Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
YBS317 | VERİ ANALİTİĞİ I | 5 | 3 | 3 | 8 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi DİDEM TETİK KÜÇÜKELÇİ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi BEŞİR TOPALOĞLU-Doç.Dr. KENAN ORÇANLI |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı; öğrencileri veri toplamaya, tanımlamaya ve analiz etmeye ve işletme alanı ile ilgili kararlar almaları için ileri istatistiksel araçları kullanmaya hazırlamaktır. Ders kapsamında ağırlıklı olarak öngörüye dayalı veri madenciliği algoritmalarına yer verilecek ve R dili ile işletme uygulamaları yapılacaktır. Öğrencilere, sistematik yaklaşımla problem çözme ve proje geliştirme alışkanlıklarının kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Veri Madenciliği/Makine Öğrenmesi algoritmalarını içeren bu ders de kümeleme, naïve bayes,logistic regresyon, karar ağaçları gibi öngörüye dayalı algoritmalar ele alınacaktır. Ayrıca, bu ders algoritma ile ilgili R paketlerinin kullanılmasına ilişkin uygulamaları ve proje çalışmalarını içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Veri giriş ve çıkışı için farklı dosya formatlarını kullanır. {use} |
Açık kaynak kodlu bir platform olan R'da istatistiksel analizler yapar. {analysis} |
Analiz edilen verinin doğruluğunu değerlendirir. {evaluate} |
Kendi analiz tekniğini kendisi geliştirir. {develop} |
Veri ayıklama ve veri indirgeme tekniklerini değerlendirir. {assess} |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Ders Bilgisi(Syllabus) ve Veri Analitiğine Giriş | Anlatım, Etkileşim, Uygulama |
2 | Literatür Araştırılır. Ödev 1 verilir. | Veri Analitiği için R Dili'ne Giriş | Anlatım, Etkileşim, Uygulama |
3 | Öğrenilen konular tekrarlanır, sorular çıkarılır. Ödev 1 teslim edilir ve Ödev 2 verilir | Veri Analitiği için R Dili Uygulamaları | Anlatım, Etkileşim, Uygulama |
4 | Öğrenilen konular tekrarlanır, sorular çıkarılır. Ödev 2 teslim edilir. | Veri Analitiği ve Bilgi Keşfi Süreci | Anlatım, Etkileşim, Uygulama |
5 | Öğrenilen konular tekrarlanır, sorular çıkarılır. Ödev 3 verilir. | R ile Görselleştirme | Anlatım, Etkileşim, Uygulama |
6 | Öğrenilen konular tekrarlanır, sorular çıkarılır. Ödev 3 teslim edilir. | Sınıflandırma ve Tahmin Başarısını Değerlendirme | Anlatım, Etkileşim, Uygulama |
7 | Öğrenilen konular tekrarlanır, sorular çıkarılır. Ödev 4 verilir. | Tanımsal Analitik ve Kümeleme (Denetimsiz Öğrenme) | Anlatım, Etkileşim, Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ara sınav değerlendirmesi yapılır ve Ödev 4 teslim edilir. Dönem projesi verilir. | Öngörüye Dayalı Regresyon (Numeric) R ile Basit ve Çok Değişkenli Regresyon | Anlatım, Etkileşim, Uygulama |
10 | Birinci Vak'a çalışması verilir. Veri Madenciliği ve Makine Öğrenmesi Temel Algoritmaları ve R Dili ile Uygulamaları, (Balaban & Kartal) Bölüm 4.1 | Tahmin Analitiği (Denetimli Öğrenme): R ile k-En Yakın Komşu Algoritması | Anlatım, Etkileşim, Uygulama |
11 | Birinci Vak'a çalışması teslim edilir. İkinci Vak'a çalışması verilir. Veri Madenciliği ve Makine Öğrenmesi Temel Algoritmaları ve R Dili ile Uygulamaları, (Balaban & Kartal) Bölüm 4.2 | Tahmin Analitiği (Denetimli Öğrenme): R ile Basit(Naive)Bayes Sınıflandırıcı | Anlatım, Etkileşim, Uygulama |
12 | İkinci Vak'a çalışması teslim edilir. Üçüncü Vak'a çalışması verilir. Veri Madenciliği ve Makine Öğrenmesi Temel Algoritmaları ve R Dili ile Uygulamaları, (Balaban & Kartal) Bölüm 4.3 | Tahmin Analitiği (Denetimli Öğrenme): R ile Logistic Regresyon | Anlatım, Etkileşim, Uygulama |
