TR EN

MOTOR KONUŞMA BOZUKLUKLARI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
DKT307 MOTOR KONUŞMA BOZUKLUKLARI 5 4 3 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi NAJVA MOUSAVI
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu ders ile; Motor konuşma bozuklukları, tanımı, sınıflandırılması, türleri, nedenleri,edinilmiş dizartri ve apraksi, gelişimsel dispraksi, alt ve üst motor nöron bozuklukları, piramidal, extrapramidal, serebellar sistem bozuklukları, konuşmanın motor programlaması sorunları hakkında bilgi sahibi olmak, dizartri ve aprakside değerlendirme ve terapi yöntemleri; serebral palside değerlendirme, ayırıcı tanı ve terapi yöntemlerini bilmek ve uygulamak amaçlanmaktadır.
İçerik: Bu ders; Motor Konuşma Bozukluklarının Tanımı ve Sınıflandırılması, Motor Konuşma Bozukluklarında Nörolojik Temeller, Dizartri sınıflandırması,Flask, Spastik ve ataksik dizartri, Hipokinetik, Hiperkinetik ve Mikst tip dizarti, Dizartride değerlendirme prensipleri, Dizartride konuşma terapisi yaklaşımları, Erişkinlerde ve çocukluk çağında konuşma apraksisi, Konuşma Apraksisinde Değerlendirme, Yetişkinler için Konuşma Apraksisinde Temel Terapi Yaklaşımları, Motor Konuşma Bozukluklarında Ayırıcı Tanı,Çocukluk Çağı Konuşma Apraksisinde Temel Terapi Yaklaşımları, Tartışma ve örnek inceleme konularını içermektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Konuşma apraksisi ve dizartride değerlendirmenin temel prensiplerini bilir.
Konuşma apraksisi ve dizartride temel konuşma terapisi yaklaşımlarını bilir.
Konuşma apraksisi ve dizartride değerlendirme ve tedavi aşamalarında etik ve profesyonel süreçleri tanımlar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Motor konuşma bozukluklarının tanımı ve sınıflandırılması Anlatım, tartışma, örnek olay
2 - Motor konuşma bozukluklarında nörolojik temeller Anlatım, tartışma, örnek olay
3 - Dizartri sınıflandırması Anlatım, tartışma, örnek olay
4 - Flask, spastik ve ataksik dizartri Anlatım, tartışma, örnek olay
5 - Hipokinetik, Hiperkinetik ve mikst tip dizarti Anlatım, tartışma, örnek olay
6 - Dizartride değerlendirme prensipleri Anlatım, tartışma, örnek olay
7 - Dizartride konuşma terapisi yaklaşımları Anlatım, tartışma, örnek olay
8 - ARA SINAV -
9 - Erişkinlerde ve çocukluk çağında konuşma apraksisi Anlatım, tartışma, örnek olay
10 - Konuşma apraksisinde değerlendirme Anlatım, tartışma, örnek olay
11 - Konuşma apraksisinde temel terapi yaklaşımları; yetişkin Anlatım, tartışma, örnek olay
12 - Motor konuşma bozukluklarında ayırıcı tanı Anlatım, tartışma, örnek olay
13 - Konuşma apraksisinde temel terapi yaklaşımları; çocukluk çağı Anlatım, tartışma, örnek olay
14 - Tartışma ve örnek inceleme Anlatım, tartışma, örnek olay
15 - Öğrenci sunumları Anlatım, tartışma, örnek olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Fuchs, S., Cleland, J., Capellan A. (Ed). (2019). Speech production and perception. Newyork: Peter Lang

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayıp, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulama bilgisine sahiptir.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma biliminin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
4
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle dil ve konuşma terapisi programını planlama becerisine sahiptir.
1
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma terapisi mesleğini, etik kurallara bağlı, multidisipliner yaklaşımı özümsemiş, çağdaş tıp kuralları doğrultusunda sağlıklı ve/veya sorunları olan gruplar için gerekli tarama programlarını hazırlama, uygulama, dil ve konuşma bozukluğu bulunan hastaları değerlendirme, sorunlarını tespit etme, uygun re/habilitasyon programlarını hazırlama, gereksinim duyulacak araçları belirleme ve uygulama becerilerine sahiptir.
4
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Temel tıp alanları ile işbirliği yapar.
4
2
İlgili uzman tarafından yönlendirilmiş işitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli dil ve konuşma değerlendirmelerini yapar ve yorumlar, ihtiyacı durumunda diğer bölümlerden konsultasyon ister.
3
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma terapisi ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra dil ve konuşma bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunur.
2
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Adli makamlar ile özel ve devlet kurumları nezdinde alanıyla ilgili bilir kişilik görevlerini yerine getirir.
1
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlar. Bilgiye dayalı yeni yöntemlerin ve programların geliştirilmesi için temel ve uygulamalı araştırmaların planlanması ve yürütülmesi; değerlendirme ve rehabilitasyon yaklaşımlarının etkinliğini belirleyerek; diğer meslek grupları ve halk ile çalışma sonuçlarını paylaşır, mesleki ve teknik standartların geliştirilmesine katkıda bulunur.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 8 4 32
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 4 12
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 27 0 102
Genel Toplam 102
Toplam İş Yükü / 25.5 4
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0