Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
MKT203 | HİDROLİK-PNÖMATİK SİSTEMLER | 3 | 2 | 2 | 3 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. KÜBRA ERDOĞAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. FUNDA ATEŞ |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Hidrolik ve pnömatik kontrol sistemlerinin çalışma ilkelerini kavrayabilmek, bu kontrol sistemleri devrelerini düzenleyebilmek ve verilen kriterlere uygun olarak bir pnömatik veya hidrolik devreyi kurabilmek. |
İçerik: | Hidroliğin Tanımı, Prensipleri ve Uygulama Alanları, Pnömatiğin Tanımı, Prensipleri ve Uygulama Alanları, Hidrolik Devrenin Tanımı ve Hidrolik Devre Elemanlarının Tanıtımı, TS 1306 ve DIN-ISO 1219 Standartlarına Göre Hidrolik Sembollerin Tanıtımı, Hidrolik Devre Şeması Çizim Kuralları, Örnek Hidrolik Devrelerin ve Hidrolik Sistemlerin İncelenmesi, Pnömatik Devrenin Tanımı ve Pnömatik Devre Elemanlarının Tanıtımı, TS 1306, DIN-ISO 1219 Standartlarına Göre Pnömatik Sembollerin Tanıtımı, Örnek Pnömatik Devreler ve Pnömatik Sistemlerin İncelenmesi, Elektropnömatik Devrenin Tanımı ve Elektropnömatik Devrelerin Oluşturulması, Hidrolik Sistemlerde Genellikle Oluşan Arızalar, Nedenleri ve Çözümleri, Pnömatik Sistemlerde Genellikle Oluşan Arızalar, Nedenleri ve Çözümleri, Hidrolik ve Pnömatik Sistemlerde Uygulanan Periyodik Bakım İşlemleri |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Hidrolik devre elemanlarını ve işlevlerini açıklayabilir. |
Hidrolik devre elemanlarının sembollerini çizebilir ve devreler kurabilir. |
Temel hidrolik prensipleri açıklayabilir ve sayısal problemler çözebilir. |
Temel pnömatik prensipleri açıklayabilir ve sayısal problemler çözebilir. |
Pnömatik devre elemanlarını ve işlevlerini açıklayabilir. |
Pnömatik devre elemanlarının sembollerini çizebilir ve devreler kurabilir. |
Temel pnömatik prensipleri açıklayabilir ve sayısal problemler çözebilir. |
Hidrolik Sistemlerde genellikle oluşan arızaların nedenlerini tanımlayabilir ve bu arızaların çözüm yollarını öğrenir. |
Pnömatik Sistemlerde genellikle oluşan arızaların nedenlerini tanımlayabilir ve bu arızaların çözüm yollarını öğrenir. |
Hidrolik Sistemlerde uygulanan günlük, haftalık, aylık ve altı aylık periyodik bakım işlemlerini öğrenir. |
Pnömatik Sistemlerde uygulanan günlük, haftalık, aylık ve altı aylık periyodik bakım işlemlerini öğrenir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | 2020-2021 Eğitim-Öğretim Yılı Öğrenci El Kitabı | Dersin Amacı ve İçeriği, Öğrenme Çıktıları, Haftalık Ders Konuları, Ölçme ve Değerlendirme Sistemi, Ders-Program Çıktı İlişkisi Hakkında Genel Bilgilendirme (Oryantasyon Haftası). | Online (Canlı) / Yüz yüze anlatım |
2 | Ders Sunumu ve/veya Kaynak Kitaplar | Hidrolik ve Pnömatik Terimlerinin Tanımı, Hidroliğin Tanımı, Prensipleri ve Uygulama Alanları, Pnömatiğin Tanımı, Prensipleri ve Uygulama Alanları | Online (Canlı) / Yüz yüze anlatım |
3 | Ders Sunumu ve/veya Kaynak Kitaplar | Hidrolik Devrenin Tanımı ve Hidrolik Devre Elemanlarının Tanıtımı | Online (Canlı) / Yüz yüze anlatım |
4 | Ders Sunumu ve/veya Kaynak Kitaplar | Hidrolik Devre Elemanlarının Tanıtımı (Devamı) | Online (Canlı) / Yüz yüze anlatım |
5 | Ders Sunumu ve/veya Kaynak Kitaplar | TS 1306 ve DIN-ISO 1219 Standartlarına Göre Hidrolik Sembollerin Tanıtımı, Hidrolik Devre Şeması Çizim Kuralları | Online (Canlı) / Yüz yüze anlatım |
6 | Ders Sunumu ve/veya Kaynak Kitaplar | Örnek Hidrolik Devrelerin ve Hidrolik Sistemlerin İncelenmesi | Online (Canlı) / Yüz yüze anlatım |
