TR EN

SOSYAL MEDYA VE İNTERNET GAZETECİLİĞİ KRİTİĞİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
MIY216 SOSYAL MEDYA VE İNTERNET GAZETECİLİĞİ KRİTİĞİ 4 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ŞEBNEM GÜRSOY ULUSOY
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; internet gazeteciliğinin doğuşunu, gelişimini, dünyadaki ve Türkiye'deki uygulama biçimini irdelemek ve sosyal medya platformlarında internet gazeteciliği güncel uygulamalarını ortaya koymaktır.
İçerik: Dersin içeriği; dijital devrim ve dönüşüm, internet gazeteciliği ve haber yazım teknikleri, internet gazeteciliği uygulama alanları, sosyal medya platformları gazetecilik uygulamalarıdır

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Dünyada ve Türkiye’de internetin ortaya çıkışını ve gelişimini bilir.
Dijitalleşme ve yöndeşmeyi tanımlayabilir.
Internet haber yazım tekniklerini bilir.
Çevrimiçi haber toplama tekniklerini bilir.
Internet gazeteciliği bağlamında ortaya çıkan gazetecilik türlerini bilir.
Sosyal medyayı tanımlayabilir.
Sosyal medyayı sınıflandırabilir.
Internet haberi yazabilir.
Sosyal medyayı gazetecilik amaçlı kullanabilir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Okuma Dijital devrim ve dönüşümün temelleri Dünyada ve Türkiye’de Internetin Ortaya Çıkışı ve Gelişimi Sunum ve anlatım
2 Okuma Dünyada ve Türkiyede Internet Gazeteciliğinin Ortaya Çıkışı ve Gelişimi Sunum ve anlatım.
3 Okuma Kavramsal olarak Internet Gazeteciliği � Sunum ve anlatım.
4 - Internet Haberi Yazma ve Sunma Teknikleri � Sunum ve anlatım.
5 - Çevrimiçi haber toplama � Sunum ve anlatım Misafir öğretim elemanı katılımı
6 Okuma - araştırma Veri gazeteciliği ve veri görselleştirme � Sunum ve anlatım Misafir öğretim elemanı katılımı
7 Okuma - araştırma Yurttaş gazeteciliği � Sunum ve anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Okuma - araştırma Kitle fonlu gazetecilik � Sunum ve anlatım
10 Okuma - araştırma Dijital Dönüşüm ve gazetecilik için yeni iş modelleri � Sunum ve anlatım
11 Okuma Sosyal medyanın ortaya çıkışı ve gelişimi ve sınıflandırması � SSunum ve anlatım
12 Okuma - araştırma Bloglar ve Blog haberciliği � Sunum ve anlatım
13 Okuma - araştırma Haber mecrası olarak Twitter ve Twitter Gazeteciliği � Sunum ve anlatım
14 Okuma - araştırma Facebook ve Habercilik Amaçlı Kullanımı � Sunum ve anlatım
15 Okuma - araştırma Haber mecrası olarak Youtube ve Instagram � Sunum ve anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Kara, T. ve Özgen, E. (Ed.). (2012) Sosyal Medya Akademi. Beta Yayınevi. İstanbul.
Hülür Himmet, Cem Yaşın (ed.) (2017). Yeni Medya Geleceğin Gazeteciliği, Ankara: Ütopya Yayınevi.
Saka Erkan, Vehbi Görgülü, Anıl Sayan (2017). Dijitalleşen Gazetecilik İçin Yeni İş Modelleri, İstanbul: Taş Mektep Yayınları.
Yedig Serhan, Haşim Akman (2002). İnternet Çağında Gazetecilik, İstanbul: Metis Yayınları.
Alankuş Sevda (2005). Yeni İletişim Teknolojileri ve Medya (ikinci baskı), İstanbul: IPS İletişin Vakfı Yayınları.
Aslan Kemal (2008). Değişen Teknolojiler ve Habercilikte İstihbarat, İstanbul :Anahtar Kitaplar.
Yamamoto Telli Gonca, Özgür Karamanlı Şekeroğlu (2020). Sosyal Medya ve Blog (ikinci baskı), İstanbul: Kriter Yayınevi.
Ayten Adem (2016). “Türkiye’de Internet Gazeteciliğinin Ortaya Çıkışı ve Gelişimi”, Ananevi Mediadan Internet Mediaya Doğru: Problemler, Çağırışlar, Bakü; BDU Jurnalistika Elmi Tedqiqat Laboratoriyası Neşrleri Seriyası.
Ayten Adem (2014). “Yöndeşme ve Gazetecilik”, Yeni Medya Üzerine...Yeni İletişim Teknolojileri, Konya: Literatürk Academia.
Kalsın Berrin (ed.) (2017). Tüm Boyutlarıyla Internet Haberciliği, Ankara: Gece Kitaplığı.
MEGEP (2011). Internet Haberciliği, Ankara.
Çetinkaya Aysel (2018). İçerik Üretiminden Reklama Çevrimiçi Gazetecilik, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
İnce Mustafa (2018). Haber Edinme Aracı Olarak Internet ve Internet Haberciliği, Konya: Eğitim Kitabevi.
Duman Kenan (ed) (2018). İnternet Haberciliği: Kuram, Uygulama ve Eleştiri, İstanbul: Beta Basım Yayın Dağıtım
Narin Bilge (2017). Gazetecilik 2.0 İnternet Gazeteciliğinde Hipermetinsellik, Ankara: Gece Kitaplığı.
Şahin Muzaffer, Aydoğdu Adalet Görgülü (2019). “Twitter Gazeteciliği Çalışmaları”, Bilgi, Doğruluk ve Twitter, Ankara: 2019

