TR EN

TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
END460 TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ 5 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. TARIK ÇAKAR
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi BİNNUR GÜRÜL
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı, öğrencilere toplam kalite yönetiminin temel ilkelerini, kalite ve standardizasyon kavramının önemini öğretmek, işletmelerde karşılaşacakları kalite sistemleri hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır.
İçerik: Kalite Kavramı, Kaliteyi Oluşturan Temel Faktörler, Kalite Öncüleri, Toplam Kalite Yönetiminin Temel İlkeleri, Kalite Maliyetleri, Kalite Çemberleri, Standardizasyon ve Kalite, ISO 9001 Kalite Güvence sistemleri.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Kalite kavramını tanımlar.
İşletme içerisinde toplam kalite yönetimi uygulanması için gerekli yöntemleri sıralar.
Kalitenin sağlanması için uygun yöntem ve teknikleri uygular.
İşletme içerisinde kalite felsefesinin yerleşmesi için gerekli süreç analizini yapar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Dersin içeriği ve işleniş yöntemlerine ilişkin tanıtım hazırlığı Kalite Kavramı ve Tanımı, Kalitenin Tarihsel Gelişimi, Kalite İle İlgili Kavramlar, Kaliteyi Oluşturan Unsurlar Anlatım, slayt sunumu, tartışma
2 Yazılı kaynaklar Kalitenin Üretim ve Hizmet Sektöründe Yeri ve Önemi, Standart ve Standardizasyon, Standardizasyonun Amaçları ve Sağladığı Faydalar, Standart Çeşitleri Anlatım, slayt sunumu, tartışma
3 Yazılı kaynaklar Toplam Kalite Yönetimi (TKY) Tanımı ve Önemi, TKY’nin Temel İlkeleri, Toplam Kalite Öncüleri Anlatım, slayt sunumu, tartışma
4 Yazılı kaynaklar ISO 9001 ve Toplam Kalite İlişkisi, Toplam Kalite Araçlarına Genel Bakış Anlatım, slayt sunumu, tartışma
5 Yazılı kaynaklar Kaizen Yaklaşımı, Altı Sigma Yaklaşımı Anlatım, slayt sunumu, tartışma
6 Yazılı kaynaklar Yalın Üretim, Toplam Verimli Bakım Anlatım, slayt sunumu, tartışma
7 Yazılı kaynaklar 5S Prensibi Anlatım, slayt sunumu, tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Yazılı kaynaklar Kalite Güvence Sistemleri, Belgelendirme ve Akreditasyon, Uygunluk Belgeleri, Ürün Güvencesi ve Ürünlerin Belgelendirilmesi Anlatım, slayt sunumu, tartışma
10 Yazılı kaynaklar Problem Çözme ve Karar Verme Anlatım, slayt sunumu, tartışma
11 Yazılı kaynaklar Kaynak Yönetim Sistemi (Dış Kaynak Kullanımı), EFQM Mükemmellik Modeli Anlatım, slayt sunumu, tartışma
12 Yazılı kaynaklar Hata Türleri ve Etkileri Analizi (HTEA/FMEA) Anlatım, slayt sunumu, tartışma
13 Yazılı kaynaklar Kalite Kontrol ve Amacı, Kalite Kontrol Sistemleri, Muayene ve Örnekleme, Kalite Maliyetleri (Kalite Kontrol Maliyetleri) Anlatım, slayt sunumu, tartışma
14 Yazılı kaynaklar Kalite Çemberleri ve Kıyaslama Anlatım, slayt sunumu, tartışma
15 Yazılı kaynaklar İstatistiksel Kalite Kontrol, Kontrol Diyagramları, İstatistiksel Dağılımlar Anlatım, slayt sunumu, tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Özkan Yılmaz (2006), Toplam Kalite Yönetimi, Sakarya Kitapevi.
Ahmet Yatkın (2014), Toplam Kalite Yönetimi, 3. Basım, Nobel.
John Oakland (2014), Total Quality Management and Operational Excellence: Text with Cases, Routledge.
David L. Goetsch and Stanley Davis (2009), Quality Management for Organizational Excellence 6e PIE: Introduction to Total Quality, Pearson Education.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
1. Matematik, Fen bilimleri ve Endüstri Mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi elde eder
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Endüstri Mühendisliği alanında var olan uygulama alanlarını analiz eder, değerlendirir ve bunların çözümüne yönelik uygulama geliştirir.
3
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir sistemi, o sistemin bileşenlerini, o sistemin sürecini analiz eder ve sistemi gerçekçi kısıtlar ve amaçlar doğrultusunda inceleyerek tasarlar
4
2
Mühendislik problemlerini modelleme ve çözme becerisi kazanır
3
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Endüstri mühendisliği alanında karşılaşılabilecek problemleri belirler ve bu amaçla problem çözümünde kullanılacak uygun metodu seçme ve uygulama becerisi kazanır
4
2
Endüstri mühendisliği uygulamaları için gerekli olan teknik araçları seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
3
3
Endüstri mühendisliği alanındaki problemlerin incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar
3
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir ekip içerisinde etkin biçimde çalışabilme becerisi gösterir
5
2
Bireysel olarak etkin çalışır, sorumluluk alır
5
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Belirlenmiş bir problem için gerekli bilgilere ulaşır ve bu amaçla kaynak araştırması yapar
5
2
Endüstri mühendisliği alanındaki tüm gelişmeleri takip edebilme ve sürekli kendini yenileme becerisine sahiptir.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi kazanır ve en az bir yabancı dil konuşur
3
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir
5
2
Endüstri mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri hakkında bilgi sahibidir ve mühendislik problemlerinin çözümlerinde yenilikçi yaklaşımın önemini farkında olarak çözüme gider.
2

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 13 2 26
Ödev 1 8 8
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 1 10 10
Ara Sınav 1 2 2
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 1 1 1
Kısa Sınav Hazırlığı 1 5 5
TOPLAM 48 0 148
Genel Toplam 148
Toplam İş Yükü / 25.5 5,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0