TR EN

İTKİ SİSTEMLERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
UCK306 İTKİ SİSTEMLERİ 6 3 3 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi BACHELOR'S DEGREE, TYY: + 6.Level, EQF-LLL: 6.Level, QF-EHEA: First Cycle
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof. AHMET CİHAT BAYTAŞ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Prof.Dr. ALİ KODAL
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin ana amacı öğrenciye jet motoru ile itki oluşumunun temellerini öğretmek ve uçak motorlarının genel performans analizleri hakkında bilgilendirmektir.
İçerik: İtki sistemleri için aero-termodinamik temeller. Uçaklarda kullanılan gaz turbinli motorlar. İdeal motorlarda parametrik çevrim analizi. Motor bileşenlerinin başarımları. Gerçek motorların parametrik çevrim analizi. Motor başarım analizi.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Uçak motorlarını tanıma ve sınıflandırma esaslarını kavrama
Uçak motorları ile nasıl tepki oluşturulduğunu anlaması.
Uçak motorlarında temel performans parametrelerini anlama.
Uçak motorlarında termodinamik çevrimlerin performans analizinde kullanımını kavraması.
Uçak motorları yanma odalarında reaksiyon ısısı, adyabatik alev sıcaklığı ve genel performansa etkilerini anlaması.
Uçak motoru ve motoru oluşturan bileşenlerin tasarım şartlarındakı ideal performanslarını hesaplayabilmesi.
Uçak motorları bileşen kayıplarının genel performans analizine dahili ve etkilerinin anlaşılması.
Kayıpların olduğu gerçek durumlarda uçak motor performans değerlerini hesaplama ve irdeliyebilme.
Uçak motoru performans analizi gerçekleştirme ve yorumlayabilme.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Sınıflandırma ve genel performans -
2 - Performans parametreleri -
3 - Tepki, termal ve toplam verim -
4 - Termodinamik çevrimler -
5 - Yanma -
6 - Kimyasal transformasyonlar -
7 - Problem çözümü -
8 - MID-TERM EXAM -
9 - Jet tepki sistemleri analizi -
10 - Ramjet -
11 - Türbojet -
12 - Türbofan -
13 - Pervaneliler -
14 - Jet tepki sistemleri elemanları -
15 - Uygulama problem çözümü -
16 - FINAL EXAM -
17 - FINAL EXAM -

KAYNAKLAR

Fundamentals of aircraft and rocket propulsion, Ahmed F. El-Sayed, Springer 2016.
Aircraft Propulsion, Saeed Farokhi, Wiley, 2009.
Mechanics and Thermodynamics of Propulsion, Hill and Peterson, 2nd Edition (1992).
Elements of Gas Turbine Propulsion, Mattingly, J. D., Mc Graw Hill, 1996.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
4
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
4
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ability to design experiments, conduct experiments, collect data, analyze and interpret results.
3
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
A system, product or process has economic, environmental, social, political, ethical, health and safety, under realistic constraints and conditions such as feasibility and sustainability, Ability to design to meet requirements.
3
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ability to work in teams with different disciplines
2
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ability to identify, formulate and solve engineering problems
2
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Awareness of having professional and ethical responsibilities.
2
2
Ability to communicate effectively verbally and in writing.
1
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
The ability to have a comprehensive education to understand the impact of engineering solutions on global and social dimensions.
3
2
Awareness of the necessity of lifelong learning and the ability to do so.
3
3
The ability to have knowledge about current/contemporary issues.
4
4
Ability to use the techniques required for engineering applications and modern engineering and calculation equipment.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Lecture & In-Class Activities 14 3 42
Preliminary & Further Study 14 2 28
Land Surveying 0 0 0
Group Work 0 0 0
Laboratory 0 0 0
Reading 3 5 15
Assignment (Homework) 0 0 0
Project Work 0 0 0
Seminar 0 0 0
Internship 0 0 0
Technical Visit 0 0 0
Web Based Learning 0 0 0
Implementation/Application/Practice 0 0 0
Practice at a workplace 0 0 0
Occupational Activity 0 0 0
Social Activity 0 0 0
Thesis Work 0 0 0
Field Study 0 0 0
Report Writing 0 0 0
Final Exam 1 1 1
Preparation for the Final Exam 1 4 4
Mid-Term Exam 1 1 1
Preparation for the Mid-Term Exam 1 4 4
Short Exam 2 1 2
Preparation for the Short Exam 2 2 4
TOTAL 39 0 101
Genel Toplam 101
Toplam İş Yükü / 25.5 4
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0