Antik Yunan’daki varlık/varolan ayrımına tanık olurlar.
Tarihsel gelişim içerisinde en önemli filozofların fikir ve pozisyonlarını açıklarlar.
Antik Yunan’dan günümüze kadar uzanan varlık sorunsalına dair fikir edinirler ve gelişim sürecindeki ayrımların ayırdına varırlar.
Tarihsel bağlam içerisinde varlık düşüncesinin nasıl ortaya çıkıp geliştiğini analiz ederler.
Varlık sorunsalını tarihsel bağlam içinde değerlendirirler.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Derse giriş – varlık felsefesinin temel kavramlarına dair bir soruşturma ve Antik Yunan’da varlığı anlamlandırma çabası Anlatım / Tartışma
2 - Platon’un varlık anlayışı Anlatım / Tartışma
3 Okuma Aristoteles ve Varlık Anlatım / Tartışma
4 Okuma Ortaçağ’da metafiziksel varlık ve tümeller Anlatım / Tartışma
5 Okuma Descartes – Düşünüyorum o halde varım! - Locke ve Deneyim Anlatım / Tartışma
6 Okuma Hobbes bağlamında varlık - Spinoza’nın varlık anlayışı Anlatım / Tartışma
7 İzleme Yorumlama Inception -Film (Opsiyonel) Anlatım / Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Okuma Kant ve Kendinde Şey Anlatım / Tartışma
10 Okuma Kant ve Kendinde Şey II Anlatım / Tartışma
11 Okuma Nietzsche – Varlığın Dönüşümü Anlatım / Tartışma
12 Okuma Heidegger – Varlık otantik bir Dasein mıdır? Anlatım / Tartışma
13 Okuma Caillois ve Huzinga bağlamında oyun oynayan Varlık Anlatım / Tartışma
14 Okuma İğrenç Varlık: Bataille ve Kristeva’da varlığın kendini bulması Anlatım / Tartışma
15 İzleme Yorumlama Self/less - film (opsiyonel) Anlatım / Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Ahmet Cevizci. (2016). Felsefenin Kısa Tarihi . İstanbul: Say.
Platon. (2018). Devlet. (çev. M. Ali Cimcoz, Sabahattin Eyüboğlu). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
Aristoteles. (2018). Metafizik. (çev. Gurur Sev). İstanbul: Pinhan.
Descartes. (2015). Meditasyonlar. (çev. Çiğrem Dürüşken). İstanbul: Alfa.
Spinoza. (1965). Etika. (çev.H.Ziya Ülken). İstanbul: M.E.Basımevi.
Nietzsche. (2015). Böyle Buyurdu Zerdüşt. (çev. Mustafa Tüzel). İstanbul: İş Bankası Yayınları.
Heidegger. (2018). Varlık ve Zaman. (çev. Kaan Öktem). İstanbul: Alfa.
Caillois. (2001). Man, Play and Games. (trans. Meyer Barash). University of Illinois Press.
Kristeva. (2014). Korkunun Güçleri: İğrençlik Üzerine Deneme. (çev. Nilgün Tutal). İstanbul: Ayrıntı.
Bataille. (2017). Lanetli Pay. (çev. Işık Ergüden). İstanbul: Sel.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İktisadi, idari ve beşeri bilimlerle ilgili temel kavramları açıklar.
2
Radyo Televizyon ve Sinema alanı ile ilgili edindiği bilgilerle temel iletişim kuramlarını kapsamlı bir şekilde özetler.
3
İletişim alanı ile ilgili güncel bilgileri iletişim kuramları ile ilişki kurup açıklar.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İletişim alanındaki bilgi ve olguları temel düzeyde tanıdığı hukuk, felsefe, iktisat, siyaset ve sosyoloji gibi sosyal bilimlerin diğer alanları ile ilişkilendirir.
2
Radyo, televizyon ve sinema endüstrilerinin yapısını ve işleyişini açıklar ve bu bilgileri mesleki hayatında kullanır.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında yayımlanmış veri kaynaklarını etkin biçimde kullanarak literatür taraması yapar ve sonuçlarını çalışmalarında kullanır.
2
Uluslararası medya yapılanmalarını karşılaştırma yaparak analiz eder ve kendi toplumuna uygun olan medya yapılanmasını seçer.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal olayları, medya pratikleri çerçevesinden analiz ve değerlendirme yapar.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medya yönetimi ve organizasyonu konusunda edindiği bilgileri, meslek hayatında uygular.
2
Mesleki uygulamalar ve üretimde herhangi bir problemde bireysel veya ekip olarak çözüm önerileri sunar.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İletişim alanındaki gelişmeleri, alanla ilgili çalışmaları ve kitle iletişim araçlarını takip eder ve edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımla tartışır.
2
Medyanın ekonomik, siyasi ve sosyolojik boyutlarını eleştirel süzgeçten geçirerek yorumlar.
3
Evrensel hukuk normlarını tanıyıp, iletişim alanındaki mevcut yapıları iletişim hukuku ve iletişim etiği bağlamında değerlendirir ve bu kazanımları hayat boyu uygular.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili yabancı dilde kaynak taraması yapar. Dünya sineması, televizyon sektörü ve yeni medya mecralarını takip eder ve ilgili platformlarda tartışır.
2
Yurtiçi ve yurtdışında gerçekleşen film festivali, medya organizasyonları ve iletişim sempozyumları gibi platformlarda iletişim becerilerini kullanarak sunum yapar.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili çalışmalarda bilimsel, sosyal ve etik değerleri savunur.
2
Sinema tarihi, senaryo, kurgu, ses ve görüntü teknikleri bilgilerini kullanır ve kısa veya uzun metraj film aşamalarını tasarlar.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 128
Genel Toplam 128
Toplam İş Yükü / 25.5 5
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0