13 | Üçüncü Vak'a çalışması teslim edilir. | Tahmin Analitiği (Denetimli Öğrenme): R ile Karar Ağaçları | Anlatım, Etkileşim, Uygulama |
14 | Öğrenilen konular tekrarlanır, sorular çıkarılır. | Tahmin Analitiği (Denetimli Öğrenme): R ile Yapay Sinir Ağları | Anlatım, Etkileşim, Uygulama |
15 | Final Projesi için ön hazırlık çalışma yapılır | Final projeleri hakkında sorular cevaplandırılır. | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
M. Erdal Balaban & Elif Kartal, “Veri Madenciliği ve Makine Öğrenmesi, Temel Algoritmaları ve R Dili ile Uygulamaları”, İkinci Baskı, Çağlayan Yayınevi, 2018. http://www.caglayan.com/urundetay/621387/Veri-Madenciligi-ve-Makine-Ogrenmesi-Temel-Algoritmalari-ve-R-Dili-ile-Uygulamal-9789754361353#sthash.d3l4FhHc.dpbs |
R for Everyone: Advanced Analytics and Graphics, 2nd Edition, Pearson Global Edition. Author: Jared P. Lander (https://www.jaredlander.com/about/ ) https://www.homerbooks.com/urun/r-for-everyone-advanced-analytics-and-graphics |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yönetim ve bilişim kavramlarını tanımlar.
|
5 | |||||
2 |
Verilerden elde ettiği yeni bilginin doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini analiz eder.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Elde ettiği veriyi raporlaştırır.
|
5 | |||||
2 |
Alanında yazılım ve proje hazırlar.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Süreçler ile ilgili veri analizinde uygun kaynakları kullanır.
|
5 | |||||
2 |
İş süreçlerinin analizini yapar.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir takımın üyesi olarak proje yürütür.
|
4 | |||||
2 |
Proje veya iş akışlarında konuya uygun olarak materyal, teknik ve analizleri uygular.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gerek bireysel gerek takım çalışmalarında sonuç odaklı olarak sorumluluğunu yerine getirir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanıyla ilgili neyi bilip neyi bilmediğini fark eder.
|
5 | |||||
2 |
Öğrenmeyi öğrenme yaklaşımı ile teorik bilgiyi gerçek hayatta uyarlar.
|
5 | |||||
3 |
Araştırmalarında yenilikçi bir yaklaşımla farklı yöntem ve teknikleri uygular.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gönüllülük ve toplumsal sorumluluk esasına dayalı projelerde elde ettiği sonuçları alanında uygular.
|
5 | |||||
2 |
Çalışma arkadaşları ve meslektaşları ile sağlıklı iletişim kurar.
|
4 | |||||
3 |
Analizlerini ve elde ettiği sonuçları meslektaşları ile paylaşır.
|
4 | |||||
4 |
Yabancı dil yetkinliği ile uluslararası düzeyde meslektaşları ile iş birliği kurar.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Verilerin toplanması, analizi ve raporlanması noktasında etik değerlere uygun davranır.
|
5 | |||||
2 |
İş süreçlerinin ve sistemlerin tasarımına kaliteden ödün vermeden sürece katılır.
|
5 | |||||
3 |
İçinde bulunduğu meslek dalında sürdürülebilirliğin devamı için diğer çalışanlarla iş birliği kurar.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 13 | 2 | 26 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 13 | 2 | 26 |
Proje Hazırlama | 1 | 23 | 23 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 14 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 73 | 0 | 203 |
Genel Toplam | 203 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 8,0 |