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanla ilgili temel kavramları belirler ve bu alana ilişkin kavramları tasvir eder.
4
2
Alana yönelik içerikler hakkında bilgi verir ve kuramsal çerçeveye hakimiyet sağlar.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medya ve İletişim alanına ilişkin konular üzerine tartışır.
4
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bu bölümden mezun olunca öğrenci Medya ve İletişim alanındaki kavramlar, konular ve teknikler arasında bağlantı kurar.
5
2
Alana ilişkin sorunların çözümleri üzerine tartışır.
4
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yeni Medya ve İletişim alanındaki teknikleri ve çözümleri medya sektöründe karşılaştığı sorunlara uygular.
5
2
Yeni Medya ve İletişim alanındaki akademik ve sektörel sorunlar için var olan çözümleri güncel ihtiyaçlara yönelik olarak değiştirir.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yeni Medya ve İletişim alanı ile ilgili bağımsız çalışma yöntemlerini uygular.
3
2
Kendi alanı ile ilgili ekip çalışmalarını yönetir.
3
3
Disiplinler arası farklı methodlarla, kendi alanı arasında bağlantı kurar.
2
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yeni Medya ve İletişim alanındaki kavram ve tekniklerin güncel olup olmadığını karşılaştırır ve bu kavram ve tekniklerin uygulanabilir olup olmadığını analiz eder.
4
2
Alanındaki literatürü özetler.
2
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yeni Medya ve İletişim alanının diğer temsilcileri için metot ve çözümler üretir.
2
2
Alanında grup çalışmaları organize eder.
2
3
Alanı ile ilgili kişilerarası tartışmalarda düşüncelerini açıklar.
3
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili yeni bilgi ve teknikler üretir.
5
2
Alanında meydana gelecek gelişmeleri ve sorunları tahmin eder.
5
3
Yeni Medya ve İletişim alanı ile ilgili araştırma sonuçlarını test eder.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 7 3 21
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 1 20 20
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 20 20
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 1 1 1
Kısa Sınav Hazırlığı 1 5 5
TOPLAM 42 0 149
Genel Toplam 149
Toplam İş Yükü / 25.5 5,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0