Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
YBS317 | VERİ ANALİTİĞİ I | 5 | 3 | 3 | 8 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi DİDEM TETİK KÜÇÜKELÇİ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi SÜREYYA İMRE BIYIKLI |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | İçerik, güncel konu başlıklarına göre bu biçimde güncellenmelidir: Veri Madenciliği/Makine Öğrenmesi algoritmalarını içeren bu derste, kümeleme, regresyon, karar ağaçları, rassal orman ve k-en yakın komşu gibi algoritmalar ele alınacaktır. Ayrıca, ders kapsamında algoritmalara ilişkin R paketleri kullanılarak uygulamalar yapılacak ve dönem sonunda proje çalışmaları gerçekleştirilecektir. |
İçerik: | Veri Madenciliği/Makine Öğrenmesi algoritmalarını içeren bu ders de kümeleme, naïve bayes,logistic regresyon, karar ağaçları gibi öngörüye dayalı algoritmalar ele alınacaktır. Ayrıca, bu ders algoritma ile ilgili R paketlerinin kullanılmasına ilişkin uygulamaları ve proje çalışmalarını içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Veri giriş ve çıkışı için farklı dosya formatlarını kullanır. {use} |
Açık kaynak kodlu bir platform olan R'da istatistiksel analizler yapar. {analysis} |
Analiz edilen verinin doğruluğunu değerlendirir. {evaluate} |
Kendi analiz tekniğini kendisi geliştirir. {develop} |
Veri ayıklama ve veri indirgeme tekniklerini değerlendirir. {assess} |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Ders Bilgisi(Syllabus) ve Veri Analitiğine ile R Programlama Dili'ne Giriş | Anlatım, Etkileşim, Uygulama |
2 | Literatür Araştırılır. Ödev 1 verilir. | R Programlama Dili'nde Temel Veri Yapıları | Anlatım, Etkileşim, Uygulama |
3 | Öğrenilen konular tekrarlanır, sorular çıkarılır. Ödev 1 teslim edilir ve Ödev 2 verilir | R Programlama Dili'nde Fonksiyonlar, Kontrol İfadeleri ve Döngüler | Anlatım, Etkileşim, Uygulama |
4 | Öğrenilen konular tekrarlanır, sorular çıkarılır. Ödev 2 teslim edilir. | R Programlama Dili'nde Fonksiyonlar | Anlatım, Etkileşim, Uygulama |
5 | Öğrenilen konular tekrarlanır, sorular çıkarılır. Ödev 3 verilir. | R ile Veri Görselleştirme | Anlatım, Etkileşim, Uygulama |
6 | Öğrenilen konular tekrarlanır, sorular çıkarılır. Ödev 3 teslim edilir. | R ile Veri Ön İşleme | Anlatım, Etkileşim, Uygulama |
7 | Öğrenilen konular tekrarlanır, sorular çıkarılır. Ödev 4 verilir. | Basit Regresyon ve Çok Değişkenli Regresyon Modelleri | Anlatım, Etkileşim, Uygulama |
8 | Ara sınav değerlendirmesi yapılır ve Ödev 4 teslim edilir. Dönem projesi verilir. | K-Means Kümeleme Algoritması | Anlatım, Etkileşim, Uygulama |
9 | Birinci Vak'a çalışması verilir. Veri Madenciliği ve Makine Öğrenmesi Temel Algoritmaları ve R Dili ile Uygulamaları, (Balaban & Kartal) Bölüm 4.1 | K-En Yakın Komşu Algoritması | Anlatım, Etkileşim, Uygulama |
10 | - | ARA SINAV | - |
11 | Birinci Vak'a çalışması teslim edilir. İkinci Vak'a çalışması verilir. Veri Madenciliği ve Makine Öğrenmesi Temel Algoritmaları ve R Dili ile Uygulamaları, (Balaban & Kartal) Bölüm 4.2 | Karar Ağaçları: Regresyon ve Sınıflandırma | Anlatım, Etkileşim, Uygulama |
12 | İkinci Vak'a çalışması teslim edilir. Üçüncü Vak'a çalışması verilir. Veri Madenciliği ve Makine Öğrenmesi Temel Algoritmaları ve R Dili ile Uygulamaları, (Balaban & Kartal) Bölüm 4.3 | Rassal Ormanlar: Regresyon ve Sınıflandırma | Anlatım, Etkileşim, Uygulama |
