TR EN

PUBLIC RELATIONS PRACTICES AND CASE STUDIES PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HIT208 PUBLIC RELATIONS PRACTICES AND CASE STUDIES 4 4 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. SARP BAĞCAN
Instructor(s) of the Course Unit Doç.Dr. SARP BAĞCAN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Öğrencilerin yaşanmakta olan veya geçmişte yaşanmış olaylar yardımıyla halkla ilişkiler uygulama ve kampanyalarını analiz edebilmeleri amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Ders; özel şirketler, sendikalar, belediyeler, sivil toplum örgütleri, hastaneler, medya ve kamu kuruluşlarının uygulamalarının analizi; geçmiş halkla ilişkiler uygulamalarındaki doğruların ve yanlışların tartışılması; stratejik planlamanın öneminin açıklanması; halkla ilişkilerin etkileşim içinde olduğu alanların kampanyalarda kullanımının örneklenmesi gibi konuları içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Halkla ilişkiler uygulama adımlarının tamamını eksiksiz olarak listeleme
Örnek olaylar üzerinden halkla ilişkiler kampanyalarının medya ile bağlantısını anlatma
Halkla ilişkiler uygulamalarındaki basamakları listeleme
Halkla ilişkiler tarihindeki önemli örnek uygulamalara bakarak uygulamaların etkinliğini özetleme
Bir örnek olay üzerinden halkla ilişkiler kampanyalarında hedef kitlenin önemini açıklama
Örnek olaylar üzerinden stratejik planlamanın önemini açıklama
Halkla ilişkiler kampanyalarının sahip olması gereken özelliklerden en az 3’ünü listeleme
Örnek olaylar üzerinden halkla ilişkiler kampanyalarındaki eksiklikleri analiz etme

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür taraması, Bireysel Araştırma Halkla İlişkiler Ve Genel Hatlarıyla Uygulama Alanları Anlatım,Tartışma
2 Literatür taraması, Bireysel Araştırma Halkla İlişkiler Modelleri, Kurum İçi ve Dışı İletişim Anlatım,Tartışma
3 Literatür taraması, Bireysel Araştırma Stratejik İletişim Yönetimi Anlatım,Tartışma
4 Literatür taraması, Bireysel Araştırma Sistemde Merkezi Unsur Olarak Ajans Anlatım,Tartışma
5 Literatür taraması, Bireysel Araştırma Ajanslarda İş Yapış Teknikleri ve Müşteri Profilleri Anlatım,Tartışma
6 Literatür taraması, Bireysel Araştırma Pazarlama Halkla İlişkileri Anlatım,Tartışma, Örnek Olay
7 Literatür taraması, Bireysel Araştırma Genel Tekrar Anlatım,Tartışma, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür taraması, Bireysel Araştırma Etkinlik Kavramı ve Etkinlik Türleri Anlatım,Tartışma
10 Literatür taraması, Bireysel Araştırma Etkinlik Planlama, Uygulama Anlatım,Tartışma, Örnek Olay
11 Literatür taraması, Bireysel Araştırma Etkinlik Planlama, Uygulama ve Değerlendirme Anlatım,Tartışma, Örnek Olay
12 Literatür taraması Örnek inceleme Planlamada Medya İlişkileri Anlatım,Tartışma
13 Literatür taraması, Bireysel Araştırma Protokol ve Yönetimi Anlatım,Tartışma
14 Literatür taraması, Bireysel Araştırma Örnek İncelemeleri Anlatım,Tartışma, Örnek Olay
15 Literatür taraması, Bireysel Araştırma Genel Tekrar Anlatım,Tartışma, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Yılmaz R.A. (2010). Halkla İlişkiler Uygulamaları ve Örnek Olaylar. Eskişehir: Açıköğretim Üniversitesi Yayınları
Pakson, A. Ç. (1999). Türkiye’de Halkla İlişkiler Uygulamaları. ROTA Yayınları
Aydede, C. (2005). Halkla Ilişkiler Uygulamalari ve Örnek Olaylar. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları
Seitel, F. P. (2016). Halkla İlişkiler Uygulaması. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
Center, A. H., Jackson, P., Smith, S., Stansberry, F. R. (2008). Public relations practices: Managerial case studies and problems. Pearson Prentice Hall.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
4
2
List the main features of communication in items.
4
3
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
3
2
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
0
3
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
1
2
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
5
2
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
2
3
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.
1

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use communication techniques in the right place, environment and time.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 11 2 22
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 3 10 30
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 9 9
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 46 0 153
Total Workload of the Course Unit 153
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0