Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BEY343 | ÇOCUK HASTALIKLARINDA BESLENME TEDAVİSİ VE UYGULAMALARI I | 5 | 4 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. MÜNEVVER GAYE AYBEY |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Beslenme ile ilişkili çocuk hastalıkları, enerji ve besin ögesi gereksinimleri, hastalıklara uygun beslenme tedavisi planlanmasına yönelik bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Çocuklarda beslenme ile ilişkili hastalıkları, klinikte vaka izlemi çocuklarda beslenme durumunun saptanması yöntemleri prematüre bebeklerde, akut gastroenteritlerde, malnutrisyonda, karbonhidrat, protein, yağ malabsorbsiyonlarında, bazı çocuk hastalıklarında beslenme ilkeleri, sorunları ve önerileri, enerji ve besin ögesi gereksinimleri hesaplama ve gereksinimlere uygun diyet tedavisi planlama uygulamalarını içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Çocuklarda beslenme ile ilişkili hastalıkları açıklar. |
Çocuklarda beslenme durumunun saptanması yöntemlerini tanımlar. |
Vaka örneklerinde çocuklarda beslenme durumunu değerlendirir. |
Prematüre bebeklerde ve bazı çocuk hastalıklarında beslenme ilkelerini özetler. |
Prematüre bebeklerde ve bazı çocuk hastalıklarında beslenme sorunlarını yorumlar. |
Prematüre bebeklerde ve bazı çocuk hastalıklarında besin ögesi gereksinimlerini hesaplar. |
Prematüre bebeklerde ve bazı çocuk hastalıklarında besin ögesi gereksinimlerine uygun diyet tedavisi düzenler. |
Hastalıklara özgü formulaların ve ürünlerin özelliklerini kullanım alanlarına göre sınıflandırır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama Web tabanlı araştırma | Büyümenin İzlenmesi ve Klinikte Olgu İzlemi | Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme |
2 | Literatür tarama Web tabanlı araştırma | Büyümenin İzlenmesi ve Klinikte Olgu İzlemi | Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme |
3 | Literatür tarama Web tabanlı araştırma | Çocuklarda Enteral ve Parenteral Beslenme | Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme |
4 | Literatür tarama Web tabanlı araştırma | Prematüre Bebeklerde Tıbbi Beslenme Tedavisi | Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme |
5 | Literatür tarama Web tabanlı araştırma | Gastroenteritler ve Beslenme Tedavisi | Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme |
6 | Literatür tarama Web tabanlı araştırma | Protein-Enerji Malnütrisyonu (PEM) ve Tıbbi Beslenme Tedavisi | Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme |
7 | Literatür tarama Web tabanlı araştırma | Enfeksiyon Hastalıkları ve Tıbbi Beslenme Tedavisi | Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama Web tabanlı araştırma | Karbonhidrat Emilim Bozuklukları ve Tıbbi Beslenme Tedavisi | Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme |
10 | Literatür tarama Web tabanlı araştırma | Protein Emilim Bozuklukları ve Tıbbi Beslenme Tedavisi | Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme |
11 | Literatür tarama Web tabanlı araştırma | Yağ Emilim Bozuklukları ve Tıbbi Beslenme Tedavisi | Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme |
12 | Literatür tarama Web tabanlı araştırma | Karbonhidrat Metabolizması Bozuklukları ve Tıbbi Beslenme Tedavisi | Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme |
13 | Literatür tarama Web tabanlı araştırma | Protein Metabolizması Bozuklukları ve Tıbbi Beslenme Tedavisi | Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme |
14 | Literatür tarama Web tabanlı araştırma | Yağ Metabolizması Bozuklukları ve Tıbbi Beslenme Tedavisi | Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme |
15 | Literatür tarama Web tabanlı araştırma | Onkolojik Hastalıklar ve Tıbbi Beslenme Tedavisi | Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Karaağaoğlu N, Şanlıer N. (2019). Anne – Çocuk Beslenmesi. 1. Baskı:Ankara, Hedef Yayıncılık. |
Şanlıer N. (2019). Vakalarla Öğreniyorum: Çocuk Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi-1. 1. Baskı: Ankara, Hedef Yayıncılık. |
Şanlıer N. (2019). Vakalarla Öğreniyorum: Çocuk Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi-2. 1. Baskı: Ankara, Hedef Yayıncılık. |
Şanlıer N. (2019). Vakalarla Öğreniyorum: Çocuk Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi-3. 1. Baskı: Ankara, Hedef Yayıncılık. |
Köksal G., Gökmen H. (2000). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi. Hatiboğlu Yayınevi. |
uskind D, Lenssen Polly. (2014). Pediyatrik Beslenme El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevi. |
Arlı M, Şanlıer N, Küçükkömürler S, Yaman M. (2017). Anne ve Çocuk Beslenmesi. Ankara, Pegem Akademi. |
Gökçay, G, Garipağaoğlu, M. (2002). Çocukluk ve Ergenlik Döneminde Beslenme. İstanbul, Saga yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanının gerektirdiği düzeyde tıbbi ve fen bilimleri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiye dayalı kavramları tanımlar. Beslenme ve Diyetetik alanının gerektirdiği düzeyde tıbbi ve fen bilimleri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiye dayalı kavramları tanımlar
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanının gerektirdiği düzeyde tıbbi ve fen bilimleri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiye dayalı kavramları tanımlar
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Tıbbi ve fen bilimlerini baz alarak Beslenme ve Diyetetik alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri tanımlar.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme Ve Diyetetik alanında bilgilerini kullanır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktararak alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 10 | 1 | 10 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 2 | 2 | 4 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 77 | 0 | 128 |
Genel Toplam | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |