Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SHY243 | SOSYAL HİZMET KURAMLARI I | 3 | 4 | 4 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İSMET GALİP YOLCUOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi YONCA GÜNEŞ YÜCEL ATALAY |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Sosyal hizmetin kuramsal bakış açıları çerçevesinde sosyal hizmet müdahalesinde kullanılan temel teori, kuram ve yaklaşımlara ilişkin bilgilerin ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Sosyal hizmetin genelci anlayışı doğrultusunda geliştirilen temel sosyal hizmet kuramları, mikro düzeyde (bireyle çalışmada) kullanılan kuram ve yaklaşımlar, sosyal hizmet uygulamasında kullanımına ilişkin ilke ve teknikler. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Sosyal Hizmet kuramlarını açıklar. |
Mikro düzeyde sosyal hizmet kuramlarını uygular. |
Sosyal hizmet kuramlarını sorun alanlarına göre kategorize eder. |
Sosyal hizmet kuramlarını uygulama alanlarıyla ilişkilendirir. |
Sosyal hizmet kuramları arasındaki benzerlik ve farklılıkları karşılaştırır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama | Öğrencilerle tanışma, dersin içeriği ile ilgili genel olarak bilgilendirme ve kaynak tanıtımı | Anlatım, tartışma |
2 | Literatür Tarama | Yöntem ve Kuramlara Giriş | Anlatım, tartışma |
3 | Literatür Tarama | Psikososyal Kuram, Bağlanma Kuramı | Anlatım, tartışma |
4 | Literatür Tarama | Sistem Teorisi | Anlatım, tartışma |
5 | Literatür Tarama | Sistem Teorisi ve Uygulama: Vaka Çözümleme | Anlatım, tartışma |
6 | Literatür Tarama | Ekolojik Yaklaşım | Anlatım, tartışma |
7 | Literatür Tarama | Ekolojik Yaklaşım ve Uygulama: Vaka Çözümleme | Anlatım, tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama | Güçlendirme Yaklaşımı | Anlatım, tartışma |
10 | Literatür Tarama | Kişi Merkezli Yaklaşım | Anlatım, tartışma |
11 | Literatür Tarama | Çözüm Odaklı Yaklaşım | Anlatım, tartışma |
12 | Literatür Tarama | Görev Merkezli Yaklaşım | Anlatım, tartışma |
13 | Literatür Tarama | Vaka Çözümleme | Anlatım, tartışma |
14 | Literatür Tarama | Vaka Çözümleme | Anlatım, tartışma |
15 | Literatür Tarama | Genel Tekrar | Anlatım, tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Barbra Teater, Sosyal Hizmet Kuram ve Yöntemleri, Çev. Ed. Abdullah Karatay, Ankara: Nika, 2016. Bölüm I. Yöntem ve Kuramlara Giriş Bölüm 2. Sistem Kuramı ve Ekolojik Yaklaşım Bölüm 3. Güçler Perspektifi Bölüm 4. Güçlendirme ve Dilin Kullanımı Bölüm 5. Sosyal İnşacılık Bölüm 6. Feminist Teori Bölüm 7 Kişi Merkezli Yaklaşım Bölüm 8 Motivasyonel Görüşme Bölüm 9 Bilişel Davranışçı Terapi Bölüm 10 Çözüm Odaklı Yaklaşım Bölüm 11 Görev Merkezli Sosyal Hizmet Bölüm 12 Kriz Müdahalesi Bölüm 13 Toplumla Çalışma Bölüm 14 Grup Çalışması Neil Thompson, Kuram ve Uygulamada Sosyal Hizmeti Anlamak, Çev., Cankurtaran Öntaş, Ankara: Dipnot Yayınları, 2016. Bölüm 3. Bilgi Temeli Bölüm 4. Beceri Temeli Bölüm 5. Değer Temeli Bölüm 6. İyi Uygulamayı Başarmak Bölüm 7. Engellerle Karşılaşınca Akço-Bilen, Seda. (2019). Çocuk Adalet Sistemi İçerisinde Sosyal Hizmet Uzmanının Rolü. Sosyal Hizmet Dergisi. S.1. s. 66-73. Cesur Ceylan, “Türkiye’de Çocuk Adalet Sistemi (Örnek Vaka İncelemesi),” Sosyal Hizmet ve Öteki Disiplinlerarası Yaklaşım, Haz. Pınar Akkuş, Özgür Başpınar Aktükün, İstanbul: Bağlam Yayınları s. 224-231. Arzu İçağasıoğlu Çoban, Işıl Bulut, Cinsel İstismara Uğramış Ergen Kızlarla Grup Odaklı Sosyal Hizmet Uygulaması, Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2016, 1(1), 80-94. Sema Buz, Feminist Sosyal Hizmet Uygulaması, Toplum ve Sosyal Hizmet, Cilt. 20, Sayı 1., Nisan 2019. Duru, S., Kalaycı, E. (2017). ‘Yaşlı Ayrımcılığının Önlenmesinde Sosyal Hizmet Uzmanının Rolü’. Social Sciences Studies Journal (SSSJournal). 3:7,s. 1394-1399. Gülkan, Melike ve Maide F.Güldüren. (2019). Örnek Kurgusal Vaka Üzerinden Okul Sosyal Hizmeti Yaklaşımı (Yedi Basamaklı Müdahale]. Sosyal Hizmet Dergisi. S.1. s.55-65. Acar Hakan, Arzu İçağasıoğlu- Çoban ve Gonca Polat. (2017). Sosyal HizmetlerdeYanlış Uygulamalar, Etik İhlaller ve Sorunlara İlişkin Bir Araştırma. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyal hizmetler alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
5 | |||||
2 |
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyal hizmetler alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyal hizmetler alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar.
|
5 | |||||
2 |
Sosyal hizmetler ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyal hizmetler alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik eğitim yapar.
|
4 | |||||
2 |
Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
4 | |||||
2 |
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
3 | |||||
3 |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyal hizmet alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
5 | |||||
2 |
Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır, ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler.
|
3 | |||||
2 |
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek, ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
4 | |||||
2 |
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
|
4 | |||||
3 |
Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 2 | 24 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 3 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 4 | 3 | 12 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 50 | 0 | 148 |
Genel Toplam | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |