TR EN

KONUŞMA BİLİMİNE GİRİŞ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
DKT102 KONUŞMA BİLİMİNE GİRİŞ 2 4 3 7

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. SEDA KETEN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Konuşma için gereken ilerleyişin anatomik ve fizyolojik temelleri ile konuşmayı algılama süreçlerine dair farkındalık oluşturmak ve konuşmanın akustik ve fizyolojik özelliklerini değerlendirmeye ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Dil ve Konuşma Terapistleri için konuşma biliminin önemi, respirasyon: solunum ve tümce çeşitleri, fonasyon, rezonans, sesbilgisi, konuşma seslerinin akustik özellikleri: ünsüzler, konuşma seslerinin akustik özellikleri: ünlüler, konuşma seslerinin fizyolojik ölçümleri, işitme ve algı, konuşma seslerinin algılanması: ünsüzlerde akustik ipuçları, konuşma seslerinin algılanması: ünlülerde akustik ipuçları.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Dil ve Konuşma Terapistlerinin konuşma bilimindeki önemini açıklar.
Respirasyon ve fonasyonun nasıl gerçekleştiğini açıklar.
Rezonans ve artikülasyonun nasıl gerçekleştiğini açıklar.
Akustik sesbilime ilişkin temel kavramları tanımlar.
Konuşmanın akustik ve fizyolojik ölçümlerini keşfeder.
Konuşma seslerinin algılanmasıyla ilgili süreçleri açıklar.
Seslerin algılanmasında önemli olan akustik özellikleri açıklar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Konuşma Bilimi nedir? Dil ve Konuşma Terapistleri için neden önemlidir? Anlatım, Tartışma
2 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Respirasyon: Konuşmada respirasyon ve tümce çeşitleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
3 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Fonasyon Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
4 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Rezonans ve Artikülasyon Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
5 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Akustik sesbilim: Temel kavramlar Anlatım, Tartışma
6 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Konuşma seslerinin akustik özellikleri: Ünlüler Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
7 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Konuşma seslerinin akustik özellikleri: Ünlüler Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Konuşma seslerinin akustik özellikleri: Ünsüzler Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
10 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Konuşma seslerinin akustik özellikleri: Ünsüzler Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
11 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma İşitme ve Konuşma Algısı Anlatım, Tartışma
12 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Konuşma seslerinin algılanması: Ünlülerde akustik ipuçları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
13 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Konuşma seslerinin algılanması: Ünsüzlerde akustik ipuçları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
14 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Konuşma seslerinin algılanması: Ünsüzlerde akustik ipuçları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
15 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Genel tekrar Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Rifat, M. (1997) XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Akımları.İstanbul: YKY
Dil ve Kavram Gelişimi, Ed: Seyhun Topbaş, Detay Yayıncılık, 2014.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayıp, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulama bilgisine sahiptir.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma biliminin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
3
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle dil ve konuşma terapisi programını planlama becerisine sahiptir.
3
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma terapisi mesleğini, etik kurallara bağlı, multidisipliner yaklaşımı özümsemiş, çağdaş tıp kuralları doğrultusunda sağlıklı ve/veya sorunları olan gruplar için gerekli tarama programlarını hazırlama, uygulama, dil ve konuşma bozukluğu bulunan hastaları değerlendirme, sorunlarını tespit etme, uygun re/habilitasyon programlarını hazırlama, gereksinim duyulacak araçları belirleme ve uygulama becerilerine sahiptir.
4
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Temel tıp alanları ile işbirliği yapar.
4
2
İlgili uzman tarafından yönlendirilmiş işitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli dil ve konuşma değerlendirmelerini yapar ve yorumlar, ihtiyacı durumunda diğer bölümlerden konsultasyon ister.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma terapisi ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra dil ve konuşma bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunur.
2
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Adli makamlar ile özel ve devlet kurumları nezdinde alanıyla ilgili bilir kişilik görevlerini yerine getirir.
2
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlar. Bilgiye dayalı yeni yöntemlerin ve programların geliştirilmesi için temel ve uygulamalı araştırmaların planlanması ve yürütülmesi; değerlendirme ve rehabilitasyon yaklaşımlarının etkinliğini belirleyerek; diğer meslek grupları ve halk ile çalışma sonuçlarını paylaşır, mesleki ve teknik standartların geliştirilmesine katkıda bulunur.
1

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 5 25
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 56 0 174
Genel Toplam 174
Toplam İş Yükü / 25.5 6,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 7,0