TR EN

SOSYAL HİZMET KURAMLARI I DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SHY243 SOSYAL HİZMET KURAMLARI I 3 4 4 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. İSMET GALİP YOLCUOĞLU
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi YONCA GÜNEŞ YÜCEL ATALAY
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Sosyal hizmetin kuramsal bakış açıları çerçevesinde sosyal hizmet müdahalesinde kullanılan temel teori, kuram ve yaklaşımlara ilişkin bilgilerin ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Sosyal hizmetin genelci anlayışı doğrultusunda geliştirilen temel sosyal hizmet kuramları, mikro düzeyde (bireyle çalışmada) kullanılan kuram ve yaklaşımlar, sosyal hizmet uygulamasında kullanımına ilişkin ilke ve teknikler.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Sosyal Hizmet kuramlarını açıklar.
Mikro düzeyde sosyal hizmet kuramlarını uygular.
Sosyal hizmet kuramlarını sorun alanlarına göre kategorize eder.
Sosyal hizmet kuramlarını uygulama alanlarıyla ilişkilendirir.
Sosyal hizmet kuramları arasındaki benzerlik ve farklılıkları karşılaştırır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Tarama Öğrencilerle tanışma, dersin içeriği ile ilgili genel olarak bilgilendirme ve kaynak tanıtımı Anlatım, tartışma
2 Literatür Tarama Yöntem ve Kuramlara Giriş Anlatım, tartışma
3 Literatür Tarama Psikososyal Kuram, Bağlanma Kuramı Anlatım, tartışma
4 Literatür Tarama Sistem Teorisi Anlatım, tartışma
5 Literatür Tarama Sistem Teorisi ve Uygulama: Vaka Çözümleme Anlatım, tartışma
6 Literatür Tarama Ekolojik Yaklaşım Anlatım, tartışma
7 Literatür Tarama Ekolojik Yaklaşım ve Uygulama: Vaka Çözümleme Anlatım, tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama Güçlendirme Yaklaşımı Anlatım, tartışma
10 Literatür Tarama Kişi Merkezli Yaklaşım Anlatım, tartışma
11 Literatür Tarama Çözüm Odaklı Yaklaşım Anlatım, tartışma
12 Literatür Tarama Görev Merkezli Yaklaşım Anlatım, tartışma
13 Literatür Tarama Vaka Çözümleme Anlatım, tartışma
14 Literatür Tarama Vaka Çözümleme Anlatım, tartışma
15 Literatür Tarama Genel Tekrar Anlatım, tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Barbra Teater, Sosyal Hizmet Kuram ve Yöntemleri, Çev. Ed. Abdullah Karatay, Ankara: Nika, 2016. Bölüm I. Yöntem ve Kuramlara Giriş Bölüm 2. Sistem Kuramı ve Ekolojik Yaklaşım Bölüm 3. Güçler Perspektifi Bölüm 4. Güçlendirme ve Dilin Kullanımı Bölüm 5. Sosyal İnşacılık Bölüm 6. Feminist Teori Bölüm 7 Kişi Merkezli Yaklaşım Bölüm 8 Motivasyonel Görüşme Bölüm 9 Bilişel Davranışçı Terapi Bölüm 10 Çözüm Odaklı Yaklaşım Bölüm 11 Görev Merkezli Sosyal Hizmet Bölüm 12 Kriz Müdahalesi Bölüm 13 Toplumla Çalışma Bölüm 14 Grup Çalışması Neil Thompson, Kuram ve Uygulamada Sosyal Hizmeti Anlamak, Çev., Cankurtaran Öntaş, Ankara: Dipnot Yayınları, 2016. Bölüm 3. Bilgi Temeli Bölüm 4. Beceri Temeli Bölüm 5. Değer Temeli Bölüm 6. İyi Uygulamayı Başarmak Bölüm 7. Engellerle Karşılaşınca Akço-Bilen, Seda. (2019). Çocuk Adalet Sistemi İçerisinde Sosyal Hizmet Uzmanının Rolü. Sosyal Hizmet Dergisi. S.1. s. 66-73. Cesur Ceylan, “Türkiye’de Çocuk Adalet Sistemi (Örnek Vaka İncelemesi),” Sosyal Hizmet ve Öteki Disiplinlerarası Yaklaşım, Haz. Pınar Akkuş, Özgür Başpınar Aktükün, İstanbul: Bağlam Yayınları s. 224-231. Arzu İçağasıoğlu Çoban, Işıl Bulut, Cinsel İstismara Uğramış Ergen Kızlarla Grup Odaklı Sosyal Hizmet Uygulaması, Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2016, 1(1), 80-94. Sema Buz, Feminist Sosyal Hizmet Uygulaması, Toplum ve Sosyal Hizmet, Cilt. 20, Sayı 1., Nisan 2019. Duru, S., Kalaycı, E. (2017). ‘Yaşlı Ayrımcılığının Önlenmesinde Sosyal Hizmet Uzmanının Rolü’. Social Sciences Studies Journal (SSSJournal). 3:7,s. 1394-1399. Gülkan, Melike ve Maide F.Güldüren. (2019). Örnek Kurgusal Vaka Üzerinden Okul Sosyal Hizmeti Yaklaşımı (Yedi Basamaklı Müdahale]. Sosyal Hizmet Dergisi. S.1. s.55-65. Acar Hakan, Arzu İçağasıoğlu- Çoban ve Gonca Polat. (2017). Sosyal HizmetlerdeYanlış Uygulamalar, Etik İhlaller ve Sorunlara İlişkin Bir Araştırma.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyal hizmetler alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
5
2
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyal hizmetler alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
4
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyal hizmetler alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar.
5
2
Sosyal hizmetler ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır.
4
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyal hizmetler alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik eğitim yapar.
4
2
Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
4
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
4
2
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
3
3
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyal hizmet alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
5
2
Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır, ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler.
3
2
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek, ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
4
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
4
2
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
4
3
Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 2 24
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 3 12
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 4 3 12
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 50 0 148
Genel Toplam 148
Toplam İş Yükü / 25.5 5,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0