Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BEY241 | BESLENME EĞİTİMİ VE DANIŞMANLIĞI | 3 | 2 | 2 | 2 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. MÜNEVVER GAYE AYBEY |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Beslenme eğitimi ve danışmanlığı konusunda temel bilgi, beceri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Eğitimin tanımı ve önemi, öğrenme kuramları, öğretim ilke ve yöntemleri, öğretim stratejileri beslenme eğitiminin önemi besin seçimine etki eden etmenler tüketicilerin bilgi, tutum ve davranışlarının düzeltilmesi beslenme eğitimi programı geliştirme ve değerlendirme beslenme eğitimi materyalleri ve materyal hazırlama çocuklarda ve yetişkinlerde beslenme eğitimi beslenme eğitiminde mobil/web tabanlı teknolojiler ve uzaktan eğitim iletişim ve danışmanlık okuryazarlık ve beslenme okuryazarlığı beslenme eğitimine ilişkin örnek eğitim programı geliştirme |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Beslenme eğitimin tanımı ve önemi ile beslenme eğitiminin gerekliliğini anlatır. |
Besin seçimine etki eden etmenleri sıralar. |
İletişim ve danışmanlık ilişkisini yorumlar. |
Tüketicilerin bilgi, tutum ve davranışlarının düzeltilmesini açıklar. |
Sağlıklı davranış değişiminin aşamaları ve süreçlerini anlatır. |
Öğrenme kuramlarını anlatır. |
Öğrenmenin nasıl planlanması gerektiğini anlatır. |
Öğrenmenin nasıl uygulanması ve değerlendirilmesini gerektiğini anlatır. |
Çocuklarda beslenme eğitimini açıklar. |
Yetişkinlerde beslenme eğitimini açıklar. |
Beslenme eğitiminde mobil/web tabanlı teknolojiler ve uzaktan eğitimi özetler. |
Beslenme eğitimi etkinlik örneklerini inceler. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma | Beslenme eğitimi nedir? Neden gereklidir? | Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, grup çalışması |
2 | Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma | Besin Seçimine Etki Eden Faktörler | Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, grup çalışması |
3 | Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma | İletişim ve Danışmanlık | Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, grup çalışması |
4 | Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma | Tüketicilerin bilgi, tutum ve davranışlarının düzeltilmesi | Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, grup çalışması |
5 | Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma | Sağlıklı davranış değişiminin aşamaları ve süreçleri 1 | Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, grup çalışması |
6 | Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma | Sağlıklı davranış değişiminin aşamaları ve süreçleri 2 | Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, grup çalışması |
7 | Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma | Öğrenme kuramları | Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, grup çalışması |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma | Öğrenmenin planlanması | Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, grup çalışması |
10 | Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma | Öğrenmenin uygulanması ve değerlendirilmesi | Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, grup çalışması |
11 | Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma | Çocuklarda Beslenme Eğitimi | Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, grup çalışması |
12 | Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma | Yetişkinlerde Beslenme Eğitimi | Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, grup çalışması |
13 | Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma | Beslenme Eğitiminde Mobil/Web Tabanlı Teknolojiler ve Uzaktan Eğitim | Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, grup çalışması |
14 | Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma | Beslenme Eğitimine İlişkin Örnek Eğitim Programı Geliştirme | Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, grup çalışması |
15 | Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma | Beslenme Eğitimine İlişkin Örnek Eğitim Programı Geliştirme | Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, grup çalışması |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Şanlıer N, Akdevelioğlu Y (2019). Beslenme Eğitimi. Hedef Yayıncılık, Ankara. |
Kutluay Merdol, T. (2012). Beslenme Eğitimi ve Danışmanlığı. Ankara. Klasmat Yayıncılık. Erişim Adresi: https://sbu.saglik.gov.tr/Ekutuphane/kitaplar/A%2015.pdf |
Baysal, A. (2018). Diyet El Kitabı. Hatiboğlu Yayınevi, Ankara. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Özellikle insan, çevre ve besin arasındaki ilişkiyi inceleyen, Beslenme ve Diyetetik uygulama biliminin temelini oluşturan tüm disiplinler ile ilgili bilgiyi değerlendirir.
|
5 | |||||
2 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki güncel bilgi ve uygulamaları tanımlar.
|
3 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanında bilgi edinme ve bilgi verme sürecinde güncel teknolojik kaynakları kullanır.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenmeyle ilintili genel sağlık sorunlarını belirler.
|
4 | |||||
2 |
Beslenme ve Diyetetik uygulamalarını, bu alandaki bilgi birikimini kullanarak açıklar.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki bilgilerin kullanımında yasal ve etik ilkeleri uygular.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki bilgi ve becerileri uygular.
|
3 | |||||
2 |
Diyetisyenlik mesleğini etkileyen plan, politika, yasa, yönetmelik ve mevzuatları takip eder.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yeterli düzeyde yabancı dil bilgisi ile Beslenme ve Diyetetik alanında yeni gelişmeleri takip eder.
|
2 | |||||
2 |
Bireyler arası yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Üretim-tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirir.
|
0 | |||||
2 |
Danışanların sağlık, sosyal ve çevre durumları ile ilgili sorunlarına cevap verir.
|
3 | |||||
3 |
Danışanların beslenme durumlarını değerlendirir.
|
3 | |||||
4 |
Danışanların klinik bulgularını beslenme açısından yorumlar.
|
3 | |||||
5 |
Danışana özgü beslenme tedavileri planlar.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 1 | 12 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 12 | 1 | 12 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 40 | 0 | 56 |
Genel Toplam | 56 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 2,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 2,0 |