Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BEY244 | ANNE VE ÇOCUK BESLENMESİ | 4 | 4 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. MÜNEVVER GAYE AYBEY |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Gebelik ve emziklilik dönemindeki fizyolojik değişiklikler, beslenme gereksinimlerine uygun diyet programlarının oluşturulması, bebek ve çocukların gelişim dönemlerine ve yaş gruplarına göre enerji ve besin ögesi gereksinimleri, beslenme ile ilgili sorunları, çözüm önerileri ve diyet tedavisine ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Dünyada ve Türkiye’de anne ve çocuk beslenmesinin önemi, gebelik öncesi dönemde beslenme, gebelik ve emziklilik döneminde oluşan fizyolojik değişiklikler, beslenme gereksinmeleri hesaplanması ve beslenme planlaması, 0-1 yaş bebek beslenmesi, anne sütü, tamamlayıcı beslenme ve bebek formülaları, oyun çağı, okul öncesi , okul çağı ve adölesan dönemin özellikleri, enerji ve besin ögesi gereksinimleri, beslenme ile ilgili sorunları, çözüm önerileri ve diyet tedavisi. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Dönemlerine göre çocukların beslenme sorunlarını tanımlar. |
Dönemlerine göre gebelik ve beslenme ilişkisini yorumlar. |
Gebelik-emziklilik döneminde besin ögesi gereksinimleri hesaplar. |
Farklı yaş gruplarındaki çocuklarda besin ögesi gereksinimleri hesaplar. |
Gebelik-emziklilik dönemi için beslenme önerilerini özetler. |
Gebelik-emziklilik dönemi için gereksinimlerine uygun beslenme programı düzenler. |
Farklı yaş gruplarındaki çocuklarda beslenme sorunlarına yönelik çözüm önerilerini özetler. |
Farklı yaş gruplarındaki çocuklarda gereksinimlere uygun beslenme tedavisi düzenler. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama/Web tabanlı araştırma | Dünyada ve Türkiye'de anne ve çocuk beslenmesinin önemi ve çocuklarda büyümenin izlenmesi | Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme |
2 | Literatür tarama/Web tabanlı araştırma | Gebelik fizyolojisi ve beslenme ilkeleri | Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme |
3 | Literatür tarama/Web tabanlı araştırma | Gebelik dönemi beslenme planlaması | Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme |
4 | Literatür tarama/Web tabanlı araştırma | Emziklilik fizyolojisi ve beslenme ilkeleri | Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme |
5 | Literatür tarama/Web tabanlı araştırma | Emziklilik dönemi beslenme planlaması | Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme |
6 | Literatür tarama/Web tabanlı araştırma | 0-1 Y-yaş beslenme ilkeleri ve anne sütünün önemi | Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme |
7 | Literatür tarama/Web tabanlı araştırma | 0-1 yaş dönemi beslenme planlaması | Sunum/Anlatım/Örnek olay yöntemi/Probleme dayalı öğrenme |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama/Web tabanlı araştırma | Okul öncesi dönemi beslenme ilkeleri | Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme |
10 | Literatür tarama/Web tabanlı araştırma | Okul öncesi dönemi beslenme planlaması | Sunum/Anlatım/Örnek olay yöntemi/Probleme dayalı öğrenme |
11 | Literatür tarama/Web tabanlı araştırma | Okul çağı dönemi beslenme ilkeleri | Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme |
12 | Literatür tarama/Web tabanlı araştırma | Okul çağı dönemi beslenme planlaması | Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme |
13 | Literatür tarama/Web tabanlı araştırma | Adölesan dönemi beslenme ilkeleri | Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme |
14 | Literatür tarama/Web tabanlı araştırma | Adölesan dönemi beslenme planlaması | Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme |
15 | Literatür tarama/Web tabanlı araştırma | Vaka örnekleri | Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Şanlıer N. (2019). Vakalarla Öğreniyorum: Çocuk Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi-1. 1. Baskı:Ankara. Hedef Yayıncılık. |
Şanlıer N. (2019). Vakalarla Öğreniyorum: Çocuk Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi-2. 1. Baskı:Ankara. Hedef Yayıncılık. |
Köksal G., Gökmen H. (2000). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi. Hatiboğlu Yayınevi. |
Suskind D, Lenssen Polly. (2014). Pediyatrik Beslenme El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevi. |
Köksal G. (2016). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi. 5.Baskı: Ankara. Hatiboğlu Yayınları. |
Gökçay, G, Garipağaoğlu, M. (2002). Çocukluk ve Ergenlik Döneminde Beslenme. İstanbul. Saga yayınları. |
Arlı M, Şanlıer N, Küçükkömürler S, Yaman M. (2017). Anne ve Çocuk Beslenmesi. Ankara. Pegem Akademi. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Özellikle insan, çevre ve besin arasındaki ilişkiyi inceleyen, Beslenme ve Diyetetik uygulama biliminin temelini oluşturan tüm disiplinler ile ilgili bilgiyi değerlendirir.
|
5 | |||||
2 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki güncel bilgi ve uygulamaları tanımlar.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanında bilgi edinme ve bilgi verme sürecinde güncel teknolojik kaynakları kullanır.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenmeyle ilintili genel sağlık sorunlarını belirler.
|
4 | |||||
2 |
Beslenme ve Diyetetik uygulamalarını, bu alandaki bilgi birikimini kullanarak açıklar.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki bilgilerin kullanımında yasal ve etik ilkeleri uygular.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki bilgi ve becerileri uygular.
|
5 | |||||
2 |
Diyetisyenlik mesleğini etkileyen plan, politika, yasa, yönetmelik ve mevzuatları takip eder.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yeterli düzeyde yabancı dil bilgisi ile Beslenme ve Diyetetik alanında yeni gelişmeleri takip eder.
|
5 | |||||
2 |
Bireyler arası yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Üretim-tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirir.
|
3 | |||||
2 |
Danışanların sağlık, sosyal ve çevre durumları ile ilgili sorunlarına cevap verir.
|
5 | |||||
3 |
Danışanların beslenme durumlarını değerlendirir.
|
5 | |||||
4 |
Danışanların klinik bulgularını beslenme açısından yorumlar.
|
3 | |||||
5 |
Danışana özgü beslenme tedavileri planlar.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 65 | 0 | 128 |
Genel Toplam | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |