Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SMP226 | HALK SAĞLIĞI | 3 | 2 | 2 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. EBRU CENGİZ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi GÜLSEREN POLAT-Öğr.Gör. NAZİFE KOÇ ATICI |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu ders ile halk sağlığı yaklaşımını, önemli çalışma alanlarını değerlendirmek ve sağlık sorunlarına halk sağlığı bakış açısı getirebilmek amaçlar. |
İçerik: | Bu derste; sağlık, hastalık kavramlarının tanımlanması, Bilimdeki gelişmeler ve sağlık hizmetleri, Bulaşıcı hastalıkların kontrolü, Ana sağlığı ve aile planlaması, Çocuk sağlığı, Adölesan ve okul sağlığı, yaşlılık sorunları, Toplum beslenmesi, Çevre sağlığının toplum sağlığı açısından önemi, İş sağlığı, Sağlık yönetimi konuları değerlendirir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Epidemiyoloji,demografi,biyoistatistik kavramlarını kullanır ve bu bilgilerle sağlık göstergelerini takip eder. |
Toplumun öncelikli sağlık sorunlarının belirlenmesi ve temel sağlık hizmetleri sunulması kültürünü benimser. |
Ana ve çocuk sağlığına yönelik bakım hizmetlerinin örgütlenmesi yürütülmesi ve değerlendirilmesinde görev tanımına uygun olarak faaliyetlere hizmet eder. |
Toplum sağlığı, iş sağlığı ve iş güvenliği ve toplum ruh sağlığı hizmetlerine yönelik uygulama sistemlerinin planlanmasında çalışma arkadaşları ile işbirliği yapar. |
Toplumda beslenme sorunları ve beslenmenin iyileştirilmesi konularını içselleştirir. |
Çocuk ve genç sağlığı sorunlarını çözmede motivasyonu artar, elindeki kaynakları kullanır. |
Bulaşıcı olan /olmayan önemli hastalıkların yaratacağı toplumsal problemlere duyarlılığı artar. Kendisinin, ailesinin, yakın çevresinini sağlığını koruma faaliyetlerine hizmet eder. |
Yaşlı sağlığı sorunlarını kültür değerlerine uygun düşünebilir, çözümleyici faaliyetlerin planlanmasına katılır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Farklı kaynaklardan bireysel araştırma | Dersin tanıtılması, dersin içeriği ve ders hakkında bilgilendirme.Halk Sağlığı genel kavramları, genel amaçları ve işlevler | İnteraktif tekniklerle sunum |
2 | Farklı kaynaklardan bireysel araştırma | Temel Sağlık Hizmetleri ve Ülkemizin sağlık örgütlenmesi | İnteraktif tekniklerle sunum |
3 | Farklı kaynaklardan bireysel araştırma | Türkiye’nin Genel Sağlık Sorunları ve sağlık göstergeler | İnteraktif tekniklerle sunum |
4 | Farklı kaynaklardan bireysel araştırma | Dünyada ve Ülkemizde Kadının Sağlık Durumu, sorunları | İnteraktif tekniklerle sunum |
5 | Farklı kaynaklardan bireysel araştırma | Üreme Sağlığı ve aile planlaması | İnteraktif tekniklerle sunum |
6 | Farklı kaynaklardan bireysel araştırma | Aile Sağlığı | İnteraktif tekniklerle sunum |
7 | Farklı kaynaklardan bireysel araştırma | Çocuk ve genç sağlığı | İnteraktif tekniklerle sunum |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Farklı kaynaklardan bireysel araştırma | Yaşlı sağlığı ve sorunları | İnteraktif tekniklerle sunum |
10 | Farklı kaynaklardan bireysel araştırma | Epidemiyoloji ve halk sağlığı | İnteraktif tekniklerle sunum |
11 | Farklı kaynaklardan bireysel araştırma | Bulaşıcı hastalıklar, Önlem ve Bağışıklanma | İnteraktif tekniklerle sunum |
12 | Farklı kaynaklardan bireysel araştırma | Kronik Hastalıklar | İnteraktif tekniklerle sunum |
13 | Farklı kaynaklardan bireysel araştırma | Kronik Hastalıklar, Kanser | İnteraktif tekniklerle sunum |
14 | Farklı kaynaklardan bireysel araştırma | İş ve işçi sağlığı, meslek hastalıkları | İnteraktif tekniklerle sunum |
15 | Farklı kaynaklardan bireysel araştırma | Dünyada ve Ülkemizde Çevre Sağlığı Sorunları | İnteraktif tekniklerle sunum |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Güler, Ç., Akın L.(2006).Halk Sağlığı (Temel Bilgeler) Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara |
Piyal, B.(2011).Halk Sağlığı ANKARA ÜNİVERSİTESİ UZAKTAN EĞİTİM YAYINLARI.1. Baskı |
Ridde,V.(2007).Reducing social inequalities in health: public health, community health or health promotion. IUHPE - Promotion & Education Vol XIV, No 2, p: 63-67 |
Eren, N., Öztek, Z.(2006).Halk Sağlığının Gelişmesi. Halk Sağlığı Temel Bilgiler,(Edt)Güler Ç, Akın L. Hacettepe Üniversitesi Yayınları |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık ve Sağlık hizmetleri ile ilgili konularda yeterli bilgi düzeyine sahiptir.