7 | Ders Sunumu ve/veya Kaynak Kitaplar | Pnömatik Devrenin Tanımı ve Pnömatik Devre Elemanlarının Tanıtımı | Online (Canlı) / Yüz yüze anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ders Sunumu ve/veya Kaynak Kitaplar | Pnömatik Devre Elemanlarının Tanıtımı (Devamı) | Online (Canlı) / Yüz yüze anlatım |
10 | Ders Sunumu ve/veya Kaynak Kitaplar | TS 1306, DIN-ISO 1219 Standartlarına Göre Pnömatik Sembollerin Tanıtımı, Pnömatik Devre Şeması Çizim Kuralları | Online (Canlı) / Yüz yüze anlatım |
11 | Ders Sunumu ve/veya Kaynak Kitaplar | Örnek Pnömatik Devrelerin ve Pnömatik Sistemlerin İncelenmesi | Online (Canlı) / Yüz yüze anlatım |
12 | Ders Sunumu ve/veya Kaynak Kitaplar | Elektropnömatik Devrenin Tanımı ve Elektropnömatik Devrelerin Oluşturulması | Online (Canlı) / Yüz yüze anlatım |
13 | Ders Sunumu ve/veya Kaynak Kitaplar | Hidrolik Sistemlerde Genellikle Oluşan Arızalar, Nedenleri ve Çözümleri | Online (Canlı) / Yüz yüze anlatım |
14 | Ders Sunumu ve/veya Kaynak Kitaplar | Pnömatik Sistemlerde Genellikle Oluşan Arızalar, Nedenleri ve Çözümleri | Online (Canlı) / Yüz yüze anlatım |
15 | Ders Sunumu ve/veya Kaynak Kitaplar | Hidrolik ve Pnömatik Sistemlerde Uygulanan Periyodik Bakım İşlem Aşamaları | Online (Canlı) / Yüz yüze anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
MEGEP, (2014), Hidrolik Devreler, Makine Teknolojisi, T.C. Milli Eğitim Yayınları, Ankara |
MEGEP, (2012), Pnömatik Devreler, Makine Teknolojisi 521MMI036, T.C. Milli Eğitim Yayınları, Ankara |
Kartal F.,(2017), Hidrolik ve Pnömatik, Modül Eğitim Araçları |
Kartal F., (2018), Endüstriyel Hidrolik, Modül Eğitim Araçları |
Kartal F., (2018), Elektropnömatik ve Otomasyon, Modül Eğitim Araçları |
FESTO Eğitim Notları |
Hidrolik ve Pnömatik Sistemler Ders Sunumları |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Matematik ve fen bilgisini Mekatronik Programı'nın kapsadığı problemlere uyarlar.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mekatronik Programı'nın kapsadığı problemlerin çözümünde bilimsel yöntemleri kullanabilir.
|
5 | |||||
2 |
Deney planlayıp düzenek kurar, modern cihazları kullanarak veri toplar ve analiz yapar.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Güncel Mekatronik problemlerini tanımlayabilir, bilimselleştirebilir ve çözebilir.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mekatronik Sistemleri'nin tasarımı ve analizinde bilgisayar yazılımı gibi modern araçları kullanır.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Disiplinler arası takım içerisinde çalışmaya yatkındır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir sistemi bileşenleri ile beraber tasarlarken teknik ve ekonomik beklentileri karşılayan çözümler üretebilir.
|
5 | |||||
2 |
Mekatronik Programı'nın kapsadığı teknik problemlerin çözümüne küresel bir bakış açısı ile yaklaşabilir.
|
4 | |||||
3 |
Alanında kendini güncel tutma farkındalığı içerisinde olur.
|
4 | |||||
4 |
Mekatronik Programı ile ilgili akademik ve endüstriyel gelişmeleri takip edebilir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında, disiplinler arası ve çok disiplinli ortamlarda çalışır.
|
3 | |||||
2 |
Türkçe ve İngilizce yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olur.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki ve genel etik değerlere sahip olur ve bunlara duyarlı davranır.
|
4 | |||||
2 |
Mekatronik alanında sağlık ve güvenlik hususlarına duyarlıdır.
|
4 | |||||
3 |
Mesleki faaliyetlerde sosyal, çevresel ve ekonomik faktörlere duyarlı davranır.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 10 | 1 | 10 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 73 |
Genel Toplam | 73 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 2,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 3,0 |