Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
SOS380 |
KÜLTÜREL ÇALIŞMALAR |
5 |
3 |
3 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Bu dersin amacı; öğrencinin disiplinlerarası bir araştırma alanı olan kültürel çalışmaların doğuşu, tarihsel gelişimi ve yöntemini anlaması, bununla birlikte kültürü bir araştırma nesnesi olarak gören sinema, sosyoloji, tarih gibi alanların kesişme noktalarını çok yönlü bir bakış açısıyla kavramasını sağlamaktır. |
İçerik: |
Bu dersin içeriğini; kültürel çalışmalardan örnekler, temel araştırma alanları, İngiliz kültürel çalışmaları, kültür kavramına farklı yaklaşımlar, Frankfurt okulu, ekonomi politik ve eleştirel yaklaşım, popüler kültür, yöntem tartışmalar, Stuart Hall, ideoloji ve kültür, kültürel kimlik, Türkiye’de kültürel çalışmalar, sosyal medya ve kültür, sinema ve görsel kültür konuları oluşturmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Stuart Hall’ün öncü bir isim olarak kültürel çalışmalara katkılarını özetler. |
Sinema ve kültür arasındaki ilişkiyi somut örnekler üzerinden analiz eder. |
Kültürel çalışmalar alanına ilişkin bilgisini farklı disiplinlerden örneklerle destekler. |
Günümüzde kültürel çalışmaların önemini bir araştırma alanı olarak önemini ayırt eder. |
İdeoloji kavramının kültürel çalışmalardaki merkezi önemini ayırt eder. |
Türkiye’deki kültürel çalışmaların geçmişi ve geleceği üzerine tartışır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Kültürel çalışmalara giriş |
Anlatım
Soru Cevap
Tartışma |
2 |
Kaynak okuma |
Kültürel çalışmalarda ilk tartışmalar; İngiliz Örneği |
Anlatım
Soru Cevap
Tartışma |
3 |
Kaynak okuma |
Kültürel çalışmalarda kuramsal yaklaşımlar; kültür kuramı |
Anlatım
Soru Cevap
Tartışma |
4 |
Kaynak okuma |
Kültürel çalışmalarda kuramsal yaklaşımlar; Frankfurt Okulu ve kültür endüstrisi |
Anlatım
Soru Cevap
Tartışma |
5 |
Kaynak okuma |
Kültürel çalışmalarda kuramsal yaklaşımlar; Popüler kültür |
Anlatım
Soru Cevap
Tartışma |
6 |
Kaynak okuma |
Kültürel çalışmalarda kuramsal yaklaşımlar; ekonomi politik yaklaşım, eleştirel yaklaşım |
Anlatım
Soru Cevap
Tartışma |
7 |
Kaynak okuma |
Kültürel çalışmalarda yöntem |
Anlatım
Soru Cevap
Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Kaynak okuma |
Stuart Hall ve ideoloji kavramı |
Anlatım
Soru Cevap
Tartışma |
10 |
Kaynak okuma |
Kültürel kimlik üzerine tartışmalar I |
Anlatım
Soru Cevap
Tartışma |
11 |
Kaynak okuma |
Kültürel kimlik üzerine tartışmalar II |
Anlatım
Soru Cevap
Tartışma |
12 |
Kaynak okuma |
Türkiye’de kültürel çalışmalar |
Anlatım
Soru Cevap
Tartışma |
13 |
Kaynak okuma |
Sosyal medya ve kültür |
Anlatım
Soru Cevap
Tartışma |
14 |
Kaynak okuma |
Sinema ve Kültür |
Anlatım
Soru Cevap
Tartışma |
15 |
Kaynak okuma |
Görsel Kültür |
Anlatım
Soru Cevap
Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Smith, Philip. (2005). Kültürel kuram. İstanbul: Babil Yayıncılık. |
Hall, Stuart. (1990). The Emergence of Cultural Studies and the Crisis of the Humanities. Cambridge: The MIT Press |
Hall, Stuart. (2003).Söylem ve İdeoloji. İstanbul: Su Yayınları |
Turner, G. (2005). British cultural studies. Routledge. |
Parsa, A. F. (2007). İmgenin gücü ve görsel kültürün yükselişi. Fotografya Dergisi, 19, 1-10. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İktisadi, idari ve beşeri bilimlerle ilgili temel kavramları açıklar.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Radyo Televizyon ve Sinema alanı ile ilgili edindiği bilgilerle temel iletişim kuramlarını kapsamlı bir şekilde özetler.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
İletişim alanı ile ilgili güncel bilgileri iletişim kuramları ile ilişki kurup açıklar.
|
|
|
|
|
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İletişim alanındaki bilgi ve olguları temel düzeyde tanıdığı hukuk, felsefe, iktisat, siyaset ve sosyoloji gibi sosyal bilimlerin diğer alanları ile ilişkilendirir.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Radyo, televizyon ve sinema endüstrilerinin yapısını ve işleyişini açıklar ve bu bilgileri mesleki hayatında kullanır.
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanında yayımlanmış veri kaynaklarını etkin biçimde kullanarak literatür taraması yapar ve sonuçlarını çalışmalarında kullanır.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Uluslararası medya yapılanmalarını karşılaştırma yaparak analiz eder ve kendi toplumuna uygun olan medya yapılanmasını seçer.
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal olayları, medya pratikleri çerçevesinden analiz ve değerlendirme yapar.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Medya yönetimi ve organizasyonu konusunda edindiği bilgileri, meslek hayatında uygular.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Mesleki uygulamalar ve üretimde herhangi bir problemde bireysel veya ekip olarak çözüm önerileri sunar.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İletişim alanındaki gelişmeleri, alanla ilgili çalışmaları ve kitle iletişim araçlarını takip eder ve edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımla tartışır.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Medyanın ekonomik, siyasi ve sosyolojik boyutlarını eleştirel süzgeçten geçirerek yorumlar.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Evrensel hukuk normlarını tanıyıp, iletişim alanındaki mevcut yapıları iletişim hukuku ve iletişim etiği bağlamında değerlendirir ve bu kazanımları hayat boyu uygular.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanı ile ilgili yabancı dilde kaynak taraması yapar. Dünya sineması, televizyon sektörü ve yeni medya mecralarını takip eder ve ilgili platformlarda tartışır.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Yurtiçi ve yurtdışında gerçekleşen film festivali, medya organizasyonları ve iletişim sempozyumları gibi platformlarda iletişim becerilerini kullanarak sunum yapar.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanıyla ilgili çalışmalarda bilimsel, sosyal ve etik değerleri savunur.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Sinema tarihi, senaryo, kurgu, ses ve görüntü teknikleri bilgilerini kullanır ve kısa veya uzun metraj film aşamalarını tasarlar.
|
|
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
2 |
26 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
12 |
4 |
48 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
6 |
6 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
43 |
0 |
128 |
|
Genel Toplam |
128 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
5,0 |
|