13 | Üçüncü Vak'a çalışması teslim edilir. | Final projeleri hakkında sorular cevaplandırılır. | Anlatım, Etkileşim, Uygulama |
14 | Öğrenilen konular tekrarlanır, sorular çıkarılır. | Final projeleri hakkında sorular cevaplandırılır. | Anlatım, Etkileşim, Uygulama |
15 | - | FİNAL | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
M. Erdal Balaban & Elif Kartal, “Veri Madenciliği ve Makine Öğrenmesi, Temel Algoritmaları ve R Dili ile Uygulamaları”, İkinci Baskı, Çağlayan Yayınevi, 2018. http://www.caglayan.com/urundetay/621387/Veri-Madenciligi-ve-Makine-Ogrenmesi-Temel-Algoritmalari-ve-R-Dili-ile-Uygulamal-9789754361353#sthash.d3l4FhHc.dpbs |
R for Everyone: Advanced Analytics and Graphics, 2nd Edition, Pearson Global Edition. Author: Jared P. Lander (https://www.jaredlander.com/about/ ) https://www.homerbooks.com/urun/r-for-everyone-advanced-analytics-and-graphics |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Proje Teslim Edilmesi (Sınav Yapılmaz) | |
TOPLAM | 2 | 100 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yönetim ve bilişim kavramlarını tanımlar.
|
5 | |||||
2 |
Verilerden elde ettiği yeni bilginin doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini analiz eder.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Elde ettiği veriyi raporlaştırır.
|
5 | |||||
2 |
Alanında yazılım ve proje hazırlar.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Süreçler ile ilgili veri analizinde uygun kaynakları kullanır.
|
5 | |||||
2 |
İş süreçlerinin analizini yapar.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir takımın üyesi olarak proje yürütür.
|
4 | |||||
2 |
Proje veya iş akışlarında konuya uygun olarak materyal, teknik ve analizleri uygular.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gerek bireysel gerek takım çalışmalarında sonuç odaklı olarak sorumluluğunu yerine getirir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanıyla ilgili neyi bilip neyi bilmediğini fark eder.
|
5 | |||||
2 |
Öğrenmeyi öğrenme yaklaşımı ile teorik bilgiyi gerçek hayatta uyarlar.
|
5 | |||||
3 |
Araştırmalarında yenilikçi bir yaklaşımla farklı yöntem ve teknikleri uygular.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gönüllülük ve toplumsal sorumluluk esasına dayalı projelerde elde ettiği sonuçları alanında uygular.
|
5 | |||||
2 |
Çalışma arkadaşları ve meslektaşları ile sağlıklı iletişim kurar.
|
4 | |||||
3 |
Analizlerini ve elde ettiği sonuçları meslektaşları ile paylaşır.
|
4 | |||||
4 |
Yabancı dil yetkinliği ile uluslararası düzeyde meslektaşları ile iş birliği kurar.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Verilerin toplanması, analizi ve raporlanması noktasında etik değerlere uygun davranır.
|
5 | |||||
2 |
İş süreçlerinin ve sistemlerin tasarımına kaliteden ödün vermeden sürece katılır.
|
5 | |||||
3 |
İçinde bulunduğu meslek dalında sürdürülebilirliğin devamı için diğer çalışanlarla iş birliği kurar.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 13 | 2 | 26 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 13 | 2 | 26 |
Proje Hazırlama | 1 | 23 | 23 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 14 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 73 | 0 | 203 |
Genel Toplam | 203 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 8,0 |