|
5 | |||||
2 |
Sağlık muhasebesi ve sağlık maliyet yönetimi uygulaması yapılır.
|
4 | |||||
3 |
Sağlık mevzuatı,sağlık yönetimi,tıbbi terminoloji,sağlık kurumlarında kaynak planlaması,sağlık hizmetleri pazarlaması,tıbbi terminoloji ve sağlık mevzuatı donanımına sahiptir.
|
4 | |||||
4 |
Hastane otomasyon yöntemleri kullanılır.
|
5 | |||||
5 |
Sağlık sektörü ile ilgili bilgileri güncel tutar.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık sektöründe karşılaşılan sorunlar hakkında bilgi sahibidir.
|
5 | |||||
2 |
Sağlık sektöründe karşılaşılan sorunlara çözümler üretir.
|
5 | |||||
3 |
Sağlık kurallarını bilir ve sağlık kurallarına göre hazırlanır.
|
5 | |||||
4 |
Hastane yönetimi ile ilgili karar alabilecek bilgiye sahiptir.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık muhasebesi ve maliyeti hesaplarını yapar.
|
4 | |||||
2 |
Sağlık hizmetlerinde görev ve mesuliyet alır.
|
4 | |||||
3 |
Hastane otomasyon yöntemlerini kullanır.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık sistemlerinin sorunlarını bilir sorunlara yönelik çözümler üretir.
|
5 | |||||
2 |
Sağlık kurumlarında, hasta kabul, , randevu, vezne, insan kaynakları, kalite birim,danışma faaliyetlerini yerine getirir.
|
5 | |||||
3 |
Sağlık hizmeti üreten,sunan işletmelerde görev alır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Takım çalışması olan birimlerde etkin biçimde çalışır.
|
4 | |||||
2 |
Yüklendiği sorumluluğu başarılı ve hızlı biçimde yerine getirir.
|
4 | |||||
3 |
Sağlık alanını ve alanın risklerini bilerek bağımsız kararlar alır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık kurumlarının bağlı olduğu resmi kurumları bilir.
|
5 | |||||
2 |
Sağlık kurumları ile ilgili güncel olayları takip eder.
|
4 | |||||
3 |
Sağlık kurumları işletmeciliği ile ilgili eğitim programlarını takip eder,sağlık kurumları ile ilgili gerekli olan bilgi kaynaklarına ulaşır.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hasta ve hekim arasında iletişim sağlar.
|
5 | |||||
2 |
Hasta gizliliği konusunda yetkindir.
|
5 | |||||
3 |
Hasta ve hasta yakınları ile iletişim kurar.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık sektörüne has terminoloji bilgisine sahiptir.
|
5 | |||||
2 |
Sağlık kurumları yönetimi,sağlık yönetimi konularında yetkin bilgiye sahip olması gerektiğini bilir.
|
4 | |||||
3 |
Sağlık sektörünü iyi bilerek stratejik kararlar verir.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 78 |
Genel Toplam | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 3,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 3,0 |