Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
DKT307 | MOTOR KONUŞMA BOZUKLUKLARI | 5 | 4 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi NAJVA MOUSAVI |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu ders ile; Motor konuşma bozuklukları, tanımı, sınıflandırılması, türleri, nedenleri,edinilmiş dizartri ve apraksi, gelişimsel dispraksi, alt ve üst motor nöron bozuklukları, piramidal, extrapramidal, serebellar sistem bozuklukları, konuşmanın motor programlaması sorunları hakkında bilgi sahibi olmak, dizartri ve aprakside değerlendirme ve terapi yöntemleri; serebral palside değerlendirme, ayırıcı tanı ve terapi yöntemlerini bilmek ve uygulamak amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Bu ders; Motor Konuşma Bozukluklarının Tanımı ve Sınıflandırılması, Motor Konuşma Bozukluklarında Nörolojik Temeller, Dizartri sınıflandırması,Flask, Spastik ve ataksik dizartri, Hipokinetik, Hiperkinetik ve Mikst tip dizarti, Dizartride değerlendirme prensipleri, Dizartride konuşma terapisi yaklaşımları, Erişkinlerde ve çocukluk çağında konuşma apraksisi, Konuşma Apraksisinde Değerlendirme, Yetişkinler için Konuşma Apraksisinde Temel Terapi Yaklaşımları, Motor Konuşma Bozukluklarında Ayırıcı Tanı,Çocukluk Çağı Konuşma Apraksisinde Temel Terapi Yaklaşımları, Tartışma ve örnek inceleme konularını içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Konuşma apraksisi ve dizartride değerlendirmenin temel prensiplerini bilir. |
Konuşma apraksisi ve dizartride temel konuşma terapisi yaklaşımlarını bilir. |
Konuşma apraksisi ve dizartride değerlendirme ve tedavi aşamalarında etik ve profesyonel süreçleri tanımlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Motor konuşma bozukluklarının tanımı ve sınıflandırılması | Anlatım, tartışma, örnek olay |
2 | - | Motor konuşma bozukluklarında nörolojik temeller | Anlatım, tartışma, örnek olay |
3 | - | Dizartri sınıflandırması | Anlatım, tartışma, örnek olay |
4 | - | Flask, spastik ve ataksik dizartri | Anlatım, tartışma, örnek olay |
5 | - | Hipokinetik, Hiperkinetik ve mikst tip dizarti | Anlatım, tartışma, örnek olay |
6 | - | Dizartride değerlendirme prensipleri | Anlatım, tartışma, örnek olay |
7 | - | Dizartride konuşma terapisi yaklaşımları | Anlatım, tartışma, örnek olay |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | - | Erişkinlerde ve çocukluk çağında konuşma apraksisi | Anlatım, tartışma, örnek olay |
10 | - | Konuşma apraksisinde değerlendirme | Anlatım, tartışma, örnek olay |
11 | - | Konuşma apraksisinde temel terapi yaklaşımları; yetişkin | Anlatım, tartışma, örnek olay |
12 | - | Motor konuşma bozukluklarında ayırıcı tanı | Anlatım, tartışma, örnek olay |
13 | - | Konuşma apraksisinde temel terapi yaklaşımları; çocukluk çağı | Anlatım, tartışma, örnek olay |
14 | - | Tartışma ve örnek inceleme | Anlatım, tartışma, örnek olay |
15 | - | Öğrenci sunumları | Anlatım, tartışma, örnek olay |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Fuchs, S., Cleland, J., Capellan A. (Ed). (2019). Speech production and perception. Newyork: Peter Lang |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Dil ve konuşma bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayıp, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulama bilgisine sahiptir.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Dil ve konuşma biliminin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle dil ve konuşma terapisi programını planlama becerisine sahiptir.
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Dil ve konuşma terapisi mesleğini, etik kurallara bağlı, multidisipliner yaklaşımı özümsemiş, çağdaş tıp kuralları doğrultusunda sağlıklı ve/veya sorunları olan gruplar için gerekli tarama programlarını hazırlama, uygulama, dil ve konuşma bozukluğu bulunan hastaları değerlendirme, sorunlarını tespit etme, uygun re/habilitasyon programlarını hazırlama, gereksinim duyulacak araçları belirleme ve uygulama becerilerine sahiptir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Temel tıp alanları ile işbirliği yapar.
|
4 | |||||
2 |
İlgili uzman tarafından yönlendirilmiş işitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli dil ve konuşma değerlendirmelerini yapar ve yorumlar, ihtiyacı durumunda diğer bölümlerden konsultasyon ister.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Dil ve konuşma terapisi ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra dil ve konuşma bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunur.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Adli makamlar ile özel ve devlet kurumları nezdinde alanıyla ilgili bilir kişilik görevlerini yerine getirir.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlar. Bilgiye dayalı yeni yöntemlerin ve programların geliştirilmesi için temel ve uygulamalı araştırmaların planlanması ve yürütülmesi; değerlendirme ve rehabilitasyon yaklaşımlarının etkinliğini belirleyerek; diğer meslek grupları ve halk ile çalışma sonuçlarını paylaşır, mesleki ve teknik standartların geliştirilmesine katkıda bulunur.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 8 | 4 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 4 | 12 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 27 | 0 | 102 |
Genel Toplam | 102 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |