TR EN

REKREASYON VE ÇEVRE DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
RKY330 REKREASYON VE ÇEVRE 6 2 2 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUSTAFA CAN KOÇ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi RABİA ÖZCAN KAYACI
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; öğrencilere spor ve rekreasyon etkinliklerinin çevresel etkilerini anlama ve bu etkileri yönetme becerilerini kazandırmaktır. Ayrıca, insan aktivitelerinin çevresel sürdürülebilirlik üzerindeki etkilerini değerlendirmek ve çevre dostu spor ve rekreasyon uygulamalarını teşvik etmek de bu dersin amaçları arasında yer alır.
İçerik: Dersin içeriği; Rekreasyon ve Çevre Kavramları: Ders, rekreasyon ve çevre kavramlarının tanıtılmasıyla başlar. Rekreasyonun ne olduğu, çevrenin ne anlama geldiği ve bu iki kavramın sporla nasıl ilişkilendirildiği açıklanır. Çevresel Etkilerin İncelenmesi: Ders, spor ve rekreasyon etkinliklerinin çevreye olan etkilerini detaylı bir şekilde inceler. Bu etkiler arasında su kullanımı, enerji tüketimi, atık yönetimi, doğal alanların korunması gibi konular yer alır. Sürdürülebilirlik ve Yeşil Spor: Sürdürülebilirlik kavramı, dersin önemli bir parçasını oluşturur. Yeşil sporun teşvik edilmesi, sürdürülebilir malzemelerin kullanımı ve enerji verimliliği gibi konular ele alınır. Çevre Bilinci Geliştirme: Ders, öğrencilere çevre bilinci geliştirme yollarını öğretir. Bu, doğal alanların korunması, çevresel sorunlara duyarlılık ve çözüm odaklı yaklaşımları içerir. Örnekler ve İyi Uygulamalar: Ders içeriği, çeşitli spor organizasyonları, kulüpler ve etkinliklerden örnekler sunar. Bu örnekler, çevre dostu spor uygulamalarını ve başarılı projeleri tanıtmak amacıyla kullanılır. Proje ve Araştırma Çalışmaları: Öğrenciler genellikle çevre dostu spor ve rekreasyon projeleri geliştirir veya mevcut projeleri analiz eder. Bu, öğrencilerin teorik bilgilerini pratik uygulamalara dönüştürmelerine olanak tanır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Rekreasyon ve çevre kavramlarını açıklar.
Çevrenin etkilerini tanır.
Çevre dostu proje geliştirmeyi açıklar.
İletişim becerilerini geliştirir.
Takım çalışmasını ve işbirliği yeteneğini kazanır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Ders tanıtımı, amacı, literatür tanıtımı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması
2 - Çevre ve ekoloji bilimi, rekreasyon, spor Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması
3 Literatür tarama Spor ve çevre ilişkisi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması
4 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Spor tesislerinin çevre üzerindeki etkileri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması
5 Literatür tarama Çeşitli spor branşlarının çevresel yönleri ve çevreye etkileri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması
6 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Temel çevre sorunları ve rekreasyon Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması
7 Literatür tarama Kentleşme, çevre ve rekreasyon Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama Çevrebiliminde araştırmalar ve rekreasyon ile ilişkisi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması
10 Literatür tarama Yeşil spor ve sürdürülebilirlik Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması
11 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Çevre bilinci ve farkındalık Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması
12 Literatür tarama Çevre dostu spor ve rekreasyon projeleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması
13 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Doğa ve açık hava etkinliklerinde çevre sorumluluğu Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması
14 Literatür tarama Çevre dostu rekreatif etkinliklerin planlanması Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması
15 Görsel ve yazılı kaynak tarama Sınav öncesi genel tekrar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

IOC-The Internatıonal Olympıc Commıttee. (2008). IOC Spor, Çevre ve Sürdürülebilir Gelişme Rehberi. Çeviren: TMOK
Chernushenko, D., Van Der Kamp, A. and Stubbs, D. (2001). Sustainable Sport Management: Running and Environmentally Socially and Economically Responsible Organization. Canada, Ontorio: Green & Gold Inc.
Kahraman N. ve Türkay, O. (2011), Turizm ve Çevre, Detay Yayınları. Ankara.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon alanına ait kavramları tanımlar.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon liderliği mesleğine ilişkin; program geliştirme, planlama, yürütme ve değerlendirme konularına ilişkin edindiği bilgi birikimi ile serbest zaman faaliyetlerinin organizasyonu ve işleyişini tartışır.
4
2
Rekreasyon alanına ilişkin kavramlar ile fiziksel ve zihinsel gelişime ait kuramları ilişkilendirir.
3
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyo demografik ve sosyo kültürel özellikleri dikkate alarak, bireyin ve grupların ihtiyaçlarına yönelik serbest zaman faaliyetlerini belirler.
3
2
Rekreasyon alanındaki güncel faaliyetlerin planlama, uygulama ve sonuçlarına ait verileri bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak analiz eder.
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bireyin ve grupların yaşam kalitesini arttırmak amacıyla uygulanan serbest zaman faaliyetlerinde ihtiyaç duyulan uygulama alanını, ekipmanları, teknolojik yazılımları, yazılı materyalleri ve insan kaynaklarını verimli bir şekilde kullanır.
4
2
Serbest zaman faaliyetlerine yönelik organizasyonların her aşamasını planlar, yürütür ve uygulamaya ait sonuçlarını değerlendirir.
4
3
Rekreasyon alanı, spor bilimleri ve rekreasyon liderliği mesleğine ilişkin sorunları, sahip olduğu literatür bilgisine dayanarak, eleştirel ve sorgulayıcı bir bakış açısıyla çözümler.
3
4
Bireyin ve grubun sosyo-demografik özelliklerini dikkate alarak ulaşılmak istenen hedeflere yönelik uygun serbest zaman aktivitesini seçer (chose) ve serbest zaman aktivitesinin program içeriğini hazırlar.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşbirliğine dayalı grup çalışmalarında; bilimsel araştırma, proje, etkinlik, sportif ve sosyal serbest zaman faaliyetlerini yönetir (administer) ve süreç içinde karşılaşılabilecek olası sorunları çözümler.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon liderliği uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder.
3
2
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini eleştirel bakış açısıyla sorgular.
2
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
3
2
Ulusal ve uluslararası düzeyde gerçekleştirilen sportif etkinlik, organizasyon ve çalışmalarda; rekreasyon liderliği uygulamalarına ilişkin bilgi ve yetkinliklerini, sahip olduğu sosyal yaşam ve iletişim becerileri ile daha etkin kullanır.
3
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon liderliği mesleği ile toplumsal yaşamda kabul edilmiş etik değerleri açıklar.
3
2
Rekreasyon alanına ait tarihsel gelişim süreci ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; grubun ihtiyaçlarına yönelik serbest zaman aktiviteleri ile ilgili sorunları fark eder ve çözüm teorileri üretmek üzere toplumun sosyal gelişimini analiz eder.
3
3
Rekreasyon liderliği mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli özgün proje, organizasyon ve faaliyetleri düzenler.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 4 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 4 28
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 125
Genel Toplam 125
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0