TR EN

TEMEL GAZETECİLİK DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
MIY109 TEMEL GAZETECİLİK 1 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ŞEBNEM GÜRSOY ULUSOY
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Doç.Dr. ÇAĞLA KAYA İLHAN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı gazetecilik mesleği ile ilgili temel kavramları tanımlamaktır.
İçerik: Bu dersin içeriği gazetecilik mesleği, gazeteci kimliği, haber çeşitleri, haber yazma ve gazetecilik türleri konusunda teorik bilgileri kapsar.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Gazeteciliğin Osmanlı Devleti’nden itibaren geçirdiği evreler ile Türk medyasını oluşturan mecraların tarihini, arşivlerden elde edilen görüntülerin de yardımıyla anlatır.
Evrensel habercilik kaidelerini de dikkate alarak haberi ve haberciliğin etik değerlerini tanımlar.
Yazılı ve evrensel kaideler doğrultusunda gazeteciliğin etik değerlerini ve ilkelerini kendi bakış açılarıyla belirler.
Basılı medyaya ilişkin temel kavramları öğrenerek, görsel medyadan olan farkını ifade eder.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Gazetecilikle ilgili temel kavramlar Sunum ve anlatım.
2 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Gazeteciliğin Toplumdaki Yeri ve Önemi Gazetecilik Türleri Sunum ve anlatım.
3 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Tarihsel Süreç İçerisinde Basının Gelişimi Sunum ve anlatım.
4 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Tarihsel Süreç İçerisinde Basının Gelişimi Sunum ve anlatım.
5 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. İletişim Araçları ve Gazetecilik ile İlişkisi Sunum ve anlatım.
6 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. İletişim Araçlarının Temel Özellikleri Sunum ve anlatım.
7 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Bilgi Alma- Verme Kavramı Sunum ve anlatım.
8 - ARA SINAV -
9 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Medya Kuruluşlarının Hedef Kitleye Ulaşma Süreci Sunum ve anlatım.
10 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Haberin Önemi ve Haber Kaynakları Sunum ve anlatım.
11 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Haber Toplama Aşamaları Sunum ve anlatım.
12 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Haber Yazmada Temel Kurallar Sunum ve anlatım.
13 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Haber Ajansları Sunum ve anlatım.
14 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Yeni İletişim Teknolojileri ve Gazetecilik Sunum ve anlatım.
15 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Genel Değerlendirme Sunum ve anlatım.
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Demirkent, N. (2003). Sayfa Sayfa Gazetecilik. Dünya Yayınları.
Sazak, D. (2017). Batsın Böyle Gazetecilik. İmge Kitabevi.
Yücedoğan, G. (1998). Türkiyede ve Fransa’ da Gazeteci Kimliği Sorunu. İstanbul.
Kovach, B. and Rosenstiel, T. (2014). The Elements of Journalism, Revised and Updated 3rd Edition: What Newspeople Should Know and the Public Should Expect. Three Rivers Press. (USA)

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanla ilgili temel kavramları belirler ve bu alana ilişkin kavramları tasvir eder.
5
2
Medya ve İletişim alanıyla ilgili güncel gelişmeleri sınıflandırır.
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medya ve İletişim alanına ilişkin konular üzerine tartışır.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bu bölümden mezun olunca öğrenci Medya ve İletişim alanındaki kavramlar, konular ve teknikler arasında bağlantı kurar.
5
2
Alana ilişkin sorunların çözümleri üzerine tartışır.
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medya ve İletişim alanındaki teknikleri ve çözümleri medya sektöründe karşılaştığı sorunlara uygular.
5
2
Medya ve İletişim alanındaki akademik ve sektörel sorunlar için var olan çözümleri güncel ihtiyaçlara yönelik olarak değiştirir.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medya ve İletişim alanı ile ilgili bağımsız çalışma yöntemlerini uygular.
4
2
Kendi alanı ile ilgili ekip çalışmalarını yönetir.
4
3
Disiplinler arası farklı methodlarla, kendi alanı arasında bağlantı kurar.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medya ve İletişim alanındaki kavram ve tekniklerin güncel olup olmadığını karşılaştırır ve bu kavram ve tekniklerin uygulanabilir olup olmadığını analiz eder.
4
2
Alanındaki literatürü özetler.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medya ve İletişim alanının diğer temsilcileri için metot ve çözümler üretir.
5
2
Alanında grup çalışmaları organize eder.
4
3
Alanı ile ilgili kişilerarası tartışmalarda düşüncelerini açıklar.
5
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili yeni bilgi ve teknikler üretir.
5
2
Alanında meydana gelecek gelişmeleri ve sorunları tahmin eder.
5
3
Medya ve İletişim alanı ile ilgili araştırma sonuçlarını test eder.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 6 42
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 3 15
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 153
Genel Toplam 153
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0